رئیس کمیته علمی انجمن تالاسمی ایران اظهار کرد: شرکت‌های تولید‌کننده داروی «دی فری پرون» به دلیل بدهی داروخانه‌ها از توزیع سراسری دارو در کشور خودداری می‌کنند.

اختلال در توزیع داروی بیماران تالاسمی

سلامت نیوز:رئیس کمیته علمی انجمن تالاسمی ایران اظهار کرد: شرکت‌های تولید‌کننده داروی «دی فری پرون» به دلیل بدهی داروخانه‌ها از توزیع سراسری دارو در کشور خودداری می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ،دکتر مجید آراسته، رئیس کمیته علمی انجمن تالاسمی ایران، درباره مشکل بیماران تالاسمی برای تهیه داروی Deferiprone (دی فری پرون)، گفت: دی فری پرون یک داروی خوراکی است که برای کاهش بار آهن اضافی در بیماران مبتلا به تالاسمی  استفاده می‌شود.

قیمت این دارو چند وقت اخیر حدود 570‌ هزار تومان بود، اما به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌‌گرفت. وی افزود: در تفاهم‌نامه وزارت بهداشت با سازمان‌های بیمه‌گر این دارو جزء لیست بیمه قرار گرفت اما قیمت آن به 900‌ هزار تومان رسید.

در واقع وقتی بیماری برای تهیه این دارو به داروخانه مراجعه می‌کرد 570‌ هزار تومان را بیمه‌ها تقبل می‌کردند و 330‌ هزار تومان را باید بیماران از جیب می‌پرداختند.

  آراسته خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که در داخل کشور این دارو را تولید می‌کنند قبل از افزایش قیمت دارو برای مدتی بدون اینکه به پزشکان، داروخانه‌ها و بیماران اطلاع دهند توزیع را لغو کردند و پس از تصویب گرانی مجدد، نسبت به توزیع اقدام کردند.

رئیس کمیته علمی انجمن تالاسمی ایران یادآور شد: اما متأسفانه شرکت‌ها برخی داروخانه‌ها را در لیست سیاه قرار دادند و به دلیل افزایش بدهی داروخانه‌ها، این دارو را در اختیار آنها قرار ندادند.

  وی با بیان اینکه همه این مسائل دسترسی بیماران به دارو را بسیار محدود کرد، گفت: پس از افزایش اعتراض بیماران، وزارت بهداشت این دارو را در لیست بیمه قرار داد.

درواقع اکنون این دارو رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد اما به دلیل محدودیت شرکت‌ها برای توزیع و عدم تمایل داروخانه‌ها برای تهیه دارو بیماران همچنان درگیر عدم دسترسی آسان به این دارو هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha