دبیر علمی پنجمین کنگره منطقه‌ای شمال ایران و چهاردهمین سمینار ارتوپدی شاخه آذربایجان با اشاره به کاهش جراحی تعویض مفصل در بیمارستان‌های دولتی، گفت: پروتز مفصل کمیاب شده است.

پروتز مفصل کمیاب شد/تاثیر نرخ ارز بر گرانی تجهیزات پزشکی

سلامت نیوز:دبیر علمی پنجمین کنگره منطقه‌ای شمال ایران و چهاردهمین سمینار ارتوپدی شاخه آذربایجان با اشاره به کاهش جراحی تعویض مفصل در بیمارستان‌های دولتی، گفت: پروتز مفصل کمیاب شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر علیرضا صادق‌پور در افتتاحیه پنجمین کنگره منطقه شمال ایران و چهاردهمین سمینار ارتوپدی شاخه آذربایجان، اظهار داشت: در این کنگره جدیدترین دستاوردهای علمی در حوزه‌هایی همچون شکستگی‌های اندام فوقانی و تحتانی، مفصل ران و زانو و ارتوپدی اطفال و شانه مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد.

وی افزود: حوادث و شکستگی‌ها می‌تواند از دلایل آسیب به مفصل زانو و لگن باشد ولی مهم ترین و بیشترین مشکلی که سبب نیاز بیمار به تعویض مفصل می‌شود آرتروزها است که از سن میانسالی تا کهنسالی افراد را گرفتار می‌کند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ادامه داد: تهیه وسایلی همچون پروتز مفصل، چندان تحت پوشش بیمه نیست و نحوه تهیه آن نیز امروز با مشکل مواجه شده است چرا که اصولاً این پروتزها خارجی بوده و قیمت آن حدود دو برابر شده است البته وزارت بهداشت همان قیمت‌های قبلی را اعلام کرده ولی شرکت‌های تجهیزات پزشکی در این زمینه دچار مشکل شده‌اند.

وی، از کمیاب شدن پروتز مفصل خبر داد و گفت: تعداد عمل‌های مربوطه نیز در این زمینه در مراکز دولتی خیلی کم شده و فقط برای جراحی‌های اورژانسی انجام می‌شود.

صادق‌پور افزود: با اجرای طرح تحول سلامت، طی ۴ سال گذشته عمل تعویض مفصل افزایش یافت ولی با کاهش منابع این طرح و اکنون با افزایش دلار آمار این عمل کاهش یافته و افرادی که تمکن مالی دارند بیشتر آن عمل برایشان انجام می‌شود.

وی گفت: البته وسایل مربوط به شکستگی ‌ها و اورژانس به دلیل اینکه بیشتر در داخل تولید می‌شود مشکلی در توزیع و ارائه آن وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha