چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 248706

خوردن فلفل در کنار طعم ماجراجویانه ای که به غذا می دهد برای سلامت نیز مزایایی دارد.

عشق به غذاهای تند چه چیزی درباره شما می گوید

سلامت نیوز: خوردن فلفل در کنار طعم ماجراجویانه ای که به غذا می دهد برای سلامت نیز مزایایی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، تندی معمولا یک طعم و مزه نیست، بلکه واکنش بدن به حس حضور مواد شیمیایی خاص است. مواد شیمیایی موجود در فلفل و دیگر غذاهای تند یک نوع عامل بازدارنده برای بعضی از حیوانات است و برای یک گیاه حکم سیستم دفاعی را دارد. اما برخی انسان ها به این حس وابستگی پیدا کرده اند و دوست دارند در غذاهایی که می خورند آن را تجربه کنند. برخی افراد احساس سوختن دهان را دوست دارند!

جالب اینجاست که به تازگی محققان دریافته اند که این علاقه به تندی به برخی خصوصیات فردی نیز مربوط می شود. اگر تندی این غذاها را دوست دارید ممکن است کسی باشید که به دنبال هیجان است. افرادی که غذاهای تند را دوست دارند به احساس سوزش یک ترکیب به نام کپسایسین تمایل دارند، که وقتی خورده می شود مقداری احساس درد را در فرد به وجود می آورد. فلفل ها معمولا با حس تندی همراه هستند چون حاوی کپسایسین بالایی هستند.
در یک تحقیق که توسط موسسه کیفیت و عملکرد غذاها انجام گرفت محققان گفتند شاخص های بسیاری وجود دارد که روی علاقه به غذاهای تند تاثیر می گذارد. این شاخص ها شامل تأثیرات اجتماعی و فرهنگی، تعداد دفعاتی که در معرض کپسایسین قرار گرفته اید، تفاوت های فیزیکی در احساس تندی و صفات شخصیتی یک فرد.
این تحقیق همچنان نشان داد افرادی که مکرر به دنبال استفاده از فلفل قرمز هستند هیجان خواهند، و یا به دنبال احساسی جدید و پیچیده هستند، این موارد نظریه محققان درباره تاثیر خلقیات فرد روی دوست داشتن یا نداشتن تندی را ثابت می کند. خوردن فلفل در کنار طعم ماجراجویانه ای که به غذا می دهد برای سلامت نیز مزایایی دارد.
در یک تحقیق که در سال 2014 انجام گرفت مشخص شد، ترکیبات سالمی در غذاهای تند وجود دارد، یعنی فلاونوئیدها، که مانند آنتی اکسیدان ها عمل می کنند و خطر بروز بیماری های مزمن را کاهش می دهند. کپسایسین به طور گسترده در ارتباط با کاهش خطر ابتلا به سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است. این خاصیت حتی اگر سرطان در سطح پایین یا متوسط خود نیز باشد همچنان تاثیر دارد.
تحقیقات بسیاری از مزایای فلفل خبر داده اند، البته در صورتی که میزان استفاده بالا باشد. پس اگر می خواهید از این ویژگی ها برخوردار شوید بهتر است راهی پیدا کنید تا این نوع غذاها را وارد برنامه خود کنید. اگر از تندی پرهیز می کنید اما می خواهید سطح متوسطی از غذاهای حاوی کسپایسین را امتحان کنید، می توانید فلفل های شیرین تر مانند، آناهایم، آنچو، و فلفل دلمه ای را استفاده کنید. با استفاده از سس های تند نیز می توان سوزانندگی غذا را بالا برد. اگر این فلفل ها و سس های متوسط نیز برایتان خیلی تند بودند، کار خود را با مقدار اندکی شروع کنید و کم کم مقدار استفاده را افزایش دهید، تحقیقات نشان داده اگر به مرور مصرف غذاهای تند را افزایش دهیم میتوانیم به مرور به آنها عادت کنیم و بیشتر لذت ببریم.
به خاطر داشته باشید همیشه می توانید به غذا تندی اضافه کنید اما نمی توانید زیاده روی کنید. فلفل های بسیار تند مانند فلفل هندی یا فلفل تند تایلندی تنها مخصوص کسانی است که واقعا عاشق تندی هستند و با آن خو گرفته اند.
کپسایسین موجود در این فلفل ها از سطح عادی و متوسط بسیار بالا تر است. معمولا کسانی که به دنبال هیجان و تجربه ی احساسات شدید هستند به دنبال این نوع غذاهای فوق العاده سوزاننده می روند.
پس ابتدا میزان علاقه و عادت خود به غذاهای تند را در نظر بگیرید و سپس مقدار مناسب را انتخاب کنید تا هم از غذای خود لذت ببرید و هم بدن را میهمان فواید آن بکنید.

منابع:

Byrnes N, Hayes J. Personality Factors Predict Spicy Food Linking and Intake. Food Qual Prefer. 2013 Apr 1;28(1):213-221.

Félix Viana. Chemosensory Properties of the Trigeminal System. ACS Chem Neurosci. 2011 Jan 19; 2(1): 38–50. Aleksandra Kozłowska A, Szostak-Węgierek D. FLAVONOIDS – FOOD SOURCES AND HEALTH BENEFITS. Rocz Panstw Zakl Hig. 2014;65(2):79-85.

Opara E, Chohan M. Culinary Herbs and Spices: Their Bioactive Properties, the Contribution of Polyphenols and the Challenges in Deducing Their True Health Benefits. Int J Mol Sci. 2014 Oct; 15(10): 19183–19202.

Pabalan N, Jarjanazi H, Ozcelik H. The impact of capsaicin intake on risk of developing gastric cancers: a meta-analysis. J Gastrointest Cancer. 2014;45(3):334-41.

Rozin R, Ebert L, Schull J. Some like it hot: a temporal analysis of hedonic responses to chili pepper. Appetite. 1982 Mar;3(1):13-22.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha