سرپرست معاونت بهره برداری آبفای خوزستان گفت: هم اکنون آب بسته بندی به صورت بطری و همچنین از طریق تانکرها در دسترس مردم قرار دارد و سعی می‌کنیم تعداد تانکرهای آب رسان را افزایش دهیم تا مردم کمترین مسیر را برای برداشت آب طی کنند.

وعده 15 روزه برای شیرین شدن کام خوزستان

سلامت نیوز:  سرپرست معاونت بهره برداری آبفای خوزستان گفت: هم اکنون آب بسته بندی به صورت بطری و همچنین از طریق تانکرها در دسترس مردم قرار دارد و سعی می‌کنیم تعداد تانکرهای آب رسان را افزایش دهیم تا مردم کمترین مسیر را برای برداشت آب طی کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، مهرداد قنواتی درباره شوری آب خرمشهر و آبادان اظهار کرد: آب شرب مصرفی آبادان و خرمشهر از رود کارون، بهمن‌شیر و اروند به وسیله سه تصفیه خانه در آبادان و یک تصفیه خانه در خرمشهر تامین می‌شود اما تصفیه خانه‌ها فقط اجسام جامد مثل گل و لای، کدورت آب و میکروارگانیسم‌ها را خارج می کنند و تصفیه فیزیکی آب را انجام می‌دهند بنابراین شوری آب خروجی، تابعی از منابع آب رودهاست.
وی افزود: امسال به دلیل خشکسالی و کم شدن حجم ذخیره، مقدار آب دز و کارون کاهش یافته  و  باعث شده غلظت املاح و شوری آب رودها بیشتر شود ضمن این که بالا آمدن آب دریا به سمت رودخانه‌ها، باعث شوری آب خام برداشتی آبادان و خرمشهر شده است.
قنواتی تصریح کرد: تصفیه خانه‌ها تجزیه فیزیکی را انجام می‌دهند و قابلیت حذف املاح را ندارند.
وی گفت: شهر آبادان 300 هزار نفر جمعیت دارد و نیاز آبی این شهر 150 هزار متر مکعب است که بر اساس مصرف سالانه، آب شرب توزیع می‌شود و خرمشهر با 180 هزار نفر جمعیت، 95 هزار متر مکعب نیاز آبی دارد.
قنواتی ادامه داد: ما با همکاری استاندار، مسئولان وزارت نیرو و نمایندگان، اقداماتی را برای حل موضوع در کوتاه مدت در نظر گرفته‌ایم تا بخشی از نیاز مردم و پخت وپز از تاسیسات آب حیات و آب شیرین کن‌ها و همچنین استقرار تانکرهای آب رسانی تامین شود.
وی تاکید کرد: اکنون آب بسته بندی به صورت بطری و همچنین  از طریق تانکرها در دسترس مردم قرار می‌گیرد و سعی می‌کنیم تعداد تانکرهای آب رسان را افزایش دهیم تا مردم کمترین مسیر را برای برداشت آب طی کنند.


شوری آب تا ۱۵ تیرماه برطرف می‌شود
غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با اشاره به اقدامات انجام شده در بحث بهبود وضعیت کیفی آب شهرهای خرمشهر و آبادان اظهار کرد: حدود یک هزار میلیارد تومان در بحث بهبود وضعیت آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر و اجرای طرح غدیر ۲ هزینه شد تا خط لوله انتقال دوم طرح غدیر احداث شود. وی افزود: به این منظور با اقداماتی که در حال انجام است، امیدواریم وضعیت کیفی آب خرمشهر و آبادان تا ۱۵ تیرماه اصلاح شود.


پیگیری طرح خط دوم آب غدیر
فرامند هاشمی زاده معاون امور عمرانی استاندار خوزستان نیز در خصوص بهبود وضعیت آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر گفت: برای این ‌که برداشت آب از رودخانه کارون و رودخانه‌های موجود در آبادان و خرمشهر متوقف شود، در حال پیگیری طرح خط دوم آب غدیر هستیم. در این زمینه قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار و سازمان آب و برق به عنوان کارفرمای این طرح، قول داده‌اند در تاریخ ۱۵ تیرماه آب در لوله‌های این طرح جاری و برداشت آب از رودخانه‌های کارون و دیگر رودخانه‌های آبادان و خرمشهر قطع شود.


  تشکیل ستاد بحران 
  قاسم ساعدی رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان مجلس نیز با بیان این که مطالبه اساسی مردم آبادان و خرمشهر تامین آب شرب است، تصریح کرد: ستاد بحران باید برای تامین آب شرب خرمشهر وآبادان به دستور رئیس جمهوربه سرعت تشکیل شود. 
حیاتی فرماندار ویژه خرمشهر هم درباره مشکل شوری آب، اظهار کرد: مشکل شوری آب خرمشهر حل خواهد شد، این مشکل در دستور کار دولت قرار گرفته و با آغاز طرح آب رسانی، تا اواسط تیر ماه این مشکل رفع می شود.


فروش آب خرمشهر شایعه است
در عین حال یک عضو کمیسیون انرژی مجلس، خبر فروش آب خرمشهر را شایعه خواند و گفت: چنین اتفاقی نیفتاده است. عبدا... سامری تصریح کرد: تنها مشکلی که در آب خرمشهر وجود دارد، شوری است که در حال انجام اقداماتی برای رفع آن هستیم.وی افزود: دست‌اندرکاران شروع به کار کردند تا با زدن سیل‌بند از ورود آب دریا به کارون و همچنین مخلوط شدن آن با آبی که از اهواز به سمت خرمشهر سرازیر می‌شود، جلوگیری شود.
غلامرضا شرفی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص اظهار کرد: بحث آب‌شیرین‌کن‌ها موضوعی است که از سال گذشته با پیگیری نمایندگان آبادان و همراهی نمایندگان استان خوزستان، آن را دنبال کردیم منتها آن زمان از آب پایین‌دست بهمنشیر یا اروند استفاده می‌کردیم و سپس به دریا می‌رفت و در بالادست آن، شاید یک جمعیت ۴۰۰ هزار نفری بود اما هم اکنون بیش از دو، سه میلیون نفر پساب شان به این رودخانه‌ها سرازیر می‌شود.


شوری آب امان مردم آبادان و خرمشهر را بریده است
 نماینده مردم آبادان در مجلس از نبود برنامه ریزی برای رفع مشکل شوری و کمبود آب خرمشهر و آبادان انتقاد کرد. جلیل  مختاردر تذکر شفاهی به رئیس جمهور گفت: شوری آب آبادان و خرمشهر امان مردم را بریده است و مردم آبادان نه تنها تحقق وعده های حل مشکل آب را تاکنون به چشم ندیده اند بلکه سیاست های آبی دولتمردان چیزی جز شوری آب شرب و کشاورزی برای مردم به همراه نداشته است. وی ادامه داد: مگر قبل از انتخابات، قرار نبود تمام توان دولت صرف حل مشکل ریزگردها و آلودگی های زیست محیطی خوزستان شود پس چرا دولت به زودی وعده های انتخاباتی خود را فراموش کرد؟

 واکنش

رامبد جوان: انصاف نیست 
در پی انتشار اخبار وضعیت آب برخی شهرهای خوزستان، رامبد جوان دیروز در صفحه اینستاگرامش نوشت:«مشکلات پیش میان و به سختی از بین میرن. جنگ‌زدگی شهرها به سرعت اتفاق می افتن اما زمان زیادی برای رفع‌شون نیازه. بیکاری و گرونی برنامه‌ریزی زیادی می خواد تا حل بشه اما بخش خیلی زیادی از مشکلات مربوط به کم‌آبی و بی‌آبی، حاصل بی‌تدبیری، بی‌دانشی و اقدامات مخرب کسانیه که وظیفه تامین نیاز‌های اولیه مردم رو برعهده دارن.انصاف نیست که مردم خونگرم آبادان و خرمشهر و... ، هشت سال با دشمن و ۳۲ سال با بی‌تدبیری مسئولان داخلی دست و پنجه نرم کنن.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha