سید مرتضی ادیانی معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران در گفت‌وگو با آی‌هینا در خصوص بیماری تالاسمی و حمایت این سازمان از بیماران مبتلا بیان کرد: بیماری تالاسمی حدود ۲۰۰ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است در کشور حدود ۲۲ هزار بیمار تالاسمی ماژور، سیکل سل و اینترمدیا داریم که شناسایی‌شده‌اند میانگین سنی بیماران تالاسمی در ایران به ۴۰ سال رسیده و شیوع بیماری تالاسمی در کشور یکسان نیست و معمولا در نوار ساحلی کشور چه در شمال و چه در جنوب بیشتر است و در خلیج فارس و دریای خزر میزان ابتلا به این بیماری بیشتر است.

سالانه ۴۹ میلیارد تومان برای بیماران تالاسمی هزینه می‌شود

سلامت نیوز: سید مرتضی ادیانی معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران در گفت‌وگو با آی‌هینا در خصوص بیماری تالاسمی و حمایت این سازمان از بیماران مبتلا بیان کرد: بیماری تالاسمی حدود ۲۰۰ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است در کشور حدود ۲۲ هزار بیمار تالاسمی ماژور، سیکل سل و اینترمدیا داریم که شناسایی‌شده‌اند میانگین سنی بیماران تالاسمی در ایران به ۴۰ سال رسیده و شیوع بیماری تالاسمی در کشور یکسان نیست و معمولا در نوار ساحلی کشور چه در شمال و چه در جنوب بیشتر است و در خلیج فارس و دریای خزر میزان ابتلا به این بیماری بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار، وی ادامه داد: بیماران تالاسمی جزو بیماران خاص محسوب می‌شوند که بر اساس قانون باید از خدماتی شامل تزریق خون و داروی آهن‌زدا استفاده کنندکه سازمان‌های بیمه‌گر ۱۰۰ درصد هزینه آنها را پوشش می‌دهند. همچنین فرانشیز خدمات درمانی که تعهد ۱۰۰ درصدی برای پرداخت ندارند از سوی وزارت بهداشت حمایت می‌شود، در نتیجه بیمار تالاسمی برای خدمات اساسی و ضروری خود هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند.

ادیانی با بیان اینکه بیمه سلامت تعداد ۱۴ قلم دارو در بسته خدمتی دارویی بیماران تالاسمی را تحت پوشش قرار داده است، افزود: ۳ قلم از این داروها برند با فرانشیز ۱۰ درصد ، ۱ قلم برند با فرانشیز ۴ درصد و۱۰ قلم بدون فرانشیز(بصورت رایگان) تحت پوشش این سازمان است به طوری که سالانه حدود ۴۹ میلیارد تومان برای این گروه از بیماران هزینه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای ارائه خدمات مناسب به بیماران خاص علاوه بر نیروی انسانی کافی، به فضای فیزیکی مناسب هم نیاز است، گفت: در گذشته می‌دیدیم که در بخش‌های داخلی بیمارستان‌ها و در محل بستری بیماران، قسمتی را به عنوان بخش خون و تالاسمی‌ها در نظر می‌گرفتند چرا که این بیماران به عنوان بیماران خاص از جمله مشتری ویژه سیستم خدمات درمانی هستند. یک فرد سالم ممکن است به دلیل یک تصادف یا حادثه، یک بار به بیمارستان مراجعه کند و بعد هم مرخص شود، اما این افراد در طول زندگی‌شان دائم باید به بیمارستان و مرکز درمانی مراجعه کنند.


معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، افزود: این افراد با کسی که یک بار به بیمارستان مراجعه می‌کند، متفاوت هستند؛ چراکه در طول هفته باید چندین بار به مرکز درمانی مراجعه کنند. در شهرهایی که متخصص وجود ندارد باید به پزشکان عمومی دوره آموزشی مربوط ارائه خدمت به بیماران خاص ارائه شود.بنابراین همگام با شناسایی مناطقی که از نظر شیوع بیماری در رتبه‌های بالا قرار دارند، باید امکانات را هم متناسب با تعداد بیماران ایجاد کرد. ادیانی بیان کرد: وزارت بهداشت در پروتکل هایی که تدوین کرده، برای چهار گروه بیمار تالاسمی از نوع تالاسمی ماژور، مینور، اینترمدیت و سیکل سل که درحال حاضر اطلاعات حدود ۱۹ هزار و ۷۰۰ نفر از آنها در سامانه ثبت شده است، خدمات و حمایت هایی را تدارک دیده است.


تالاسمی یک بیماری ارثی خونی و از شایع ترین بیماری های ارثی در ایران است که کم خونی خفیف یا وخیم بدن انسان را در بر دارد. این کم خونی به دلیل کاهش هموگلوبین و کمتر بودن از حد نرمال گلوبول‌های قرمز خون به وجود می‌آید. هموگلوبین پروتئین موجود در گلوبول‌های قرمز خون است که اکسیژن را به همه‌ قسمت‌های بدن می رساند.در افراد مبتلا به تالاسمی ژن‌هایی که هموگلوبین تولید می ‌کنند وجود نداشته یا متغیر و با ژن های معمولی متفاوت هستند. انواع وخیم تالاسمی معمولاً در اوایل کودکی تشخیص داده می شود و تا آخر عمر در فرد باقی می‌مانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha