عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست چالش های مدیریت منابع خاک و راهکارهای پیشگیرانه از اتلاف و بهبود وضعیت آن را تشریح کرد.

۵۶میلیارد دلار خسارت سالانه فرسایش خاک

سلامت نیوز:عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست چالش های مدیریت منابع خاک و راهکارهای پیشگیرانه از اتلاف و بهبود وضعیت آن را تشریح کرد.


به گزار ش سلامت نیوز به نقل از  خانه ملت، فریده اولادقباد  خاک را به عنوان منبع طبیعی تجدید ناپذیر، سرمایه ملی و بستر حیات دانست و گفت: خاک نقش اساسی در استقرار و رشد جوامع بشری و نیز سایر مخلوقات دارد و در واقع بخشی از زنجیره غذایی انسان و سایر حیوانات از خاک است به همین دلیل هرگونه آلودگی در خاک می تواند در طی زنجیره غذایی، به سطوح بالاتر انتقال یافته و در نهایت در انسان تمرکز یابد از این رو با نقش های متعددی که خاک در و امنیت آب، اقلیم و غذا دارد بر امنیت سیاسی و ملی کشور نیز تاثیرگذار خواهد بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تغییر کاربری زمین های حاصلخیز کشاورزی، تخریب و تبدیل بی رویه مراتع و جنگلها، ورود انواع آلاینده های آلی پایدار و فلزات سنگین و دفن انواع پسماندها در خاک های حاصلخیز شمال و غرب کشور را مصداق بارز تخریب منابع خاک دانست و ادامه داد: باید به صورت جدی و عملی از این موارد پیشگیری کرد.

مشروح گفت وگوی تفصیلی  با عضوهیات رییسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی را در ادامه بخوانید.

وی با ابراز خرسندی از تصویب کلیات لایحه حفاظت از خاک با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان و فعالان محیط زیست، منابع طبیعی و فضای سبز در اسفندماه 93، گفت: معظم له اهمیت خاک را مورد تاکید قرار دادند و فرمودند که قضیه خاک از قضیه آب مهمتر است؛ ما مشکل آب هم داریم، لکن برای تهیه آب راه های فراوانی وجود دارد، برای تهیه خاک حاصلخیز این راه ها دیگر وجود ندارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه خاک، سرمایه عظیم ملی و موثر در تمام شئون زندگی بشر از جمله تولید محصول و امنیت غذایی، اقتصاد، تامین و حفاظت آب، محیط زیست و سلامت جامعه است، افزود: امنیت غذایی، آب، انرژی، خدمات اکوسیستمی، حفظ تنوع زیستی و جلوگیری از تغییر آب و هوا از وظایف خاک به شمار می رود.

خاک کشور با انواع تهدیدها مواجه است

وی با انتقاد از اینکه خاک کشور با انواع تهدیدها مواجه است، تصریح کرد: تخریب، فرسایش و آلودگی خاک عواقب ناگوار و خسارت های بیشماری را در پی دارد که در بسیاری از موارد غیرقابل جبران است.

تغییر کاربری زمین های حاصلخیز کشاورزی، تخریب و تبدیل بی رویه مراتع و دفن انواع پسماندها در خاک های حاصلخیز مصداق بارز تخریب منابع خاک

این نماینده مردم در مجلس دهم، تغییر کاربری زمین های حاصلخیز کشاورزی، تخریب و تبدیل بی رویه مراتع و جنگلها، ورود انواع آلاینده های آلی پایدار و فلزات سنگین و دفن انواع پسماندها در خاک های حاصلخیز شمال و غرب کشور را مصداق بارز تخریب منابع خاک دانست و ادامه داد: باید به صورت جدی و عملی از این موارد پیشگیری کرد.

فرسایش آبی در بیش از 120 میلیون هکتار از مناطق کوهستانی کشور

اولادقباد با انتقاد از اینکه فرسایش آبی در بیش از 120 میلیون هکتار از مناطق کوهستانی کشور و دشت های بین آنها و فرسایش بادی در حدود 40 میلیون هکتار مناطق خشک و بیابانی فاقد ناهمواری غالب است، گفت: ادامه این وضعیت به سیر قهقرایی محیط زیست، از تعادل خارج شدن زیست بوم، تهدید امنیت غذایی و حتی استقلال کشور منجر می شود.

تخریب خاک و افت حاصلخیزی اراضی عامل بروز تخریب سرزمین، فقر پوشش گیاهی خاک و بیابان زایی

نماینده مردم تهران در مجلس دهم، با یادآوری اینکه بر اساس گزارش کنوانسیون مقابله با بیابان زایی ملل متحد هرساله تحت تاثیر طوفانهای گرد و غبار سالانه بالغ بر 2 تا 3 میلیون تن خاک در سطح جهان منتشر و جابجا می شود، افزود: این پدیده اتمسفری در هر منطقه دارای فرایند خاص بوده و در طول دهه های اخیر در اغلب نقاط جهان روند افزایشی داشت از سویی تخریب خاک و افت حاصلخیزی اراضی در مناطق برداشت و متاثر از این پدیده، عامل بروز تخریب سرزمین، فقر پوشش گیاهی خاک و در نتیجه بیابان زایی است.

هر تن فرسایش خاک حدود 28 دلار خسارت وارد می کند/ سالانه 56 میلیارد دلار هزینه برای جبران خسارت خاک

عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، هر تن فرسایش خاک حدود 28 دلار خسارت وارد می کند به عبارت دیگر در ایران سالانه 56 میلیارد دلار هزینه برای جبران خسارت خاک نیاز است که 5 برابر بودجه عمرانی کل کشور است، بنابراین تمامی پروژه های عمرانی از قبیل احداث جاده و بزرگراه، بهره برداری از معادن و فعالیتهای مشابه که در آنها خاک مورد دستخوردگی و تخریب قرار می گیرد باید دارای پیوست محیط زیست و حفاظت خاک باشند. 

خاک به عنوان بستر اصلی کشاورزی، نقش بی بدیل در تولید محصول و تامین امنیت غذایی جامعه دارد

وی با تاکید بر اینکه خاک به عنوان بستر اصلی کشاورزی، نقش بی بدیل در تولید محصول و تامین امنیت غذایی جامعه دارد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد، تصریح کرد: تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ورود آلاینده ها به خاک، به دلیل ارتباط مستقیم آنها با موضوعاتی چون امنیت و ایمنی غذایی و پایداری محیط زیست، به یکی از چالشهای اساسی پیش روی بشر در قرن 21 تبدیل شده است.

بین سالهای 1970 تا 2009 سرانه اراضی قابل کشت در جهان 1/46 و در ایران 2/054 درصد کاهش یافته است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه شدت تغییر کاربری اراضی به گونه ای است که بنابر گزارش سال 2012 فائو، بین سالهای 1970 تا 2009 سرانه اراضی قابل کشت در جهان 1/46 و در ایران 2/054 درصد کاهش یافته است، ادامه داد: بی شک کاهش سطح این اراضی آثار گوناگون اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را به همراه دارد.

وی ادامه داد: شکل دیگری از تغییر کاربری در اطراف کلانشهرها صورت می گیرد و خاک مناسب را تا عمق زیادی برداشته و به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می دهند (تبدیل کشت به خشت) سرانه اراضی کشاورزی در کشور که 50 سال گذشته 0/6 هکتار بوده هم اکنون به 0/16 هکتار رسیده و این سیر نزولی همچنان ادامه دارد.

اولادقباد با یادآوری اینکه از 8/7 میلیون اراضی آبی کشور، 8/6 میلیون هکتار اراضی دارای محدودیت بوده و 3/4 میلیون هکتار از اراضی فقط محدودیت شوری دارند، تصریح کرد: هر چند بر اساس ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی آلودگی محیط زیست که خاک نیز جزء آن است باید از پخش یا آمیختن مواد خارجی به آب یا هوا با خاک یا زمین به میزانی که کیفیت فیزیکی یا شیمیایی یا بیولوژیک آن به طور زیان آور به حال انسان یا سایر موجودات زنده و یا گیاهان و یا آثار و ابنیه باشد تغییر دهد ممنوع است اما متاسفانه انواع منابع آلاینده صنعتی، نفتی، کشاورزی موجب آلودگی خاک به آلاینده های خطرناک مانند فلزات سنگین، ترکیبات آلی پایدار، هیدروکربن های نفتی از طریق سوء مدیریت خروجی آلاینده ها در بخش های فاضلاب، پسماند و هوا می شود؛ همچنین علم کاربرد بهینه کود و سموم در بخش کشاورزی نیز یکی دیگر از عوامل آلاینده خاک می باشد که با انتقال آلاینده ها به محصولات کشاورزی، ایمنی غذایی را به خطر انداخته و خاک نیز کیفیت و کمیت خود را از دست می دهد.

رفع آلودگی خاک فرایندی بسیار دراز مدت است

نماینده مردم تهران در مجلس دهم، با بیان اینکه هزینه رفع آلودگی هر مترمکعب خاک که ضامن امنیت غذایی کشور است به روشهای مختلف بین 500 تا 5000 دلار ارزانترین قیمت مرتبط با تبدیل خاک آلوده به بتن است، گفت: از سویی رفع آلودگی خاک فرایندی بسیار دراز مدت است که این زمان از دست رفته و فواید اقتصادی خاک در این رده هم می تواند به عنوان هزینه های مربوطه در نظر گرفته و به آن اضافه شود و این مهم ضرورت پیشگیری از آلودگی خاک را نشان می دهد.

وی ادامه داد: همچنین در راستای تهیه غذای سالم، باید نقشه های پایش آلودگی خاکی تهیه شود و الگوی کشت بر اساس آن تغییر کند نباید گیاهان خوراکی در مناطق آلوده کشت شود، ضمن آنکه باید احیای خاک های آلوده در اولویت قرار گیرد.

مدیریت آب و خاک باید به صورت توأمان صورت گیرد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه مدیریت آب و خاک باید به صورت توأمان صورت گیرد، تصریح کرد: حفاظت و مدیریت پایدار خاک یکی از مهمترین اقدامات برای افزایش بهره وری مصرف آب و حفظ کیفیت آن و راه حلی موثر برای رفع بحران آب کشور است.

در سطح جهانی، میزان آب خاک حدود ۸ برابر آب رودخانه ها است

اولادقباد با یادآوری اینکه در سطح جهانی، میزان آب خاک حدود ۸ برابر آب رودخانه ها است، افزود: در حال حاضر 92 درصد تولید محصولات در کشورمان به صورت آبی و 8 درصد به صورت دیم کشت می شود که این موضوع نشان دهنده این است که کشاورزی ایران به شدت نیازمند تولید محصول با آب می باشد که این اقدام هم باید با برنامه ریزی های لازم انجام شود تا در حوزه آب دچار بحران نشویم البته باید نقشه تعیین تناسب اراضی برای محصولات مختلف تهیه شود و براساس داده های آن اصلاحات کشت انجام شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، خاک را به عنوان منبع طبیعی تجدید ناپذیر، سرمایه ملی و بستر حیات دانست و ادامه داد: خاک نقش اساسی در استقرار و رشد جوامع بشری و نیز سایر مخلوقات دارد و در واقع بخشی از زنجیره غذایی انسان و سایر حیوانات از خاک است به همین دلیل هرگونه آلودگی در خاک می تواند در طی زنجیره غذایی، به سطوح بالاتر انتقال یافته و در نهایت در انسان تمرکز یابد از این رو با نقش های متعددی که خاک در و امنیت آب، اقلیم و غذا دارد بر امنیت سیاسی و ملی کشور تاثیرگذار خواهد بود.

کاهش 11 درصدی وسعت جنگل های ایران در طول 40 سال

وی کاهش 11 درصدی وسعت جنگل های ایران در طول 40 سال، رسوب گذاری در حدود 240 میلیون مترمکعب در حوزه سدهای کشور (معادل سالانه 5 سد با نخیره 50 میلیون مترمکعب)، بیابان زایی در بیش از 100 میلیون هکتار از اراضی کشور را از جمله پیامدهای اقتصادی تخریب خاک کشور عنوان کرد و گفت: کاهش قابلیت تولید محصول و افزایش غلظت گازهای گلخانه ای (N20،CH4  ،  CO2 ) به اتمسفر و گرم شدن جهانی هوا نیز از جمله این عوامل محسوب می شود.

تشکیل هر سانتیمتر خاک در شرایط مختلف آب و هوایی از 100 تا 10هزار سال زمان می برد

عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه خاک از منابع تجدیدپذیر به شمار می رود، گفت: اما براساس مراجع مختلف تشکیل هر سانتیمتر خاک در شرایط مختلف آب و هوایی از 100 تا 10هزار سال زمان می برد؛ هزینه رفع آلودگی هر مترمکعب خاک به روشهای مختلف، بین 50 تا 5000 دلار است و ارزان ترین قیمت مرتبط به تبدیل خاک آلوده به بتن است./


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha