چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 247430

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی تیموری افزود: تعداد بسیار معدودی پروانه شکار که مشمول 105 راس از گونه‌های قابل شکار شد، بر اساس نظرات و دانش کارشناسان و متخصصان حوزه شکار در برخی از مناطق و زیستگاه‌های دارای ظرفیت صادر شد.

صدور مجوز شکار برای اتباع آمریکایی منتفی است

سلامت نیوز:به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی تیموری افزود: تعداد بسیار معدودی پروانه شکار که مشمول 105 راس از گونه‌های قابل شکار شد، بر اساس نظرات و دانش کارشناسان و متخصصان حوزه شکار در برخی از مناطق و زیستگاه‌های دارای ظرفیت صادر شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ،مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بی‌شک حافظه تاریخی عموم مردم، به ویژه آشنایان با امور محیط زیست و حیات وحش، سابقه طولانی صدور پروانه شکار و تخصیص پروانه به اتباع خارجی را به خاطر دارد و مطلع است که این موضوع منحصر به سالجاری نیست و برخوردار از ضوابط حقوقی و قانونی است.

وی اظهار کرد: گرچه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، صدور پروانه شکار برای اتباع خارجی از اواسط دهه هفتاد آغاز شد، اما بررسی آمار پروانه های شکار صادر شده طی دهه اخیر نیز می تواند منجر به کسب اطلاعاتی دقیق در این حوزه شود. تیموری ادامه داد: به طور نمونه از سال 1386 تا سال 1392، 2 هزار و 16 پروانه شکار برای اتباع داخلی و 525 پروانه شکار برای اتباع خارجی در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست یا زیستگاه های طبیعی خارج از این مناطق صادر شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه با توجه به رویکرد خصمانه و اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران تا اطلاع ثانوی، صدور مجوز شکار برای اتباع آمریکایی منتفی است،

تصریح کرد: اما آمارها و اطلاعات مجوزهای شکار صادر شده طی سنوات گذشته، نشان دهنده صدور مجوز شکار برای اتباع خارجی کشورهای مختلف همچون ایتالیا، آمریکا، اسپانیا، کانادا، ترکیه، بلژیک، مکزیک، لیتوانی، روسیه، اوکراین است و حتی در برخی سال ها، تعداد پروانه های شکار صادر شده برای اتباع آمریکایی نسبت به اتباع سایر کشورها دارای برتری چشمگیری بوده است.

وی افزود: به طور نمونه در سال 1390 از مجموع 84 پروانه شکار چهارپای صادر شده برای اتباع خارجی، 55 مجوز یعنی بیش از 65 درصد پروانه‌های اتباع خارجی برای اتباع آمریکایی صادر شده است و البته تعداد قابل ملاحظه‌ای پروانه شکار گراز نیز در این سال و سال های پیش و پس از آن تا سال 1392 به شکارچیان آمریکایی اختصاص داشته است.

تیموری گفت: سازمان حفاظت محیط زیست صرفا طی سال‌های 1393 و 1394 و پس از اتمام فصل شکار در سال 1392 بر اساس ملاحظاتی از صدور پروانه شکار چهارپا امتناع کرد و تمرکز خود را بر توسعه ظرفیت‌های حفاظتی، بهره‌مندی از مشارکت جوامع بومی و محلی، همچنین بخش خصوصی در امر حفاظت از حیات وحش و بهره‌برداری پایدار از آن‌ها، ایجاد قرق‌های اختصاصی و واگذاری مدیریت آن‌ها به متقاضیان و علاقمندان واجد صلاحیت قرار داد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست افزود: پس از شکل‌گیری قرق‌های اختصاصی، ارزیابی عملکرد و پایش منحنی رشد جمعیت حیات وحش در آن‌ها، در سال 1395 برای نخستین بار 31 فقره پروانه شکار شامل 22 فقره پروانه برای جوامع بومی و محلی و اتباع ایرانی و 9 فقره پروانه برای اتباع خارجی در سه قرق اختصاصی صادر شد.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال 1396 نیز در مجموع 87 فقره پروانه شکار برای اتباع داخلی و خارجی در قرق های اختصاصی صادر شد. وی افزود: این سیاست‌ها و برنامه ها، مورد توجه و حمایت قریب به اتفاق کارشناسان و متخصصان حیات وحش و حتی مراجع بین المللی مرتبط با محیط‌زیست و البته بسیاری از سازمان‌ها و مدیران ارشد کشور قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha