فتاح رییس کمیته امداد خمینی (ره) با اشاره به کاستن موازی کاری ها میان این نهاد و سایر نهادهای متولی گفت : در دو سال اخیر تلاش کردیم تا هماهنگی کاملی را با سازمان بهزیستی داشته باشیم .

رییس کمیته امداد: ۱۵ درصد زنان سرپرست خانوار مطلقه هستند

سلامت نیوز: فتاح رییس کمیته امداد خمینی (ره) با اشاره به کاستن موازی کاری ها میان این نهاد و سایر نهادهای متولی گفت : در دو سال اخیر تلاش کردیم تا هماهنگی کاملی را با سازمان بهزیستی داشته باشیم .

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، پروانه مافی در نشست مشترك فراكسیون خانواده مجلس ،كمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی با موضوع زنان سرپرست خانوار برگزار شد گفت : در نشست اخیر مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس ایشان در كنار مسایل مهمی كه مطرح كردند موضوع خانواده را مورد تاكید قرار دادند و این بیانگر آن است كه مسله خانواده اكنون در نظام كلان برنامه ریزی كشور مورد توجه قرار دارد .

مافی با اشاره به بودجه سال ٩٧ و تكالیف حوزه های حمایتی و توانمندسازی گفت :در بودجه ٩٧ بودجه كمیته امداد به میزان ده درصد و سازمان بهزیستی به میزان ٩.٥ درصد افزایش داشته است و این نشان دهنده توجه مجلس به وظایف و مسولیت های این دو نهاد است و انتظار می رود كه در حوزه هایی كه دارای چالش است ورود جدی داشته باشید ، هر چند كه به خوبی می دانیم همین میزان بودجه نیز كافی نیست .


مافی همچنین با اشاره به كاهش بودجه بیمه زنان سرپرست خانوار گفت :علی رغم تلاش هایی كه كردیم این بودجه ٣٩ درصد كاهش داشته است و قطعا بر خلاف اهتمام و توجهی است كه در نظام برنامه ریزی كشور در حوزه حمایت از این قشر وجود دارد .
وی با اشاره به پیشینه قانون گذاری در حوزه حمایت از زنان نیازمند گفت : اولین قانون در زمینه حمایت از زنان سرپرست خانوار به سال ٦٢ باز می گردد كه مربوط به تامین زنان و كودكان بی سرپرست و بدسرپرست بود و پس از آن در سالهای متمادی این موضوع مطرح شده است و به وزارت رفاه ، بهزیستی و كمیته امداد تكلیف شده است.


مافی با اشاره به امار زنان سرپرست خانوار گفت : اكنون حدود ٣ میلیون و ١٠٠ هزار نفر زن سرپرست خانوار داریم كه البته دلایلی چون طلاق ، اعتیاد،فوت همسر و یا زندانی شدن همسر مسبب آن است و لذا كمیته امداد و سازمان بهزیستی باید برنامه معینی برای توانمندسازی این قشر داشته باشد .
وی با اشاره به انكه در ٨ ماده قانون اساسی به صورت صریح به حمایت از زنان سرپرست خانوار نیازمند تاكید شده است گفت: در برنامه های توسعه ای نیز نگاه ویژه ای به این قشر بوده است ، بطور مثال در ماده ٩٦ برنامه چهارم توسعه تامین بیمه خاص حمایتی و یا در ماده ٢٣٠ برنامه پنجم توسعه ساماندهی امور اقتصادی و معیشتی زنان سرپرست خانوار مورد تاكید قرار گرفته است و در همین راستا در برنامه ششم توسعه ماده ٨٠ دولت را مكلف به حمایت از این قشر كرده است .
وی افزود:زنان سرپرست خانوار جز اقشار آسیب پذیر هستند كه اگر نتوانیم حمایت های لازم را از انها داشته باشیم نمی توانیم مانع از ورود آنها به چرخه آسیب شویم .باید موازای كاری از بین برود و برنامه محور باشید .


در ادامه این نشست فتاح رییس كمیته امداد خمینی (ره) با اشاره به كاستن موازی كاری ها میان این نهاد و سایر نهادهای متولی گفت : در دو سال اخیر تلاش كردیم تا هماهنگی كاملی را با سازمان بهزیستی داشته باشیم .
وی با اشاره به رویكرد حمایتی زنان سرپرست خانوار گفت : ما مسول زنان سرپرست خانوار نیازمند هستیم،ولی پیش از هر اقدامی بهتر است به این بپردازیم كه چرا زن سرپرست خانوار وجود دارد.


فتاح تاكید كرد: اكنون بحث طلاق یك معضل جدی است و ١٥ درصد زنان سرپرست خانوار مطلقه هستند كه به كمیته امداد مراجعه می كنند این در حالی است كه همین امار هم در ابتدای سال ٩٧ دوازده درصد بود و طی سه ماه با افزایش سه درصدی مواجه بودیم .
وی با اشاره به افزایش هزینه های حمایتی گفت : اكنون نرخ هزینه ای سبد خانوار ١٧ درصد افزوده شده است و باید از محل تبصره ١٤ برای تامین حمایتهای مالی همراهی شود . باید بتوانیم برای اقتصاد خانواده برنامه هایی داشته باشیم تا از فقر كه اساس طلاق ، اعتیاد و بسیاری از اسیب های دیگر است جلوگیری كنیم .


فتاح همچنین درخواست كرد : بهتر است در بودجه ٩٧ ردیف جداگانه ای برای موضوع زنان سرپرست خانوار از محل بودجه كمیته و سازمان بهزیستی دیده شود تا بتوانیم هدفمند تر حركت كنیم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha