سلامت نیوز :مدیر برنامه آنفلوانزا و مراقبت‌های مرزی بهداشتی وزارت بهداشت گفت: حتی یك مورد انسانی آنفلوانزای پرندگان طی امسال در كشور نداشتیم.

محمود سروش در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سؤال كه آیا آنفلوانزای پرندگان در كشور وجود دارد و مورد انسانی هم داشته است اظهار داشت: حتی یك مورد انسانی از این عارضه در كشور نداریم و سازمان دامپزشكی باید در زمینه شیوع یا عدم شیوع آنفلوانزای پرندگان در بین مرغ‌ها توضیح دهد.

به گزارش فارس؛ چندی پیش محمد یوسفی، رئیس اتحادیه مرغ گوشتی ایران از شیوع آنفلوآنزای پرندگان از 20 روز پیش و تشكیل ستاد ویژه برای این موضوع خبر داد و گفت: بیماری آنفلوآنزای پرندگان 20 روزی است در مرغداری‌های استان البرز و قزوین شیوع پیدا كرده و ستادی برای مقابله با آن در وزارت جهاد كشاورزی تشكیل شده است.

وی در مورد اینكه گفته می‌شود آنفلوآنزای پرندگان مجدد بین مرغداری‌ها شیوع پیدا كرده است، افزود: ستادی در وزارت جهاد كشاورزی برای مقابله با این بیماری ویروسی تشكیل شده است و قرار است بخش مربوط به موارد انسانی را وزارت بهداشت و بخش مربوط به طیور را سازمان دامپزشكی كشور پیگیری كند.

رئیس اتحادیه مرغ گوشتی ایران گفت: قرار است در زمینه میزان تلفات مرغ‌ها كسی به غیر از سازمان دامپزشكی صحبت نكند و تنها این سازمان مسئول اطلاع رسانی باشد.

یوسفی با بیان اینكه خسارت بیماری آنفلوانزای مرغی از 20 روز پیش شدت گرفته است گفت: ظاهرا به تازگی سازمان دامپزشكی با انجام قرنطینه‌های لازم تا حدودی این بیماری را كنترل كرده است.

وی افزود: با توجه به اینكه این بیماری ویروسی است به محض مشاهده باید طیور امحاء شود.

یوسفی اضافه كرد: به غیر از بیماری آنفلوآنزای پرندگان، بیماری‌های تنفسی هم در مرغداری‌ها وجود دارد كه بیشتر به دلیل مشكل تهویه پیش‌آمده در مرغداری‌ها به وجود آمده است.

وی با بیان اینكه این مشكل بعد از افزایش قیمت سوخت و اختلال در سوخت رسانی به وجود آمد گفت: بیماری‌های تنفسی با واكسن و دارو مداوا می‌شوند و اثرات این بیماری رو به كاهش است.

آنفلوآنزای مرغی ماكیان را مبتلا می‌كند و عامل مولد آن ویروسی است.
در سالهای اخیر این ویروس به گونه‌های دیگر جانداران نیز منتقل شده و موجب ابتلای انسان‌ها به این بیماری شده است.
این ویروس اغلب در فضولات پرندگان یافت می‌شوند و مرغدارانی كه این ویروس را تنفس می‌كنند به آن مبتلا می‌شوند.
انتقال بیماری از انسان به انسان بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد. آنچه این بیماری را برای انسان خطرناك می‌كند، این است كه ویروس آن به شكلی دچار جهش ژنتیكی و تغییر رفتار شود كه بتواند از انسانی به انسان دیگر منتقل شود. این ویروس در صورت شیوع می‌تواند ظرف 6 ماه به همه مناطق جهان برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha