اصغری گفت: نمونه هاى آزمایشگاهى و تحقیقاتی محصولات تراریخته ایرانى ممکن است وجود داشته باشد، اما این محصولات مجوز کشت و تولید نگرفته اند.

هیچ فرآورده تراریخته ای مجوز تولید انبوه نگرفته است

سلامت نیوز: اصغری گفت: نمونه هاى آزمایشگاهى و تحقیقاتی محصولات تراریخته ایرانى ممکن است وجود داشته باشد، اما این محصولات مجوز کشت و تولید نگرفته اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران اکونومیست، اصغرى رئیس سازمان غذا و دارو گفت:فعلا فقط برخی دانه هاى روغنى که براى روغن کشى استفاده مى شوند به همراه پنبه که بیشتر در صنایع نساجى مصرف مى شود، تراریخته مجاز و وارداتى هستند.
 
اصغرى تاکید کرد: تاکنون محصول تراریخته داخلى خاص و جدیدی که مجاز به مرحله تولید باشد در کشور نداریم اما از لحاظ قانونى بطور کلی مشکلى براى تولید این محصولات به شرط تایید ایمنی، ایمنی زیستی و سلامت آنها وجود ندارد و طبق مقررات فرآورده هاى تراریخته ایرانی هم مى توانند با احراز شرایط ایمنى زیستی و ایمنی و سلامت در آینده مجوز تولید بگیرند.
 
رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: سازمان غذا و دارو یکى از ارکان تایید ایمنى و سلامت به خصوص در زمینه محصولات و فرآورده های غذایى تراریخته محسوب مى شود، اما ارگان هاى دیگرى، چون سازمان محیط زیست و وزارت جهادکشاورزی نیز در تایید ایمنی زیستی آن بر طبق قانون نقش خواهند داشت.
هیچ فرآورده تراریخته ای مجوز تولید انبوه نگرفته است
 
اصغرى با تاکید بر اینکه هیچ محصولی تحت عنوان تراریخته ایرانى در بازار نداریم، گفت: هیچ محصول تراریخته مجوز گرفته ایرانی براى تولید در کشور وجود ندارد.

وى ادامه داد: نمونه هاى آزمایشگاهى و تحقیقاتی محصولات تراریخته ایرانى ممکن است وجود داشته باشد، اما این محصولات مجوز کشت و تولید نگرفته اند و تولید ندارند، البته در کشور حسب مقررات، بالقوه امکان تولید محصولات تراریخته وجود دارد و این باب با حفظ شرایط و رعایت مقررات و تایید سازمان‌های مسئول مسدود نیست.
جزئیات برچسب گذاری محصولات تراریخته
 
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه درج برچسب بر روى محصولات با منشا تراریخته الزامى است، گفت: بر اساس ابلاغ سازمان غذا و دارو، حتی محصولاتى که نمونه مشابه تراریخته در بازار دارند نیز ملزم به ثبت تراریخته نبودن محصولات خود در سامانه مربوطه هستند.
 
اصغرى در پاسخ به اینکه روغن هاى با برچسب تراریخته کمتر در فروشگاه به چشم مى خورد، گفت: برخى محصولات که تولید قبل هستند براى آنکه به صنعت برای بسته بندی جدید بار مضاعفی تحمیل نشود، تراریخته بودن با برچسب یا جت پرینت روى محصول باید مشخص شده باشند، اما در محصولات تولید جدید باید عبارت تراریخته با شکل و فرمت ابلاغی سازمان غذا و دارو بدون استثنا بر روى بسته بندی آن‌ها درج شده باشد.
 
وى با تاکید بر برخورد با متخلفان در زمینه برچسب گذارى محصولات تراریخته گفت: هر تولید کننده که در سال ٩٧ به محصول با منشا تراریخته خود برچسب تراریخته نزده باشد تخلف کرده است و با آن قاطعانه برخورد مى شود.
 
وی تاکید کرد:  محصولات تراریخته فعلی صرفا شامل روغن‌های خوراکی با منشا تراریخته است که آنهم اغلب وارداتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha