معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: استفاده مجدد از برخی تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها که استریل شده است، خطری برای سلامت بیمار ندارد.

استفاده مجدد از برخی تجهیزات پزشکی خطری برای سلامت بیمار ندارد

سلامت نیوز: معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: استفاده مجدد از برخی تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها که استریل شده است، خطری برای سلامت بیمار ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر قاسم جان بابایی، در خصوص دستورالعمل فرآوری مجدد ایمن وسایل پزشکی، اظهارداشت: استفاده مجدد از وسایل پزشکی چندبار مصرف در بیمارستان ها، اقدامی است که از سال ها قبل در بیمارستان های اروپا و امریکا هم انجام می شود.

وی افزود: تجهیزات پزشکی قابل فرآوری مجدد با استفاده از مواد ضدعفونی کننده، اتیلن اکساید و پلاسما استریل شده و قابلیت استفاده مجدد دارد و جای نگرانی نیست.

جان بابایی با بیان اینکه استفاده مجدد از برخی تجهیزات پزشکی بیمارستانی که با مواد ضدعفونی کننده استریل شده است، خطری برای سلامت بیمار ندارد، تصریح کرد: روش فرآوری مجدد وسایل پزشکی در دنیا مرسوم شده است، تا جایی که شرکت های بینابینی مانند شرکت های ثالثیه با هدف فرآوری مجدد وسایل پزشکی تاسیس شده و لوازم و تجهیزات پزشکی را استریل کرده یا اینکه اجزای تجهیزات پزشکی را باز و استریل می کنند و دوباره مورد مصرف قرار می دهند.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه این روش کاملا استاندارد بوده و مورد تایید کمیته های کنترل عفونت قرار دارد، گفت: بعضی از وسایلی که در جراحی های حساس چشم به کار می رود، یا وسایل بیهوشی و سایر جراحی ها، با روش فرآوری مجدد مورد استفاده قرار می گیرد و تاکنون هیچگونه مشکلی برای سلامت بیمار ایجاد نکرده است، چراکه این روش مرجع بین المللی دارد و و روشی نیست که مخصوص ایران باشد.

جان بابایی تاکید کرد: کشورهای اروپایی و امریکایی که خود تولیدکننده تجهیزات پزشکی در دنیا هستند نیز در بیمارستان ها از لوازم پزشکی که قابلیت استفاده مجدد دارد، بهره می برند و اینگونه نیست که فقط یکبار مصرف کنند، چراکه مقرون به صرفه نیست.

وی در پایان تاکید کرد: کالاهایی که قابلیت مصرف مجدد دارند، یک بار مصرف نبوده و قابلیت استفاده مجدد دارند، وزارت بهداشت لیستی از این وسایل را ابلاغ کرده است و وسایل خارج از لیست نباید به صورت دوباره مصرف شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha