تهران- ایرنا- رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ضمن درخواست کمک از خیران و مردم نوعدوست کشورمان گفت: 150 بیمار دیالیزی و نیازمند پیوند کلیه مناطق زلزله زده کرمانشاه هنوز در چادر و کانکس زندگی می کنند و به همیاری هموطنان نیاز مبرم دارند.

150 بیمار کلیوی زلزله زده کرمانشاه در چادر زندگی می کنند

سلامت نیوز: رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ضمن درخواست کمک از خیران و مردم نوعدوست کشورمان گفت: 150 بیمار دیالیزی و نیازمند پیوند کلیه مناطق زلزله زده کرمانشاه هنوز در چادر و کانکس زندگی می کنند و به همیاری هموطنان نیاز مبرم دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،داریوش آرمان  با ابزار تاسف از وضعیت نامطلوب این بیماران اظهار داشت: با وجود اینکه بیش از هشت ماه از زلزله کرمانشاه می گذرد، بیماران موردنظر که حدود 100 نفر از آنان دیالیزی و 50 نفر دیگر پیوندی هستند، در دمایی که گاهی به 50 درجه می رسد، خانه ندارند و در چادر و کانکس بسر می برند.
وی افزود: نبود مسکن مناسب برای بیماران دیالیزی و پیوندی فقط مشکل آنان نیست بلکه کمبود دستگاه های دیالیز و سایز تجهیزات پزشکی به شدت ملموس است و تنها بیمارستان منطقه زلزله زده کرمانشاه در سرپل ذهاب، یک بیمارستان صحرایی است که با کمبود شدید دستگاه دیالیز و سایر تجهیزات پزشکی مواجه است.


به گفته آرمان، بیمارستان صحرایی سرپل ذهاب، 30 دستگاه تخت دیالیز، دستکم 10 دستگاه یخچال و آب سردکن، 30 فشارسنج دیواری و 10 دستگاه الکتروشوک نیاز دارد.


وی که در اوایل هفته جاری از منطقه زلزله زده کرمانشاه بازدید کرده است، به این نکته اشاره کرد که مناطق اطراف سرپل ذهاب مانند اسلام آباد غرب و قصر شیرین در زمان حاضر فاقد بیمارستان و همچنین فاقد دستگاه دیالیز است و بیماران دیالیزی این مناطق سه روز در هفته بین 70 تا 100 کیلومتر را با وضعیت جسمی بد، باید طی کنند تا به بیمارستان سرپل ذهاب برسند.


رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی تاکید کرد: بیماران کلیوی منطقه زلزله زده کرمانشاه به طور کلی با سه مشکل عمده مواجه هستند و این انجمن از هموطنان نوعدوست و خیرین درخواست کمک دارد تا سریعا مشکل بیماران حل شود.
آرمان گفت: در وهله نخست انجمن از خیران درخواست کمک برای احداث 150 واحد مسکونی برای بیماران دیالیزی و پیوندی را دارد و در وهله بعد هم باید مشکل تجهیز و راه اندازی بخش دیالیز شهرستان های اطراف سرپل ذهاب حل شود؛ به عنوان مثال شهرهای اسلام آباد غرب و قصر شیرین دارای بخش دیالیز باشند تا بیماران آن مناطق مجبور نشوند سه روز در هفته را به بیمارستان صحرایی سرپل ذهاب بیایند.


وی در عین حال خاطرنشان کرد که بیمارستان سرپل ذهاب هر چند اکنون 80 دستگاه دیالیز دارد اما این شمار دستگاه، کم است و از خیرین می خواهیم تا انجمن را برای خریداری دستگاه های بیشتر یعنی دستکم 30 دستگاه دیالیز دیگر هم برای بیمارستان صحرایی سرپل ذهاب و هم برای شهرهای اطراف آن یاری کنند.
آرمان، تامین هزینه پیوند کلیه دیالیزی های منطقه زلزله زده کرمانشاه را هم از دیگر مواردی دانست که هرچه سریعتر باید رفع و رجوع شود و افزود: انجمن حمایت از بیماران کلیوی درصدد است برای این هموطنان که در موقعیت سخت و دشوار بیماری در چادر و کانکس بسر می برند با برنامه ریزی، شرایط پیوند کلیه را مهیا کند یا اینکه حداقل این هموطنان از دیالیز صفاقی بهره گیرند.


وی در خصوص دیالیز صفاقی این توضیح را داد که دیالیزی های منطقه زلزله زده کرمانشاه با روش دیالیز خونی آن هم هفته ای سه بار با مراجعه به بیمارستان صحرایی سرپل ذهاب دیالیز می شوند اما اگر شرایط دیالیز صفاقی را داشته باشند، می توانند راحت تر و در خانه (چادر و کانکس) دیالیز شوند.
رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی همچنین به دیگر مشکلات منطقه زلزله زده اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال منطقه به پزشکان متخصص در تمام حوزه ها نیاز دارد و پزشکان خیر می توانند با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برای ویزیت دوره ای و نیز انجام اعمال جراحی به منطقه زلزله زده کرمانشاه سفر کنند.


آرمان همچنین از رئیس جمهوری خواست تا با اعزام نمایندگان ویژه به مناطق زلزله زده کرمانشاه، به مشکلات بیماران دیالیزی رسیدگی کنند.
وی به سلبریتی ها نیز اشاره کرد و از آنان خواست تا بخشی از مبالغی را که مردم به حساب آنان برای کمک به زلزله زدگان واریز کرده اند، برای تامین مسکن و سرپناه برای مردم این مناطق اختصاص دهند.
ا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha