دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴

هرسال با شروع فصل گرما و گرم شدن هوا، بیماری‌های این فصل خودنمایی می‌کند. برخی از این بیماری‌ها مانند اسهال و استفراغ با رعایت رژیم غذایی، بهداشت و استراحت بهبود می‌یابند و برخی دیگر مانند تب کریمه کنگو نیازمند تمهیداتی جدی است تا جان فرد مبتلا به خطر نیفتد. متأسفانه تب کریمه کنگو یک بیماری حاد و خونریزی دهنده است که به سادگی انسان را مبتلا می‌کند و جان او را به بازی می‌گیرد.

تب کریمه کنگو را جدی بگیریم

سلامت نیوز: هرسال با شروع فصل گرما و گرم شدن هوا، بیماری‌های این فصل خودنمایی می‌کند. برخی از این بیماری‌ها مانند اسهال و استفراغ با رعایت رژیم غذایی، بهداشت و استراحت بهبود می‌یابند و برخی دیگر مانند تب کریمه کنگو نیازمند تمهیداتی جدی است تا جان فرد مبتلا به خطر نیفتد. متأسفانه تب کریمه کنگو یک بیماری حاد و خونریزی دهنده است که به سادگی انسان را مبتلا می‌کند و جان او را به بازی می‌گیرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، این بیماری اولین بار در شبه جزیره کریمه در جنوب اوکراین دیده شد، اما چند سال بعد مسئولان بهداشت جمهوری کنگو نیز از شیوع بیماری با همان علائم در کنگو خبردادند. مشابهت بین علائم و عوارض بیماری در هر دو منطقه سبب شد نام تب کریمه کنگو برای این بیماری انتخاب شود.
امسال با وجود هشدار‌های مکرر و تمهیدات صورت گرفته برای پیشگیری تاکنون 28 نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و 2 نفر نیز براثر بیماری جان خود را از دست داده‌اند. از این‌رو برای آشنایی با عوامل ابتلا به بیماری و علائم آن با دکتر مسعود مردانی عضو کمیته کشوری تب‌های خونریزی دهنده به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که می‌خوانید:دکتر مسعود مردانی می‌گوید: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است که از راه نیش کنه، تماس با بافت و خون حیوان یا انسان آلوده منتقل می‌شود، به همین دلیل علاوه بر دامداران، قصاب‌ها و کسانی که در شرکت‌ها و کارخانه‌های تولید مواد پروتئینی کار می‌کنند، اطرافیان بیمار و کادر پزشکی هم در معرض خطر ابتلا خواهند بود.
این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه دلیل افزایش شیوع ابتلا به بیماری در فصل گرما را چنین توضیح می‌دهد: با گرم شدن هوا کنه‌هایی که روی پوست حیوان زندگی می‌کنند حرکت کرده  و از بدن دام جدا می‌شوند. از سوی دیگر با توجه به افزایش زاد و ولد دام‌ها در این فصل و تماس بیشتر دامدار با دام‌ها، احتمال گزیده شدن از سوی کنه‌های آلوده یا تماس با بافت و خون بدن دام آلوده بیشتر می‌شود.
به گفته دکتر مردانی، کمیته کشوری تب‌های خونریزی دهنده در سال‌جاری سعی کرده با برگزاری همایش و اطلاع‌رسانی در خصوص راه‌های پیشگیری، بیماری را تا حدود زیادی کنترل کند به گونه‌ای که خوشبختانه تاکنون تعداد مبتلایان کمتر از سال گذشته بوده است.
وی با تأکید بر اهمیت تشخیص بموقع در موفقیت درمان و نجات جان بیمار می‌افزاید: نشانه‌های این بیماری بسیار شبیه نشانه‌های بیماری آنفلوانزا است. تب، بدن درد و سردرد شدیدی که کمتر به مسکن‌ها پاسخ می‌دهد نشانه‌های ابتدایی این بیماری است. از این‌رو توصیه می‌کنم با مشاهده این نشانه‌ها در فصل گرما به پزشک مراجعه کنید تا احتمال ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو بررسی شود.
دکتر مردانی هشدار می‌دهد: اگر بیماری در مراحل اولیه درمان نشود، تب بیمار بالاتر رفته کم کم راش و دانه‌های قرمز رنگ روی پوست وی ایجاد می‌شود. در مرحله بعدی خون مردگی‌های گسترده در سطح اندام‌ها نمایان شده و خونریزی از لثه و دهان اتفاق خواهد افتاد و در نهایت هم ارگان‌های حیاتی بدن بیمار همزمان دچار خونریزی شدید شده و بیمار جان خود را از دست می‌دهد.
عضو کمیته کشوری تب‌های خونریزی دهنده با تأکید بر اینکه شانس درمان این بیماری 90 درصد است، خاطرنشان می‌کند: داروهای مؤثر برای درمان این بیماری به طور رایگان در کشور وجود دارد و تنها مشکل جدی نگرفتن هشدارها و مراجعه نکردن بموقع به پزشک است.  استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اینکه ویروس ایجــــاد‌کننده این بیماری بشدت مسری است، ادامه می‌دهد: مهم‌ترین راه انتقال این بیماری ذبح گوسفند، گاو و گوساله بیمار است. از این‌رو توصیه می‌کنم از ذبح دام در خانه و بدون دستکش و گان، عینک و ماسک خودداری کنید. بهتر است ذبح دام در کشتارگاه‌های صنعتی و تحت تمهیدات بهداشتی صورت گیرد. نکته مهم و قابل توجه دیگر این است که با ذبح دام آلوده ویروس تا 24 ساعت در گوشت لاشه باقی می‌ماند اما بعد از 24 ساعت با بالا رفتن اسیدلاکتیک موجود در بافت گوشت ویروس از بین می‌رود.
بنابراین برخلاف تصور عامه، استفاده از گوشت‌های موجود در قصابی که 24 ساعت از ذبح آنها گذشته،خطری برای سلامت مصرف‌کننده نخواهد داشت.
وی در خاتمه تأکید می‌کند: تنها در صورت خوب پخته شدن گوشت دام تازه ذبح شده، ویروس از بین می‌رود بنابراین جگرهای کباب شده و گوشت‌های کبابی آبدار که خوب پخته نشده‌اند، می‌توانند منشأ ابتلا به بیماری باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha