رییس سازمان بهزیستی اعلام كرده كه ٨٠ درصد تماس تلفنی با خط ملی اعتیاد و بیش از ٨٠ درصد مراجعات به مراكز مشاوره بهزیستی، مربوط به زنان بوده است.

خدمات مشاوره‌ای تحت پوشش بیمه ایجاد كنیم

سلامت نیوز:رییس سازمان بهزیستی اعلام كرده كه ٨٠ درصد تماس تلفنی با خط ملی اعتیاد و بیش از ٨٠ درصد مراجعات به مراكز مشاوره بهزیستی، مربوط به زنان بوده است.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ،تجربه من در این سال‌ها می‌گوید كه زنان نسبت به مسائل پیرامون و خانواده از حساسیت بالاتری برخوردارند و تمام این سال‌ها تلاش كردند كه شرایط را بهتر كنند. من به عنوان یكی از اعضای «صدای یارا» هم می‌بینم كه بیش از ٨٠ درصد تماس گیرندگان با این خط مشاوره، مادران و زنان هستند. شاید یكی از دلایل حساسیت بیشتر زنان نسبت به این مسائل، تمایل بیشتر زنان به بهبود وضعیت خانواده و جامعه است.

چنانكه حتی در مسائل محیط زیست هم می‌بینیم كه زنان در مصرف بهینه آب، نقش فعال‌تری دارند. تجربه نشان داده كه زنان، پاكدست‌ترند چنانكه در این جابه‌جایی‌های چند میلیارد تومانی هم اسمی از زنان دیده نمی‌شود.

تجربه تحصیلی دختران هم نشان داده كه علاقه آنها به پیشرفت بیشتر است. همچنین شاهد هستیم كه برخی شغل‌ها كه مردان تمایلی به انجام آنها ندارند، به خوبی توسط زنان انجام می‌شود و زنان، از قدرت ریسك بالاتری برخوردارند ضمن آنكه مسوولیت‌پذیری و خوش قولی زنان هم بیشتر از مردان است.

یكی دیگر از دلایل بالا بودن این آمار هم می‌تواند این باشد كه هنوز بسیاری از خانواده‌های ایرانی، متكی به درآمد مردان هستند و وقتی مشكلات اقتصادی خانواده افزایش پیدا می‌كند، مردان ناچارند زمان بیشتری را برای حل این مشكلات، بیرون از خانه سپری كنند. شاید به همین دلیل طی این سال‌ها، زنان توانستند نقش خودشان را در خانواده بیشتر ببینند و ضمن آنكه از آموزش‌های بیشتری برخوردار شدند، موقعیت خود در خانواده را هم ارتقا دادند.

دلیل دیگر هم می‌تواند این باشد كه مردان شرقی، هنوز چندان پذیرای مشاوره تلفنی یا حضوری و قائل به تاثیر مشاوره‌ها در بهبود شرایط نیستند و به همین دلیل می‌بینیم كه اغلب مراجعان كلینیك‌های مشاوره و مددكاری، زنان هستند اگرچه كه مراجعات زنان به مراكز مشاوره تحت مدیریت سازمان بهزیستی یا انجمن‌های غیر دولتی ممكن است دلایل متفاوتی داشته باشد اما به هر حال، زنان، بیشتر از مردان علاقه‌مند به بهبود اوضاع خانواده هستند.

اگرچه كه مردان هم این تعلق خاطر را دارند اما به دلیل سنگینی فشار زندگی، مردان ناچارند مشكلات اقتصادی خانواده را بیرون از خانه پیگیری و حل كنند و بنابراین چنین تفاوت نگرشی ایجاد می‌شود.

البته باید توجه داشت كه بسیاری اوقات، مشاوره تلفنی به تنهایی نمی‌تواند مشكلات خانواده را حل كند چون مشاوره تلفنی، درمان نیست اما به شرط آنكه راهكارهای مناسبی ارایه شود تا حدی در بهبود وضعیت موثر خواهد بود. یكی از آرزوهای من این است كه ارایه مشاوره با كیفیت و ارزان قیمت از طریق دفترچه‌های بیمه امكان پذیر شود.

امروز برای قطع سوءمصرف شیشه، لازم است كه فرد به مدت ٦ ماه الی یك سال مراجعه حضوری به مراكز مشاوره داشته باشد. این پیگیری، علاوه بر آنكه دشوار است، ارزان هم نیست و بسیاری خانواده‌ها به دلیل مشكلات اقتصادی این امكان را ندارند كه از مشاوره‌های درمانی برای قطع وابستگی مواد صنعتی كمك بگیرند. اگر از لزوم ایجاد حمایت‌های اجتماعی روانی برای كاهش اعتیاد می‌گوییم، باید امكان ارایه مشاوره از طریق بیمه‌های پایه هم فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha