دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 246742

فوق تخصص بیماریهای غدددرون ریز و متابولیسم و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:شایعه ای که درفضای مجازی مبنی بر سقط جنین و کم کاری و پرکاری تیروئید به واسطه مصرف نمک یددار انتشار یافته، نادرست است و پایه واساس علمی ندارد.

سلامت نیوز: فوق تخصص بیماریهای غدددرون ریز و متابولیسم و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:شایعه ای که درفضای مجازی مبنی بر سقط جنین و کم کاری و پرکاری تیروئید به واسطه مصرف نمک یددار انتشار یافته، نادرست است و پایه واساس علمی ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، دکتر حسین دلشاد استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت مصرف ید در بدن اظهار داشت: یـد یکی از ریز مغذی های حیاتی برای سوخت و ساز بدن است. ید برای ساختن هورمون تیروئید در بدن مورد استفاده قرار می گیرد. در غیاب ید این هورمونها نمیتوانند ساخته شوند و فرد دچار کم کاری غده تیروئید می گردد که بر حسب سن ابتلا دچار عوارض متعددی می شود. ید در طبیعت موجود است و متاسفانه ید موجود در مواد غذایی به اندازه ای نیست که نیاز روزانه فرد را تامین نماید.

بنابراین هر فرد روزانه به مکمل ید نیاز دارد که با اضافه نمودن ید به آب یا مواد غذایی جبران میگردد. نظر به اینکه نمک طعام توسط اقشار مختلف جامعه بطور روزانه و در تمام فصول سال به یک مقدار ثابت مورد مصرف قرار می گیرد بنابراین مناسبترین ماده برای ید دار نمودن و تامین ید مورد نیاز افراد جامعه انتخاب گردید. ید دار نمودن نمک طعام با یدات پتاسم صورت میگیرد. در کارخانجات تولید نمک ید دار؛ به هر گرم نمک مقدار ۴۰ گاما یدور یا یدات پتاسم اضافه میشود و لذا با در نظر گرفتن مصرف سرانه حداقل ۵ گرم نمک ید دار مقدار ۲۰۰ میکرو گرم ید به هر فرد خواهد رسید. نیاز روزانه افراد به ید بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میکروگرم و بطور میانگین حدود ۱۵۰ میکروگرم است که با مصرف نمک ید دار تامین می گردد. مصرف نمک زیاد چه از نوع ید دارشده و چه از نوع نمک غیر یده باعث افزایش فشار خون می گردد و این ادعاد که نمک طبیعی و دست نخورده فشار خون را تنظیم می کند پشتوانه علمی ندارد.

   وی با اشاره به اهمیت مصرف ید در زنان باردار گفت: کمبود ید بخصوص نزد زنان باردار با عوارضی از جمله سقط جنین، تولد نوزاد مرده، ناهنجاریهای مادرزادی، افزایش مرگ و میر نوزادان، عقب ماندگی ذهنی و اختلال رشد و نمو کودک همراه است. تامین ید مورد نیاز مادر در طی بارداری بسیار حیاتی است و مطالعات بسیار زیادی ازچند دهه قبل وجود دارد که براستفاده از نمک ید دار و حتی مکمل ید در بارداری حمایت می کنند. دسترسی به این مکتوبات علمی با جستجو در فضای مجازی کار بسیار آسان است. بنابراین به زعم انتشار مطالب غیرعلمی در فضای مجازی، مصرف ید در بارداری نه تنها باعث سقط جنین نمی شود بلکه باعث جلوگیری از آن و بسیاری دیگر از عوارض ناشی از کمبود ید در جنین و نوزاد می  گردد.

  بر اساس گفته این استاد دانشگاه: مصرف ید همانند دیگر درشت مغذی ها و ریز مغذی ها باید در محدوده فیزیولوژیک باشد. بدیهی است که مصرف بیش از مورد نیاز ید نیز می تواند زیان آور باشد.
 
 وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات انجام شده در ایران در طی سی ساله گذشته که در مجلات علمی معتبر دنیا به چاپ رسیده اند، تا سه دهه قبل شیوع گواتر و اختلالهای ناشی از کمبود ید از جمله کم کاری تیروئید درحدهیپرآندمیک بوده و حدود ۸۰ درصد کودکان، زنان، و مردان ایرانی مبتلا به گواتر (بزرگی غده تیروئید) در اثر کمبود ید بودند که پس از یک دهه ید رسانی همگانی، شیوع گواتر ناشی از کمبود ید به کمتر از ۵ درصد رسیده و ضریب هوشی دانش آموزان ایرانی نیز بطور قابل ملا حظه ای افزایش یافته است.

دکتر دلشاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر کم کاری تیروئید ناشی از کمبود ید در جامعه ایرانی بسیار بسیار اندک است و بیمارانی که از کم کاری تیروئید رنج می برند مبتلا به نوعی اختلال خود ایمنی در بدن هستند که باعث کم کاری تیروئید آنها می شود. چون این بیماری همیشگی است بنابراین بیمار باید تا آخرعمر از قرص تیروئید استفاده نماید.

دکتر دلشاد در خاتمه اظهار داشت: درپایان به همه افراد جامعه توصیه می شود که از نمک ید دار تصفیه شده استفاده کنند و بیماران مبتلا به بیماریهای قلبی عروقی، کلیوی و یا سایر بیماران مقدار مصرف روزانه نمک خود را با پزشک معالج خود تنظیم کنند. زنان باردار علاوه بر مصرف نمک ید دار از سه ماه قبل از بارداری و در طول بارداری و شیردهی نیاز به حداقل ۱۵۰ میکرو گرم ید اضافی در روز دارند که با مصرف فرآورده ای دارویی دارای حداقل ۱۵۰ میکرو گرم ید که توسط پزشک معالج تجویز می شود تامین خواهد شد. مصرف نمک ید دار در حد توصیه شده برای تمام افراد جامعه ضروری بوده و با هیچگونه عارضه جانبی همراه نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha