در حالی که پرستاری یکی از حوزه‌های مهم در جهت رفع آلام و رنج بیماران به شمار می‌رود و با سلامت مردم در ارتباط است ولی با گذشت ۱۱ سال از تصویب قانون تعرفه‌گذاری پرستاران هنوز این قانون اجرایی نشده و مشکلات پرستاران را با وجود سختی کار برای آنها مضاعف کرده است.

پرستاران از وعده ها خسته اند

سلامت نیوز: در حالی که پرستاری یکی از حوزه‌های مهم در جهت رفع آلام و رنج بیماران به شمار می‌رود و با سلامت مردم در ارتباط است ولی با گذشت ۱۱ سال از تصویب قانون تعرفه‌گذاری پرستاران هنوز این قانون اجرایی نشده و مشکلات پرستاران را با وجود سختی کار برای آنها مضاعف کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری،  پرستاری شغل مقدسی محسوب می‌شود که برای برعهده گرفتن این حرفه باید آنچنان صبور، شکیبا و خالصانه از جان مایه گذاشت و یاری‌رسان بیماران بود تا بیماران دوران نقاهت خود را سپری کرده و به آغوش خانواده بازگردند. پرستاران همواره با بیداری‌ها، شیفت‌های شبانه، اضافه کاری اجباری، مشکلات اقتصادی، معیشتی، استخدامی و آموزشی و... مواجه بوده که این مسئله سبب شده تا برخی پرستاران پس از سال‌ها کار به بیماری‌های روحی، روانی، ستون فقرات، اختلالات خواب و... دچار شوند.هرچند نمایندگان مجلس گاهی تلاش کرده گامی جهت رفع این مشکلات بردارند ولی گویا این اقدام تا پوشیدن جامه عمل هنوز فاصله زیادی دارد. نمونه بارز این اقدام مسئله  قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که درروز ششم تیر ماه ۱۳۸۶ با اکثریت قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و از آن روز تاکنون، پرستاران منتظر اجرایی شدن تعرفه‌های پرستاری هستند.

کاهش انگیزه کاری در پرستاران با اجرایی نشدن قانون

عبدالرحمان رستمیان، معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران در این ارتباط با اشاره به اینکه امکانات پرستاران با توجه به سختی کار آنها باید افزایش یابد، گفت: باید امتیازاتی برای پرستاران در نظر گرفته شود تا قدرت جذب و ماندگاری در آنها وجود داشته باشد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم در ارتباط با عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاران اظهار کرد: اجرایی نشدن تعرفه‌ پرستاران پس از ۱۱ سال مشکلات زیادی برای پرستاران به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه برخی از خدمات همچون سرم و تزریقات را تنها پرستاران ارائه می‌دهند و به پزشک مربوط نمی‌شود، افزود: تمامی خدماتی که در بیمارستان‌ها انجام می‌شوند باید به طور مشخص تقسیم ‌شوند و از خدماتی که به بیماران ارائه می‌شود سهم منطقی هر کارانه به صورت متعادل تقسیم شود.

رشته پرستاری باید حداقل سه برابر پزشکی پذیرش دانشجو داشته باشد

معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: معلول را نمی‌توان درمان کرد بلکه علت‌‌ها قابل درمان هستند بنابراین در چند سال گذشته اشتباهات در زمینه‌های جذب پرستار آن صورت گرفته که باید جبران شوند به طور مثال پذیرش دانشجو در رشته پرستاری و پزشکی به طور برابر بود در صورتی که پرستاری باید حداقل سه برابر پزشکی پذیرش دانشجو داشته باشد.

رستمیان با بیان اینکه در حال حاضر تنها رشته که می‌تواند نیرو جذب کند پرستاری است، ادامه داد: در کشور بیش از ۵۰ هزار پرستار کمبود داریم با توجه به اینکه پرستاری جزو مشاغل سخت است و شیفت های متعدد در شب دارد.

وی عنوان کرد: پرستاران نیز جز انسان های معمولی بوده و دارای خانواده و همسر هستند بنابراین باید پاسخگوی نیازهای خانواده نیز باشد و از آنجایی که این رشته این شهر جز مشاغل سخت محسوب شده و با دشواری‌های زیادی همراه است برخی نمی تواند آن را تحمل کند بنابراین هنگامی که شغلی جز مشاغل سخت محسوب می‌شود باید امکانات بیشتری در اختیار این افراد قرار داده شود تا قدرت جذب والبته ماندگاری داشته باشد و پرداخت حقوق آنها بهبود یابد.

شدت مشکلات پرستاران عامل مهاجرت آنها

محمد نعیم امینی‌فرد، نایب رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس در ارتباط با مشکلات پرستاران اظهار کرد: متاسفانه مشکلات پرستاران به حدی افزایش یافته است که برخی از آنها به سایر کشورها که امکانات بهتری برای آنها فراهم می‌شود، مهاجرت می‌کنند.

وی با بیان اینکه نیاز به نیروی پرستاری در کشور ما قابل توجه است، افزود:  کشورما از میانگین جهانی در تخت‌‌های بیمارستانی موجود بسیار عقب است، ضمن اینکه در کنار توسعه تخت‌‌های بیمارستانی باید نیروی پرستاری جدید جذب شود.چراکه پرستاری حلقه مهمی ‌از روند درمانی است.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر کمبود نیروی پرستار در کشور وجود دارد، تصریح کرد: باید تلاش کنیم نیروی پرستار مورد نیاز را طی سالیان آینده تامین شود، البته مسئله مهم درحال حاضر تامین پرستار برای مناطق محروم بوده و باید گزینش پرستار برای مناطق محروم به طور ویژه انجام شود؛ اما درخصوص مهاجرت پرستاران و اعضای تیم پزشکی درهمه ادوار وجود داشته و باتوجه به توانمندی اعضاء تیم پزشکی بسیاری از کشورها تمایل به استفاده از نیروی کار ایرانی دارند.

امینی فرد با اشاره به اینکه برخی از کشورها نیروی پرستاری به میزان کافی ندارند، گفت: اگر بتوان نیروی پرستاری را به تعداد متعادل به کشورهای منطقه اعزام کرد، اقدام غیر قابل قبولی درشناسایی بِرند پرستاری ایران نیست؛ اما اگر مهاجرتها به میزانی باشد که کمیت نیروی پرستاری را تحت تاثیر قرار دهد، برای حوزه سلامت و جامعه پزشکی مناسب نیست، بنابراین امیدواریم ضمن اینکه تامین نیروی داخلی پرستاران صورت ‌‌می‌گیرد، شرایطی فراهم شود که ماندگاری نیروی پرستاری صورت گیرد.

عدالت در پرداخت‌ها باید صورت گیرد

نائب رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، گفت: ماندگاری پرستاران یعنی سختی کار نیروی پرستاری مورد توجه قرار گیرد، همچنین یک عدالت درپرداخت برای نیروهای پرستاری صورت گیرد؛ ضمن اینکه تعرفه گذاری خدمات پرستاری باید توسط وزارت بهداشت و درمان براساس کیفیت و کمیت خدمات ارائه شده اجرایی کند، البته درحال حاضر کارانه به پرستاران پرداخت ‌‌می‌شود؛ اما پرداخت‌‌ها براساس میزان درآمد هر بخش درمانی است.

در ادامه  دکتر سیامک مره‌ صدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد:عدم اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری سبب شده تا این افراد با مشکلات فراوانی مواجه شوند و حتی میزان ورود دانشجویان به این رشته در سال‌های اخیر نیز کاهش یابد.

وی افزود: علیرغم تلاش‌هایی که دولت انجام داده است با کمبود منابع مالی مواجه هستیم و هرچند با تخصیص منابع به وزارت بهداشت در بخش درمان موافقت شده است اما متاسفانه درصد تحقق بودجه‌ها کم است امکانی برای پرداخت این ارقام تاکنون نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که در حرفه پرستاری مشغول به کار می‌شوند مقداری از زندگی و سلامت خود را قربانی سلامت جامعه می‌کنند، اضافه کرد: اما متاسفانه دریافتی این قشر هیچ‌گاه در کشور ما مناسب و درخور این قشر زحمتکش نبوده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: عدم اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری سال‌‌هاست که متاسفانه وجود دارد اما در دولت تدبیر و امید با اجرای طرح تحول سلامت فقط میزان دریافتی رشته پیراپزشکی بهتر شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: علیرغم تما‌‌می ‌رایزنی‌هایی که در مجلس با سازمان‌های بیمه کرده‌ایم متاسفانه با توجه به تورم ایجاد شده در نرخ اساسی افزایشی نداشته‌ایم درصورتی که میزان مخارج سازمان‌های بیمه‌گر با درصد قابل توجهی رشد همراه بوده است.

وی یادآور شد: برای اینکه به شرایط ایده آل و مناسب برسیم هنوز راه طولانی وجود دارد و این امر باعث فشار بر روی پرستاران می‌شود همچنین این مشکلات حتی سبب شده تا میزان ورود دانشجویان به این رشته در سال‌های اخیر کاهش یابد چرا که افراد می‌دانند پرستاری جزو مشاغل سختی بوده، محدودیت ساعت کاری ندارد و حقوق و مزایای آن نسبت به حجم کار کفایت نمی‌‌کند. لذا باید جذابیت‌های این رشته افزایش یابد.

حال باید دید عزم جدی در جهت حمایت از پرستاران از جانب دولت و مجلس انجام می‌شود یا پرستاران همچنان باید شاهد مشکلات روزافزون حرفه‌شان باشند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha