دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 247245

کاهش وزن تنها جنبه زیبایی ظاهری ندارد بلکه مزیت های زیادی هم برای حفظ سلامت جسمی و روحی بدن دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

مزیت های باورنکردنی کاهش وزن 5 درصدی برای بدن!

سلامت نیوز:  کاهش وزن تنها جنبه زیبایی ظاهری ندارد بلکه مزیت های زیادی هم برای حفظ سلامت جسمی و روحی بدن دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، لازم نیست برای رسیدن به سلامت جسمی حتما وزن خود را به اندازه دوره دبیرستان کاهش دهید. کاهش چند درصد وزن هم می تواند تاثیرات زیادی بر سلامت جسمی دارد. کاهش 5 درصد از وزن شما می تواند به بهبود سلامت جسمی و رفع مشکلات کمک کند و به شما نیز حس بهتری می دهد. در ادامه به مهم ترین مزیت های کاهش وزن می پردازیم.


با کاهش وزن سنگینی از روی مفصل ها برداشته می شود

4.5 کیلوگرم وزن می تواند معادل 18 کیلوگرم فشار به زانوها و دیگر مفاصل تحتانی بدن وارد کند. این مسئله باعث می شود مفصل ها سریعتر فرسوده شوند. به علاوه چربی اضافه می تواند باعث التهاب می شود – بر اثر چربی مواد شیمیایی در بدن می توانند بافت ها را به مرور زمان آسیب ببیند. اگر به میزان چربی های بدن خود اهمیت ندهید، در سنین بالاتر دچار آرتروز می شوید.


پیشگیری از دیابت نوع 2

اگر بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستید، کاهش وزن یکی از روش های پیشگیری از این بیماری است.روش دیگر ورزش کردن است – 30 دقیقه ورزش در 5 روز در هفته. اگر 73 کیلوگرم وزن دارید، کاهش 3.5 تا 5.5 کیلوگرم وزن مزیت های زیادی برای شما دارد. اگر به دیابت مبتلا باشید، کاهش وزن کمک می کند داروی کمتری مصرف کنید، قند خون خود را کنترل کنید و شرایطی که باعث بروز مشکلات سلامتی می شوند، با ورزش رفع می شوند.


افزایش کلسترول خوب با کاهش وزن اتفاق می افتد

شما می توانید کلسترول بد یا LDL را با خوردن غذای سالم و مصرف دارو کاهش دهید. اما بالا بردن کلسترول خوب یا HDL کار آسانی نیست. کلسترول خوب به رفع کلسترول بد از خون کمک می کند، بنابراین هر چه کلسترول خوب خون شما بالاتر باشد، فواید بیشتری برای شما خواهد داشت. ورزش کردن و کاهش چربی بدن به رسیدن به HDL ایده آل کمک می کند. کلسترول خوب باید بالاتر از 60 ml/dl باشد تا احتمال بروز بیماری قلبی را کاهش دهد.

تری گلیسرید خون کاهش پیدا می کند

تری گلیسریدها ذراتی هستند که به ذخیره سازی چربی و تبدیل چربی به انرژی کمک می کنند. بالا بودن سطح تری گلیسرید (یعنی بیشتر از 200 mg/dl) شما را بیشتر در معرض حمله قلبی و سکته مغزی قرار می دهد.با لاغر شدن می توانید به سطح سالم تری گلیسرید (150 mg/dl )  نزدیک شوید.


بهبود فشار خون بالا با لاغر شدن

اضافه وزن باعث می شود خون با شدت بیشتری به دیواره رگ ها برخورد داشته باشد. به علاوه فشار خون بالا باعث سخت تر شدن کار قلب می شود. اگر 5 درصد از وزن خود را کاهش دهید، می توانید فشار خون خود و مشکلات ناشی از آن را کاهش دهید. نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهید و سبزی، میوه و لبنیات کم چرب بخورید، به این ترتیب می توانید حتی راحت تر فشار خون خود را کاهش دهید.


کاهش وزن مقاومت به انسولین را معکوس می کند

چربی، به ویژه چربی ناحیه شکم، مواد شیمیایی آزاد می کند که باعث توقف واکنش بدن به انسولین می شود. انسولین هورمونی است که سطح قند خون بدن را در سطحی سالم حفظ می کند. گرچه پانکراس بیشتر کار می کند تا انسولین بیشتری تولید کند، قند خون همچنان بالا می رود. کاهش مقدار کمی از وزن می تواند این تاثیر را معکوس کند.


خطر بروز سرطان کاهش پیدا می کند

به نظر می رسد وزن اضافه خطر بروز سرطان، از جمله سرطان پستان، کبد، کلیه، تخمدان، رحم و پروستات را افزایش می دهد. هیچ مدرک قطعی وجود ندارد که کاهش وزن می تواند از شما در مقابل بیماری ها محافظت کند، اما کاهش وزن باعث تغییراتی در بدن می شود که این تغییرات می توانند از بدن در مقابل سرطان محافظت کنند. به عنوان مثال افرادی که دارای اضافه وزن هستند و وزن خود را کاهش می دهند، میزان هورمون هایی مرتبط با سرطان، مانند استروژن، انسولین و آندروژن در بدن آنها کاهش پیدا می کند.

رفع آپنه خواب

افرادی که دچار اضافه وزن هستند، در پشت گلوی خود دارای بافت های اضافه هستند. در زمان خواب که بدن در حالت استراحت قرار می گیرد، این بافت ها حالت افتاده پیدا کرده و مسیر هوایی فرد را مسدود می کنند. این مشکل منجر به وقفه های تنفسی مکرر در طول شب می شود که مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت، به ویژه برای قلب. کاهش وزن می تواند به بهبود آپنه خواب کمک کند – گاهی انقدر موثر خواهند بود که فرد دیگر به تجهیزات تنفسی در طول خواب احتیاجی نخواهد داشت.

خواب بهتر و طولانی تر با کاهش وزن

اگر وزن خود را کم کنید، خواب بهتری خواهید داشت و مدت زمان خوابتان نیز بیشتر خواهد شد. اما این فواید را تجربه نخواهید کرد مگر اینکه حداقل 5 درصد از وزن خود را کاهش دهید. در بررسی های انجام شده در این زمینه مشخص شد افرادی که 5 درصد از وزن خود را کم می کنند، در طول شب به مدت 21 دقیقه بیشتر می خوابند.


کم کردن وزن و بهبود خلق و خو

کاهش وزن به رفع ناامیدی و دلسردی کمک می کند. دانشمندان هنوز در تلاش هستند ارتباط بین بهبود خلق و خو و بهبود کیفیت خواب با کاهش وزن را درک کنند. پژوهشی در این باره انجام شد و دانشمندان دریافتند افرادی که دچار افسردگی و اضافه وزن هستند، بعد از کاهش حدود 8 درصد از وزن خود حس بهتری دارند.


کاهش وزن باعث کاهش التهاب می شود

سلول های چربی، به ویژه سلول های اطراف شکم مواد شیمیایی آزاد می کنند که بافت های سراسر بدن را تحریک و ملتهب می کنند. این مسئله با بروز مشکلاتی مانند آرتروز، بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی در ارتباط است. با کاهش 10 درصد از وزن خود می توانید میزان این مواد شیمیایی را کاهش داده و خطر بروز بیماری های جدی را کمتر کنید.


بهبود رابطه جنسی با کم کردن وزن

زمانی که دچار اضافه وزن هستید، به طور طبیعی رابطه جنسی کمتری برقرار می کنید. رابطه جنسی کمتر به این دلیل است که حس خوبی نسبت به بدن تان ندارید. اما علت دیگر آن این است که اضافه وزن بر روی خلق و خو تاثیر می گذارد و بدن واکنش مناسبی نشان نمی دهد. کاهش وزن به بدن کمک می کند حس بهتری نسبت به خود داشته باشید و واکنش بدن بهبود پیدا خواهد کرد.


رژیم غذایی برای کاهش وزن

هیچ رژیم کاملی برای کمک به کاهش وزن وجود ندارد، اما قوانین اساسی در این باره وجود دارد. نیمی از بشقاب خود را با میوه و سبزیجات پر کنید. از پروتئین های بدون چربی و فرآوری نشده استفاده کنید، غذاهای دریایی، لوبیا، آجیل و دانه های مختلف مصرف کنید. دانه های تصفیه شده مانند نان سفید و برنج سفید کمتر مصرف کنید و بیشتر غلات سبوس دار، دانه های کامل، برنج قهوه ای و جو دوسر مصرف کنید.

ورزش برای کم کردن وزن

برای حفظ سلامت جسمی باید حداقل 5 روز در هفته و هر روز به مدت 30 فعالیت های ورزشی انجام دهید، فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری یا پیاده روی. برای کاهش وزن و حفظ آن فعالیت هایی برای تقویت عضلات خود انجام دهید، از جمله بلند کردن وزنه سبک. برای مناسب ترین حرکات بهتر است با پزشک مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha