سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 246810

پس از دستگیری 33 زن باردار کامبوجی که نوزدان اتباع چینی را حمل می کردند، رسوایی زوج های تجاری چینی و مادران جایگزین برای تولد نوزادان چینی در کامبوج دستمایه گزارش های رسانه های آسیایی قرار گرفت.

کامبوج مرکز زوج های تجاری چینی

سلامت نیوز:پس از دستگیری 33 زن باردار کامبوجی که نوزدان اتباع چینی را حمل می کردند، رسوایی زوج های تجاری چینی و مادران جایگزین برای تولد نوزادان چینی در کامبوج دستمایه گزارش های رسانه های آسیایی قرار گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا پلیس کامبوج در هفته های گذشته با شناسایی چند محل زندگی تعدادی زنان باردار کامبوجی به این مراکز حمله و تعدادی از آنها را دستگیر کرد.


طبق این گزارش ، پلیس کامبوج درهفته جاری با حمله به دستکم 5 مرکز توانست تعدادی زن باردار کامبوجی و برخی مدیران باندهای تجارت غیرقانونی بارداری برای زوج های چینی را که باروری نداشتند، دستگیر کنند.


یک مدیر ارشد کامبوج نیز در میان دستگیر شدگان قرا ردارد.
کامبوج یکی از کشورهای جنوب شرق آسیا با حدود 15 میلیون نفر جمعیت است که با وجود ممنوعیت قانونی سال 2016 ، اکنون مقصد مهمی برای زوجهای نابارور جنوب شرق آسیا به ویژه چینی هاست که برای بچه دار شدن اقدام به تجارت غیرقانونی و خرید مادران اجاره ای از این طریق می کنند.
کئو تئ اKeo Thea مدیر مرکز مقابله با قاچاق انسان در کامبوج با ارائه گزارشی در این زمینه که در روزنامه منطقه ای استار انعکاس یافته گفت: این گونه اقدامات در زمره قاچاق انسان محسوب می شود و احتمالا افراد دیگری در کامبوج دراین تجارت غیرقانونی درگیر هستند.
این شبکه قاچاق به زنانی که در این تجارت غیرقانونی وارد شده اند وعده پرداخت 10 هزار دلار به ازای هر بچه را داده اند.
طبق این گزارش هرزن کامبوجی پس ازبارداری 500 دلار ، در طول ماههای بارداری 300 دلار و مابقی این مبلغ پس از به دنیا آمدن نوزاد به وی پرداخت می شود.
برخی از این کودکان در کامبوج و برخی از آنها در چین به دنیا می آیند.
دولت چین از اوایل سال گذشته میلادی (2016) سیاست دو فرزندی را به اجرا گذاشت.
از سال 2000 میلادی نرخ زاد و ولد در چین بین یک ممیز 5 تا یک ممیز شش بود اما حالا به بالاتر از یک ممیز هفت رسیده است.
طبق گزارش کمیسیون تنظیم خانواده چین نرخ مرگ و میر نوزادان این کشور در سال 2015 میلادی 201 کودک در هر یک میلیون مورد بارداری بود که در سال 2016 میلادی به 199 مورد کاهش یافت.


اکنون 90 میلیون زوج نابارور در چین هستند که طبق قانون این کشور می توانند بعد از 10 سال فرزند دوم داشته باشند و درحال حاضر تعداد زیای از کلینیک های پزشکی نه تنها در کامبوج بلکه در کشورهای جنوب شرق آسیا به مرکز تجاری برای فرزند آوری برای این زوج ها تبدیل شده اند.
اگرچه آمار رسمی در مورد تعداد کودکان چینی که از این طریق به دنیا می آیند وجود ندارد اما براساس گزارش های رسانه های آسیایی هر ماه بیش از 10 هزار کودک از طریق مادران جایگزین کامبوجی، تحویل زوج های چینی نابارور می شود.


تایلند و هند دیگر کشورهایی که این تجارت غیرقانونی در آنها به دلیل فقر گسترده در میان عموم مردم این کشور وجود داشته ، استفاده از مادران اجاره ای و این تجارت را پس از آنکه مشکلات مختلفی برای آنها از نظر حقوقی ایجاد شد، غیرقانونی اعلام کردند.
تایلند این تجارت را درسال 2015 با تصویب قانونی ممنوع ساخت و همین امر سبب شد تا کلینیک های پزشکی فعال دراین زمینه به دلیل جرایم سنگین قانونی، فعالیت زیر زمینی خود را به کشور همسایه و مناطق مرزی با کامبوج منتقل کنند.


اگرچه این کلینیک ها در کامبوج نیز فعالیت غیرقانونی خود را به دلیل ممنوعیت این تجارت از سال 2016 دراین کشور، به صورت مخفیانه انجام می دهند.
از سال 2015(94) میلادی که قانون دو فرزندی در چین تصویب شد، کمیسیون تنظیم خانواده پکن پیش بینی کرد در این شهر 2 میلیون کودک متولد خواهد شد اما تاکنون فقط 470 هزار نوزاد به دنیا آمده است.
جمعیت چین که اکنون بالغ بر یک میلیارد و 300 میلیون نفر است به سرعت پیر می‌شود و نیروی کار این کشور نیز با شتاب قابل توجهی در حال کاهش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha