سلامت نیوز : رییس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور با اشاره به تصویب طرح دو فوریت افزایش سقف اعتبار مازاد درآمد اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کشور از سوی مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع در شرایطی كه بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور با كسری بودجه مواجه هستند، كمك كننده است.

به گزارش ایسنا ، دكتر غلامرضا معصومی در نوزدهمین همایش روسای مراكز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور كه در اهواز برگزار شد، گفت: طرح افزایش سقف مازاد درآمد اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کشور موضوعی بود كه حدود یك سال پی‌گیری شد و خوشبختانه روز گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

وی افزود: بر اساس این مصوبه سقف اعتبار مازاد درآمد اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کشور در قسمت درآمدها و هزینه‌ها از 4 هزار میلیارد ریال به 7 هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد و در شرایطی كه بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور با كسری بودجه مواجه هستند، این مصوبه می‌تواند كمك كننده باشد.

نوید برنامه پنجم توسعه برای حل مشكلات دانشگاه‌های علوم پزشكی

معصومی با اشاره به آغاز اجرای برنامه پنجم توسعه از سال آینده، تصریح كرد: برنامه پنجم توسعه برای حل مشكلات دانشگاه‌های علوم پزشكی نویدهای بسیاری دارد و امیدوارم كه اجرای این برنامه با تلاش پرسنل اورژانس كشور آغاز شود. مستثنا شدن دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور از سه قانون مدیریت خدمات كشوری، قانون مناقصات و محاسبات كشوری از مواردی است كه در برنامه پنجم توسعه مصوب شده است و نویدی برای دانشگاه‌های علوم پزشكی است.

رییس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور افزود: مشكلات دانشگاه‌های علوم پزشكی و مراكز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور در مقطعی بسیار پیچیده شده بود كه تلاش شد با پیگیری مسایل در برنامه پنجم توسعه بخشی از این مشكلات حل شود.

سال 90 سال تكمیل پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی

وی ادامه داد: سال 90 با عنوان سال تكمیل پایگاه‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی نام‌گذاری شده است و در این زمینه تلاش خواهد شد. هیات امنای دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور هم موظف هستند از محل درآمدهای دانشگاه در بخش تكمیل و تجهیز پایگاه‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی ورود كرده و این پایگاه‌ها را تكمیل كنند.

معصومی درباره شرایط موجود در استان خوزستان، گفت: خوزستان استانی استراتژیك و نیازمند نگاهی ویژه است و مركز اورژانس كشور نیز سعی كرده در حد توان خود به خوزستان نگاه ویژه داشته باشد. در حال حاضر نسبت جمعیتی خوزستان به كشور یك به 17 است و این درحالی است كه نسبت پایگاه‌های اورژانس این استان در مقایسه با پایگاه‌های اورژانس كشور یك به 15 است.

رییس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور افزود: خوزستان در زمینه تخصیص آمبولانس در رده استان‌های نخست كشور قرار دارد. سفر كاروان‌های راهیان نور به این استان از مهم‌ترین دلایل اختصاص ویژه آمبولانس به خوزستان بوده است و در این زمینه ظرفیتی ویژه به این استان اختصاص یافته است.

به گزارشایسنا، وی تصریح كرد: همچنین به دلیل ترانزیتی بودن استان خوزستان و احتمال وقوع حوادث جاده‌ای، در بخش تجهیز اتوبوس‌ آمبولانس‌ها و بیمارستان‌های سیار اتوبوسی نیز در خوزستان بسیار تلاش شده و اكنون سه دستگاه از مجموع 12 دستگاه اتوبوس آمبولانس موجود در كشور در خوزستان فعال است.

معصومی خاطرنشان كرد: از ابتدای سال 90 نیز 100 دستگاه اتوبوس آمبولانس در كشور توزیع خواهد شد.

 لزوم همكاری استانداری‌ها در توسعه امداد هوایی كشور

رییس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور با اشاره به اهمیت توسعه امداد هوایی تاكید كرد: از همه استانداری‌های سراسر كشور و به ویژه استانداری خوزستان می‌خواهیم كه در بخش توسعه ناوگان امداد هوایی همكاری داشته باشند. خوزستان دارای پراكندگی و وسعت بسیار است و با توجه به اینكه برخی مناطق این استان صعب‌العبور است و امدادرسانی تنها به صورت هوایی امكان‌پذیر است، لازم است امداد هوایی در این استان توسعه یابد و استانداری باید در این زمینه كمك كند.

وی در پایان گفت: در برنامه پنجم و در بخش توسعه امداد هوایی 45 نقطه در كشور مشخص شده است و امیدواریم با پیگیری‌هایی كه انجام خواهد شد، این بخش در سال 90 توسعه یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha