مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، گفت: طبق بازدید از دانشگاه ها و بررسی سازمان های بیمه نتیجه گرفتیم تنها راه صحیح اجرا کردن نظام ارجاع الکترونیک است.

هزینه های سلامت با اجرای نظام ارجاع الکترونیک کاهش می یابد

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، گفت: طبق بازدید از دانشگاه ها و بررسی سازمان های بیمه نتیجه گرفتیم تنها راه صحیح اجرا کردن نظام ارجاع الکترونیک است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، دکتر بهزاد کلانتری در همایش استقرار نظام ارجاع در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، اظهار داشت: سال گذشته براساس بخشنامه ابلاغی وزارت بهداشت، ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی برای اجرای نظام ارجاع، پایلوت شدند تا نظام ارجاع الکترونیک را اجرا کنند. در این راستا امروز و در این همایش، این دانشگاه ها به بیان تجربیات خود در زمینه اجرای نظام ارجاع می پردازند. همچنین دانشگاه علوم پزشکی گلستان یکی از این ۱۰ دانشگاه به شمار می رفت.

وی افزود: طبق بازدید از دانشگاه ها و بررسی سازمان های بیمه، نتیجه گرفتیم تنها راه درست کردن نظام ارجاع الکترونیک است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با بیان اینکه در دانشگاه علوم پزشکی گلستان، میزان ارجاعات بالای ۳۰ درصد بود که با اجرای ارجاع الکترونیک این مسئله حدود ۸ درصد کاهش پیدا کرد، خاطرنشان کرد: متمم دستورالعمل ارجاع الکترونیک از اواخر فروردین ماه امسال تدوین شده است و با جلساتی با ذی نفعان و بیمه‌ ها نهایی شد و به امضای وزیر بهداشت،

معاونین درمان، بهداشت و برنامه ریزی رسید و تا چند روز آینده به تایید دکتر نوربخش، مدیرکل سازمان بیمه تامین اجتماعی و مهندس موهبتی مدیرکل سازمان بیمه سلامت نیز، خواهد رسید.

کلانتری با بیان اینکه هدف از اجرای نظام ارجاع، اولویت بهداشت بر درمان و اولویت سطح ۱ بر سطوح ۲ و ۳ درمان است، یادآور شد: باید بیمار، خدمات را در سطح یک دریافت کند و مدیریت درمانش در این سطح انجام شود و نهایتا ۱۵ درصد ارجاع باید به سطح ۲ ارجاع شود و ارجاع درست باید بر اساس دستوالعمل ها و راهنماهای بالینی باشد.

وی در ادامه بیان داشت: عده ای می گویند ارجاع، افزایش هزینه را در پی خواهد داشت و بیمار دو بار باید توسط پزشک عمومی و پزشک متخصص ویزیت شود و با هر بار ویزیت هزینه اضافه به سیستم تحمیل می شود، اما به اعتقاد ما این طور نیست. وقتی نظام ارجاع استقرار پیدا کرد،

حتما باید پزشک خانواده هم استقرار پیدا کند و ما مدیریت درمان افراد را به پزشک خانواده یا پزشک ارجاع محول می کنیم. بنابراین، محدودیت های ایجاد شده و مسیر توام با گایدلاین ها، طبیعتا کنترل هزینه را در پی خواهد داشت و تقاضاهای ارجاعی از بین می رود. در این نظام، باید بیمار ارجاع شود و به دلخواه خود نمی تواند برای درمان مراجعه داشته باشد. این امر، با داشتن کد ارجاع برای بیمار، فراهم می شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، تصریح کرد: جلوگیری از مراجعات متعدد بیماران به مراکز درمانی مختلف و درمان های تکراری و مدیریت دسترسی آسان به خدمات درمانی در این روش اتفاق می افتد. هدف اصلی نظام ارجاع افزایش و بهبود خدمات سلامت است و نهایتا منجر به مدیریت منابع می شود.

کلانتری با بیان اینکه بررسی ماده ۷۴ برنامه ششم توسعه و اولویت سوم اولویت های ابلاغی رئیس جمهوری از جمله مستندات قانونی نظام ارجاع است، گفت: دستورالعمل اجرایی این برنامه در سال گذشته سه گام داشت که گام اول آن، شامل شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، عشایر و روستاها بود و این برنامه به صورت غیرالکترونیک در آنها اجرا شد.

وی اضافه کرد: گام دوم برنامه، ارجاع بیماران از پزشکان شاغل در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت است که قبلا در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر به اجرا درآمد و در حال حاضر در تمامی شهرها صورت می گیرد. گام سوم نیز، شامل ارجاع بیماران از همه پزشکان عمومی دولتی و خصوصی قرارداد نظام ارجاع، کلینیک ویژه و پزشکان طرف قرارداد نظام ارجاع است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: ما در نظر داریم، ۱۰ دانشگاه در مرحله اول، ۱۰ دانشگاه در مرحله دوم و بقیه دانشگاه ها تا پایان سال به سیستم ارجاع متصل شوند و کار را شروع کنند.

وی با بیان اینکه در بحث استحقاق سنجی که کد شبا به آن تعلق می گیرد، بیمار مراجعه کننده را بررسی می کنیم که آیا استحقاق دریافت خدمت و مراتب پیشرفته نظام ارجاع را دارد یا خیر، افزود: طی بررسی و هماهنگی های انجام شده بین معاونت درمان، بهداشت و برنامه ریزی، زیرساخت های لازم برای نظام ارجاع فراهم شده و این برنامه در سطح وسیع تر قابل اجراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha