چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱
کد خبر: 248739

دانشمندان استرالیایی آزمایش خون جدیدی را توسعه داده اند که امکان تشخیص زودهنگام ملانوم، بدخیم ترین نوع سرطان پوست را با دقت 80 درصدی فراهم می کند.

تشخیص دقیق تر سرطان پوست با آزمایش خون

سلامت نیوز: دانشمندان استرالیایی آزمایش خون جدیدی را توسعه داده اند که امکان تشخیص زودهنگام ملانوم، بدخیم ترین نوع سرطان پوست را با دقت 80 درصدی فراهم می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، ملانوم یا ملانوما (Melanoma) مرگبارترین و بدخیم ترین نوع سرطان پوست محسوب می شود. در سال 2015 حدود 60 هزار نفر در سراسر جهان در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند. استرالیا، آمریکای شمالی و اروپا، از جمله مناطق درگیر با این بیماری هستند.

تشخیص زودهنگام ملانوم، شانس نجات بیماران را تا 95 درصد افزایش می دهد، درحالیکه با پیشرفت بیماری، شانس بقای بیمار به کمتر از 50 درصد کاهش پیدا می کند.

دستاورد دانشمندان گروه تحقیقات ملانوم در دانشگاه ادیت کوان (استرالیا) در توسعه آزمایش خون جدید، به نجات جان هزاران بیمار کمک خواهد کرد.

آزمایش خون جدید موسوم به MelDX، از طریق شناسایی آنتی بادی هایی که بدن در مراحل اولیه بروز ملانوم تولید می کند، سرطان را تشخیص می دهد.

با انجام آزمایش خون روی 104 بیمار مبتلا به ملانوم و 105 فرد سالم، نشان داده شد که آزمایش MelDX قادر به تشخیص ملانوم با دقت 81.5 درصد است. همچنین این آزمایش، بیماری سرطان را در 79 درصد از بیماران به درستی تشخیص داد. نرخ مثبت کاذب (تشخیص اشتباه) در افراد سالم نیز 16 درصد گزارش شد.

پائولین زانکر(Pauline Zaenker) ، از پژوهشگران حوزه سرطان تأکید کرد: تکیه بر نتایج بیوپسی در برخی موارد می تواند مشکل ساز باشد. علاوه بر احتمال بروز خطا و هزینه بر بودن، بیوپسی یک روش تهاجمی محسوب شده و مقداری از بافت پوست بیمار (1cm*1cm) برداشته می شود.

زانکر خاطر نشان کرد: درحالیکه آزمایش خون جدید از دقت بالاتری نسبت به بیوپسی برای تشخیص ملانوم برخوردار است.

در ادامه تحقیقات، آزمایش خون MelDX در فاز بالینی و در یک دوره 3 ساله مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت که درصورت موفقیت آمیز بودن نتایج، برای تشخیص سریع ملانوم مورد استفاده قرار می گیرد.

نتایج این مطالعه در مجله Oncotarget منتشر شد.

منبع: sciencealert

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha