«ما 55 روزه آب نداریم، نه می‌توانیم حمام برویم، نه می‌توانیم لباس‌های‌مان را بشوییم، آب برای خوردن هم دیگر پیدا نمی شود»؛ این ها را زن میانسالی می‌گوید که همراه با دیگر همشهریانش در ورودی شهر وحدتیه استان بوشهر ایستاده و به بی‌آبی اعتراض می‌کند.

بی آبی، مردم دشتستان استان بوشهر را عصبانی کرده است

سلامت نیوز: «ما 55 روزه آب نداریم، نه می‌توانیم حمام برویم، نه می‌توانیم لباس‌های‌مان را بشوییم، آب برای خوردن هم دیگر پیدا نمی شود»؛ این ها را زن میانسالی می‌گوید که همراه با دیگر همشهریانش در ورودی شهر وحدتیه استان بوشهر ایستاده و به بی‌آبی اعتراض می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون، در فیلم‌هایی که از آن منطقه در شبکه های اجتماعی منتشر شده، تعداد زیادی از کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و ماشین های سواری پشت سر هم ایستاده اند و جاده را بسته‌اند تا بلکه مسئولان به دادشان برسند و آن‌ها را از بحران زندگی بدون آب نجات دهند. آن طور که در یکی از شبكه های محلی شهر وحدتیه آمده، مردم وحدتیه نزدیک به 50 روز است که آب ندارند و بی‌آبی و خشکسالی زندگی‌شان را متوقف کرده است. تعداد محدود تانکرهای آبی که در شهرها و مناطق مختلف مشغول توزیع آب هستند، شاید تنها بتوانند نیاز آب خوردن و تهیه غذا را برطرف کنند. مردم دالکی همراه با وحدتیه در این تجمع حضور دارند. این در حالی است که سد بزرگ دالکی در این منطقه امسال خشک شده و نمی‌توانند از آن بهره‌برداری کنند. باز با این حال از سوی مسئولان عنوان می شود که سدهای جدیدی در منطقه در حال احداث است. کشاورزان را مجبور به گرفتن حقابه کرده‌اند تا روی زمین های‌شان کشاورزی نکنند. این یعنی کشاورزها بیکار شوند تا جبران مدیریت آبی را بکنند که از سال‌ها قبل مسئولان باید آن را انجام می‌دادند. برازجان و وحدتیه که یکی از کاخ‌های کوروش بزرگ در آن قرار دارد ،چنان در معرض بی‌آبی و خشکسالی است که صدای فریاد ساکنانش از مدت‌ها پیش بلند شده است. حالا بعد از 50 روز مردمی که دیگر جان‌شان به لب رسیده و به چشم خودشان می بینند که هیچ تلاشی برای رفع مشکل‌شان نمی‌شود، به بستن راه‌ها پناه برده‌اند تا صدای فریادشان را به گوش همه برسانند. آن طور که در یکی از کانال های محلی شهر وحدتیه نوشته شده است:« مردم خودشان بعد از ساعت ها تلاش در خیابان جهاد و محله طالقانی، آب سد رییس‌علی دلواری را باز کرده اند و به خطوط آبرسانی منطقه اضافه کردند. چند بار از سوی نیروی انتظامی به مردم تذکر داده شده که از این کار دست بکشند اما مردم توجهی نکردند و به تلاش خود ادامه دادند». همچنین رییس اداره آبخیزداری گفته است: مراحل اجرایی افتتاح سه سد در منطقه در چند روز آینده با اعتبار 15 میلیارد ریال آغاز و در ازای بودجه 15 میلیاردی، سه سد بتنی و خاکی در کوه‌های نرگسی و اطراف وحدتیه احداث می‌شود.

حفر چاه های زیر زمینی برای رفع مشكل آب

محمد باقر سعادت، نماینده مردم دشتستان در مجلس در گفت‌و‌گو با «قانون»، از حفر10 حلقه‌چاه زیرزمینی برای رفع اورژانسی معضل بی‌آبی در این منطقه خبر می دهد. چاه هایی که همیشه در مواقع اضطراری حفر می‌شوند و به قیمت تمام‌شدن ذخایر آبی کشور تمام می‌شوند. این نماینده مجلس در ادامه می‌گوید:«9 حلقه چاه در جنوب برازجان و یکی هم در شهر شبانکاره احداث شود». این نماینده مجلس به بیان اینکه دو هفته پیش جلسه‌ای در شرکت آب و فاضلاب کشور برای رفع بحران بی آبی در مناطق دشتستان داشته‌اند، افزود:« در این جلسه مقرر شد سه میلیارد و 200 هزارتومان بودجه اختصاص بدهند تا ما 10 حلقه چاه در جنوب شهر برازجان حفر کنیم. البته در سال‌های گذشته هم چاه هایی را در این مناطق و همچنین در شهر برازجان حفر کرده بودیم. تقریبا بخشی از تامین آب دشتستان تا به حال از طریق برازجان بوده است که باعث درگیری‌های زیادی میان کشاورزان نیز شده است». نزدیک به 120 هزارنفر جمعیت که در مناطق دشتستان و وحدتیه زندگی می کنند که در پنج روز گذشته در بی‌آبی مطلق به سر می‌برند؛یعنی حتی یک قطره آب هم مردم ندارند که از آن استفاده کنند. در این مدت به صورت محدود به مردم از طریق تانکر آبرسانی شده است اما حتی این 20 درصد هم نمی‌تواند جوابگوی مردم باشد. سعادت با اشاره به اینکه ما در فصل زمستان زمانی که مشکل آب در منطقه وجود نداشت بارها به مسئولان تذکر دادیم، می‌گوید:«مسئولان باید میزان مصرف آب شرب مردم را کنترل کنند تا دچار خشکسالی نشویم. ما تابستان های سال گذشته را هم بررسی کردیم و متوجه شدیم در آن سال‌ها هم بی‌آبی وجود داشته است؛ چه برسد به امسال که نسبت به سال‌های گذشته شدت بی آبی بسیار بیشتر است و با مشکلات بیشتری مواجه می شویم. ما این را به شرکت آب و فاضلاب استان گوشزد کردیم». آب ورودی دشتستان از برازجان می‌آید و باید مدیریت مناسبی روی آن باشد وگرنه معلوم نیست این بحران تا کی طول بکشد و چه بسا یک نسل در خطر نابودی قرار گیرد. این نماینده اصلاح طلب مجلس در ادامه صحبت هایش در رابطه با ورود وزارت نیرو به این ماجرا می‌گوید:« باید وزارت نیرو مشکلات مردم و مدیران آب و فاضلاب منطقه را جمع بندی کند و بعد آن را به وزیر نیرو منتقل کند تا ما بتوانیم درباره آن در مجلس صحبت کنیم. ما درخواست اعتبار کرده ایم اما آقای وزیر باید با مجموعه خودش و شرایط کشور و میزان آبی که برای بارش پیش‌بینی شده، جمع‌بندی و در قالب لایحه در دولت مطرح کند و سازمان برنامه و بودجه مبلغ مورد نیاز برای رفع بحران بی آبی در منطقه را تصویب و پرداخت کند. در ماه رمضان امسال ما به همراه وزیر نیرو به دشتستان رفتیم و سه سد را در این منطقه کلنگ‌زنی کردیم. سد دالکی نیز که در دست اجراست، مورد بازدید قرار گرفت».

رطب‌های تب دار دشتستان

در دشتستان نزدیک به چهار میلیون اصله درخت نخل وجود دارد که همه آن‌ها در خطر نابودی است. درحال حاضر بخشی از آبیاری این نخل‌ها از طریق سد رییس‌علی دلواری انجام می شود و این در حالی است که این سد امسال به علت بی‌آبی پر نشد و خشک ماند. البته در سال‌های گذشته که میزان بازندگی کم بود نیز آب کمی پشت سد جمع می‌شد. سعادت درباره میزان استفاده کشاورزان از آب این سد در سال های گذشته و امسال می‌گوید:« در سال‌های قبل، هر کشاورز یك ماه یکبار می توانست از آب سد استفاده کند حالا که آب سد تمام شده، هر کشاورز می تواند درپنج ماه یکبار از آب سد برای آبیاری زمین های کشاورزی‌اش استفاده کند». او در ادامه صحبت‌هایش از دادن مبلغ 14 میلیون تومان حقابه در ازای هر هکتار زمین کشاورزی به کشاورزان خبر می‌دهد و می‌گوید: «14 میلیون تومان از محل اعتبارات استان به کشاورزان پرداخت می شود. ما بالغ بر سه میلیارد تومان به کشاورزان پول داده ایم که در زمین‌شان کشاورزی نکنند. این زمین ها به نکاشت معروف است. هر هکتار 14 میلیون تومان داده ایم». همچنین به گزارش گام نیوز، شاپور رجایی، مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر هفته گذشته در ارتباط با مشکلات و کمبودهای منابع آبی در دشتستان گفت:« خشکسالی‌های اخیر بخشی از منابع تامین آب در دشتستان با مشکل روبه‌رو شده است و شاهد نوسان در تامین آب از خط کازرون هستیم». او در ادامه گفت:«نمک زدایی آب شور دریا یا شیرین‌سازی آب لب شور رودخانه‌های دالکی و شاپور، از جمله راهکارهایی است که برای عبور از جبران کمبود آب در شهرستان دشتستان مورد بررسی قرار گرفته است».رجایی با اشاره به بررسی راهکارهای اضطراری و فوری، کوتاه مدت و میان‌مدت تامین آب مطمئن شهرستان دشتستان، خاطرنشان کرد:« ‌تثبیت انتقال آب از شهرستان کازرون استان فارس با ساماندهی برخی برداشت‌های غیرمجاز، یکی از راهکارهاست». کمبود آب در استان بوشهر به حدی بوده که برخی از نقاط استان چندین روز است که با بی آبی مواجه هستند و کار به جایی رسیده که مخزن های آب خانه ها از طریق تانکر پر می‌شود. چند سالی است که با کاهش میزان بارندگی‌ها در نقاط مختلف کشور شاهد خشکسالی‌های مستمر هستیم و منابع آب سطحی و زیرزمینی با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شده است که بخش‌های مختلف زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. این خشکسالی در مناطق جنوبی کشور نمود بیشتری داشته است و علاوه بر کاهش آورد رودخانه‌ها، منابع زیرزمینی آب با افت شدید سطح ایستابی روبه رو شده و بسیاری از دشت‌ها نیز در این مناطق ممنوعه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha