نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که یک ویتامین غنی از آنتی اکسیدان می تواند از وخامت علائم تنفسی در افراد مبتلا به فیبروز کیستیک یا سفتی مخاط بکاهد.

کاهش تشدید علائم سفتی مخاط با مصرف آنتی اکسیدان ها

سلامت نیوز:  نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که یک ویتامین غنی از آنتی اکسیدان می تواند از وخامت علائم تنفسی در افراد مبتلا به فیبروز کیستیک یا سفتی مخاط بکاهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، فیبروز کیستیک ( Cystic fibrosis ) یا تارفزونی کیسه‌ای یا سفتی مخاط نوعی بیماری دگرگشتی (سوخت‌وساز) بدن است که بر اثر آن ترشحات در بخش ‌های از بدن سفت و چسبنده می ‌شوند.
محققان بخش فیبروز کیستیک دانشگاه کلرادو در آمریکا در این مطالعه 16 هفته ای، 73 بیمار را مورد بررسی قرار دادند؛ 36 نفر از این بیماران آنتی اکسیدان های مکمل دریافت کردند.


به گزارش پایگاه اینترنتی یورک الرت،محققان مشاهده کردند که 53 درصد از بیمارانی که آنتی اکسیدان مصرف کرده بودند با 28 مورد تشدید علائم فیبروز کیستیک مواجعه شدند درحالیکه 68 درصد از بیمارنی که در گروه کنترل قرار داشتند (آنتی اکسیدان مصرف نکرده بودند) 39 مورد تشدید علائم این بیماری را تجربه کردند.


محققان همچنین متوجه شدند که آنتی اکسیدان های مکمل چرخش غلظت های بتا کاروتن، coenzyme Q10، گاما توکوفرول (نوعی ویتامین E) و لوتئین را در خون افزایش و التهاب را در 16 هفته کاهش دادند. این کاهش التهاب با اندازه گیری دو نشانگر زیستی التهاب به نام های کالپروتکتین و میلروپوکسیداز در خون مشخص شد.
افراد مبتلا به فیبروز کیستیک معمولا به عفونت های باکتریایی مزمن مبتلا می شوند که به التهاب و آزاد سازی مقادیر زیاد گونه های اکسیژن فعال در راه های هوایی منجر می شود.


محققان افزودند: معمولا بدن برای خنثی کردن این استرس اکسیدانی، یک دفاع آنتی اکسیدانی به راه می اندازد اما فیبروز کیستیک با کمبودهای آنتی اکسیدان در رژیم غذایی مشخص می شود. این موضوع به بهم خوردن توازن اکسیدان- آنتی اکسیدان و التهاب بیشتر کمک می کند که به آسیب ریه و کاهش پیشرونده عملکرد ریه منجر می شود.
محققان تاکید کردند که تقویت وضعیت آنتی اکسیدان در موارد ابتلا به فیبروز کیستیک یک هدف مهم بالینی است و می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت داشته باشد. این تحقیق در مجله آمریکایی Respiratory and Critical Care Medicine منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha