چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵

دو محور اصلی مورد تقاضا : بازگرداندن حق عائله مندی به معلمان مجرد و اعمال دوباره ردیف سختی کار،هفته پیش بود که احکام حقوقی معلمان منتشر شد و آنها با فیش‌های جدیدی مواجه شدند که برای بسیاری از آنان غیرقابل تصور بود.همین موضوع موجب شد تا فرهنگیان در چند روز اخیر چالش «نه‌ به فیش‌ها و احکام حقوقی» را به راه انداختند.

در خواست معلمان برای ترمیم مزایای شغلی

سلامت نیوز:هفته پیش بود که احکام حقوقی معلمان منتشر شد و آنها با فیش‌های جدیدی مواجه شدند که برای بسیاری از آنان غیرقابل تصور بود.همین موضوع موجب شد تا فرهنگیان در چند روز اخیر چالش «نه‌ به فیش‌ها و احکام حقوقی» را به راه انداختند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،چالشی که همزمان با انتشار احکام جدید از سوی آموزش و پرورش و افزایش فقط 7 تا 10 درصدی حقوق معلمان، توسط جمعی از فعالان صنفی فرهنگیان در فضای مجازی به راه افتاد. آنها با این عمل تأکید داشتند وضعیت معیشتی معلمان در این سال‌ها با مشکلات بسیاری مواجه است.

با این حال این روزها، فرهنگیان به حذف برخی بندها از فیش حقوقی خود معترض هستند. به گونه‌ای که حق عائله‌مندی دختران مجرد، حق سختی کار معلمان و مدیران از فیش حقوقی آنها حذف شده است. حذف حق عائله‌مندی از فیش حقوقی دختران مجرد ماهانه رقمی معادل 125 هزار تومان را از حقوق آنها کم می کند. همچنین حذف سختی کار معلمان و مدیران در احکام جدید اعتراض بسیاری از آنها را به همراه داشته است.

البته مسئولان آموزش و پرورش معتقدند موارد حذف شده طبق دستور دیوان محاسبات و دیوان عدالت اداری بوده و آنها ملزم به اجرای آن هستند. چرا که اگر این رأی را اجرا نکنند حساب کارمندان فرهنگی بسته خواهد شد. موضوعی که حالا معلمان نسبت به آن واکنش نشان دادند.

یکی از فرهنگیان  اعلام کرد: «سال گذشته مسئولان وزارت آموزش و پرورش از افزایش 20 درصدی حقوق معلمان گفتند. ما هم امیدوار به این افزایش حقوق بودیم اما این وعده تحقق پیدا نکرد و حقوق معلم‌ها فقط 10 درصد افزایش پیدا کرد.

البته هرساله احکام حقوقی فرهنگیان اردیبهشت ماه صادر می شد اما امسال اعلام کردند به خاطر مشکلات نرم افزاری و اینکه قرار است حقوق فرهنگیان 20 درصد افزایش داشته باشد احکام در تیرماه صادر می شود که نه تنها حقوق ما بالا نرفت بلکه خیلی از سنوات معلمان هم حذف شد.»

محمدی معلم فیزیک یکی از مدارس شهر هم با اعتراض نسبت به احکام صادر شده برای فرهنگیان اظهار داشت:« دریافتی حقوق من با 25 سال سابقه کار دو میلیون و 600 هزار تومان است. فکر می کردیم با افزایش پلکانی که مجلس اعلام کرده بود حقوق ما افزایش چشمگیری داشته باشد اما این اتفاق نیفتاد. همچنین حذف مواردی همچون سختی کار یا حق عائله‌مندی در درازمدت  روی بازنشستگی معلمان تأثیر منفی می‌گذارد و حقوق آنها در ایام بازنشستگی بدون احتساب این مسائل درنظر گرفته می‌شود.»


تفاوت دریافتی در مزایا است
افزایش تنها 7 تا 10 درصدی حقوق معلمان در سال جاری در حالی با اعتراض معلمان مواجه شده که برخی از فرهنگیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» ادعا کردند برخی از کارمندان ارگان‌های دیگر افزایش 40 درصدی حقوق را داشته‌اند و چرا فقط فرهنگیان باید 7 تا 10 درصد افزایش داشته باشند؟ همچنین فعالان صنفی بر این باورند، حقوق و مزایای درنظر گرفته شده در فیش‌های حقوقی به هیچ وجه تناسبی با افزایش تورم، سطح کیفی معیشت و منزلت معلمان ندارد.


در همین باره چالشی در فضای مجازی به راه افتاده که طی آن معلمان با پاره کردن فیش‌های حقوقی به آنچه بی‌عدالتی در ساختار آموزشی کشور می‌دانند، اعتراض می‌کنند.

موضوعی که مهدی بهلولی  از فعالان صنفی معلمان به آن اشاره کرد و گفت:«چندین سال است که معلمان می گویند میزان دریافتی شان با دیگر سازمان‌ها برابر نیست اما کسی صدای آنها را نمی شنود.

چند وقت پیش هم در جلسه‌ای که با مسئولان وزارت آموزش و پرورش داشتیم آنها اعلام کردند فیش حقوقی فرهنگیان با فیش حقوقی دیگر کارکنان دولت هیچ تفاوتی ندارد. البته مسئولان آموزشی کشور هم می‌دانند که مزایای دیگر کارمندان دولت با فرهنگیان فرق دارد. فرهنگیان آموزش و پرورش آن مزایایی  را که وزارت نفت، مخابرات و یا بانک‌ها برای کارمندانشان می گذارند ندارند.


وی تأکید کرد: مسئولان آموزش و پرورش باید به این بی عدالتی‌ها پایان دهند و این انصاف نیست که حقوق معلمان کمتر از حقوق کارمندان دولت در شرایط برابر باشد و در روند نظام آموزشی تأثیر منفی می گذارد.


رأی دیوان عدالت اداری را اجرا کردیم
سرپرست اداره کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش درباره حذف حق عائله‌مندی از فیش حقوقی معلمان گفت: دختران مجرد وزارت آموزش و پرورش هر ماهه مبلغ 125 هزار تومان به عنوان حق عائله‌مندی دریافت می کردند. این حق بر اساس قوانین و مقررات ابلاغی احکام صادر شده است.

سال 90 بود که دولت آن زمان به همه وزارتخانه‌ها حق عائله‌مندی کارکنان مجرد را ابلاغ کرد. همان موقع هم ابهاماتی در این زمنیه به وجود آمد و در نهایت استفساریه از مجلس گرفته شد و ما هم همچون دیگر وزارتخانه‌ها موظف به پرداخت آن شدیم. در همان زمان عده ای بودند که بابت این پرداخت‌ها اعتراض کردند.

برای همین دیوان عدالت اداری به این موضوع ورود پیدا کرد و مهر ماه 96 به وزارتخانه‌ها ابلاغ شد که پرداخت کمک هزینه به دختران مجرد وجاهت قانونی ندارد. ما مکلف به اجرای این رأی شدیم. اگر از رأی دیوان عدالت اداری سرپیچی می کردیم حساب همه کارمندان بسته می شد.


ناصر سلیمان‌زاده درباره آمار دختران مجردی که حق عائله‌مندی دریافت می کردند، اظهار داشت: آمار این همکاران آماده نیست به این علت که بسیاری از همکاران خانم فرهنگی ما که طلاق گرفته بودند از حق عائله‌مندی دختران مجرد استفاده می کردند و این همکاران خانم به خاطر پیامدهای اجتماعی طلاق اعلام نکرده بودند که مطلقه هستند. هم‌اکنون که این پرداختی قطع شد بسیاری از زنان فرهنگی که طلاق گرفته‌اند با طلاق نامه به اداره مناطق مراجعه کردند و اعلام کردند که سرپرست خانوار هستند و خواهان استفاده از حق سرپرستی هستند.


وی به حذف سختی کار مدیران و معلمان اشاره کرد و اظهار داشت: مدیران و معلمان هر ماه مبلغ 20 هزار تومان به عنوان سختی کار دریافت می کردند.


این مبلغ را خود مسئولان آموزش و پرورش به معلمان و مدیران پرداخت می کردند که دیوان عدالت اداری در این باره هم  ورود کرد و اعلام کرد که پرداخت‌ها مبنای قانونی ندارد و باید از حقوق معلمان و مدیران کسر شود البته ما در دادگاه دفاعیاتی داشتیم که اصلاً دفاع ما را قبول نکردند.


به گفته سلیمان‌زاده، 900 هزار حکم کارگزینی برای فرهنگیان صادر شده است که از همین تعداد هم مبلغ 20 هزار تومان کسر شده است.


وی با اشاره به اینکه در 5 سال گذشته ضریب افزایش حقوق معلمان از سوی دولت 10 درصد بوده است، تأکید کرد: امسال به خاطر افزایش پلکانی حقوق کارمندان دولت میزان افزایش حقوق معلمان 03/10 درصد بوده است و البته می دانیم این افزایش کافی نیست و تمام تلاشمان رامی کنیم تا وضعیت حقوقی معلمان را سروسامان بخشیم.


هم‌اکنون نظام رتبه بندی معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش در حال بررسی است و مجلس شورای اسلامی هم پیگیر آن است. امیدواریم بتوانیم آن  را تا مهرماه تدوین کنیم بلکه شاهد افزایشی در حقوق فرهنگیان باشیم.


 میانگین حقوق معلمان در سال 94 به علت اجرای طرح رتبه بندی معلمان افزایش چشمگیری داشت حداقل حقوق فرهنگیان درابتدای سال 94 یک میلیون و 300 هزار تومان بود که با اجرای نظام رتبه بندی در اسفند سال 94 به 2 میلیون و 80 هزار تومان رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha