سلامت نیوز :معاون اهدا كنندگان خون اداره كل انتقال خون استان تهران گفت: مردم در روزهای پایانی سال جاری و تعطیلات نوروزی نیازمندان به اهدای خون را فراموش نكنند و به اهدای خون بپردازند، چراكه در این دو ماه نیاز بیماران به خون كاهش پیدا نمی‌كند.

 دكتر مجید مسلمی در حاشیه برگزاری سمینار روش‌های نوین درمان بیماران تالاسمی، گفت: معمولا در اسفند ماه مردم به علت تمركز بر خریدهای نوروزی كمتر وقت مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون را پیدا می‌كنند. این در حالیست كه انتقال خون به برخی از فراورده‌های خونی مانند پلاكت نیاز مستمر دارد، چون پلاكت برای مدت زمانی طولانی قابل ذخیره نیست و باید برای پاسخگویی به نیاز بیماران همواره در دسترس باشد.

وی در ادامه اظهار كرد: ذخایر برخی از فراورده‌های خونی قابل ذخیره مانند گلبول قرمز فشرده شده با كاهش اهدای خون كم می‌شوند. كاهش میزان ذخایر خونی خطرناك است چون ممكن است شرایطی به وجود آید كه نیاز به استفاده از ذخایر خونی داشته باشیم.

معاون اهدا كنندگان خون اداره كل انتقال خون استان تهران تاكید كرد: خون مورد نیاز بیماران استان تهران را اهدا كنندگان تهرانی تامین می‌كنند، این در حالیست كه در تعطیلات نوروزی با توجه به مسافرت مردم و افزایش دید و بازدید مردم كمتر خون اهدا می‌كنند اما نیاز بیماران كاهش پیدا نمی‌كند.

وی اضافه كرد: علاقمندان به اهدای خون در تعطیلات نوروزی می‌توانند با مراجعه به سایت انتقال خون و اطلاع از مراكز انتقال خونی كه در ایام نوروز فعال هستند، خون اهدا كنند.

مسلمی درباره میزان استقبال مردم از اهدای پلاكت، اظهار كرد: سازمان انتقال خون ایران سازمانی پیشرو در منطقه امرو است به همین علت از روش افرزیس برای دریافت پلاكت استفاده می‌كنند.

وی افزود: دستگاه‌ها و ست‌های مورد نیاز برای این كار خریداری شده است و در حال حاضر از آنها بهره برداری می‌شود، بنابراین اهدا كنندگانی كه تنها مایل به اهدای پلاكت خون خود هستند می‌توانند پلاكت اهدا كنند.

معاون اهدا كنندگان خون اداره كل انتقال خون استان تهران با اشاره به نحوه اهدای پلاكت به روش افرزیس اظهار كرد: خون اهدا كنندگان وارد دستگاه می‌شود و این دستگاه پلاكت را جدا و بقیه خون را به بدن بیمار باز می‌گرداند. از سوی دیگر با استفاده از این روش میزان ذخیره پلاكت در یك كیسه خونی 5 تا 6 برابر روش عادی است.

به گفته وی، پلاكت تهیه شده به این روش بسیار مرغوب است، چراكه بیمارانی كه دچار بیماری مقاومت پلاكتی هستند بدون مشكل می‌توانند از پلاكت دریافت شده به روش آفرزیس استفاده كنند.

مسلمی درباره میزان تمایل مردم نسبت به اهدای پلاكت، گفت:‌ این روند رو به رشد است و با رواج استفاده از این روش می‌توان میزان قابل توجهی پلاكت تهیه كرد.

وی با اشاره به بیماران تالاسمی اظهار كرد: در حال حاضر اداره كل انتقال خون استان تهران قسمت عمده‌ای از گلبول قرمز فشرده شده را به صورت كمپولوسید (كیسه‌های فیلتر دار) تولید می‌كند كه استفاده از این روش باعث می‌شود كیفیت خون افزایش یابد و از ورود برخی ویروس‌ها كه توسط گلبول سفید انتقال پیدا می‌كند به بدن بیماران تالاسمی جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha