وزارت بهداشت در پاسخ به درخواست عمومی برای انتشار اسناد واردات 18 میلیون یورویی خودرو، تنها به انجام مصاحبه‌ها و صدور بیانیه‌ و تکذیبیه اکتفا کرد و با توجه به اصرار خبرنگاران اسناد این واردات میلیاردی را در اختیار رسانه‌ها قرار نداد.

نه‌ «وزارت‌بهداشت» به شفافیت واردات 18 میلیون یورویی خودرو

سلامت نیوز: وزارت بهداشت در پاسخ به درخواست عمومی برای انتشار اسناد واردات 18 میلیون یورویی خودرو، تنها به انجام مصاحبه‌ها و صدور بیانیه‌ و تکذیبیه اکتفا کرد و با توجه به اصرار خبرنگاران اسناد این واردات میلیاردی را در اختیار رسانه‌ها قرار نداد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس؛ یکماه قبل بود که بانک مرکزی اسامی و اطلاعات مربوط به واردکنندگان خودرو را منتشر کرد که وزارت بهداشت، در صدر این لیست قرار داشت.

وزارت بهداشت رقمی بیش از 18 و نیم میلیون یورو ارز دولتی برای واردات خودرو دریافت کرده است. خودرویی که طبق مدارک و شواهد منتشر شده بانک مرکزی نمی‌تواند آمبولانس باشد.

چراکه آمبولانس‌های وزارت بهداشت بیش از 2000 سی‌سی هستند، حال آنکه در لیست منتشر شده بانک مرکزی، خودروهای وارد شده توسط وزارت بهداشت بین 1200 تا 2000 سی‌سی بوده‌اند و مهم تر از آنکه در این لیست منتشر شده خودروها بنزینی هستند ولی آمبولانس‌های که این وزارت‌خانه وارد کرده، دیزلی است!

پس از انتشار این اسناد وزارت بهداشت بدون ارائه هیچگونه سند مبنی بر ثبت سفارش و مدارک گمرکی و بانکی مبنی بر واردات آمبولانس، تنها با پروپاگاندا و انجام مصاحبه‌ها مختلف رسانه را متهم به سیاسی‌کاری کرد.

13 تیر ماه عباس زارع نژاد رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره انتشار اسناد واردات این آمبولانس ها به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: همه اسناد لازم مربوط به واردات آمبولانس ها و ارقام مربوط به میزان ارز اختصاصی و هزینه کرد آن به زودی منتشر می شود و قضاوت را به مردم می سپاریم.

این اظهارات در حالی است که دو هفته قبل نیز خبرنگاران در نشست خبری حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت از وی برای انتشار اسناد آمبولانس‌ها درخواست کردند.

حریرچی که تنها چند برگ کاغذ را از دور به خبرناگران نشان داد و عنوان کرد که اینها اسناد آمبولانس‌های وراداتی است! و با وجود اصرار خبرنگاران حاضر نشد آنها به رسانه‌ها تحویل دهد.

البته حریرچی تاکید داشت که حتما به برخی رسانه‌ها «که احتمالا همسو با وزارت بهداشت هستند» این مدارک را خواهیم داد اما تلاش خبرنگار فارس برای گرفتن کپی یا تصویر این برگه‌ها هم بی نتیجه بود.

اما با وجود همین وعده نصفه و نیمه برای شفاف‌سازی بازهم بعد از دو هفته این اتفاق نیفتاده هیچ رسانه ای این اسناد را منتشر نکرده است.

جز آمبولانس هیچ خودرویی وارد نکرده‌ایم!

عباس زارع نژاد روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به درخواست رسانه‌های مبنی به شفاف‌سازی و گزارش‌های منتشر شده در این باره تنها به صدور جوابیه‌ای اکتفا کرد و گفت:‌ «در حال حاضر نیز بخشی از 400 دستگاه آمبولانس کمک‌دار که برای استفاده در مناطق صعب‌العبور خریداری شده است با حجم موتور 2143 سی سی وارد گمرک بندرعباس شده و فرایند ترخیص آن در حال انجام است، ضمن اینکه کدها توسط گمرک تعریف می‌شود و مغایرتی وجود ندارد.

در خصوص موضوع انتشار اسناد مربوط به واردات خودرو، تمام اسناد مربوط به واردات آمبولانس، بیمه نامه وارداتی، گواهی ثبت آماری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گواهی شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران، ثبت سفارش، نامه شرکت بازرسی به بانک هیأت دولت برای واردات 400 آمبولانس، قرارداد خرید و اسناد دیگر موجود است.

لازم به ذکر است در سیستم دولتی، ذیحسابی وجود دارد و اینطور نیست که قرارداد آمبولانس نوشته و تجهیزات دیگری وارد شود. در همه کشورها، آمبولانس به صورت یک خودرو شاسی تولید می‌شود و بعد روی آنها تجهیزات آمبولانس گذاشته می‌شود.

قابل توجه است پیرو جلسه وزیر بهداشت و رئیس گمرک، مقرر شد ترخیص آمبولانس‌هایی که از گمرک بندرعباس وارد شده‌اند به زودی آغاز شود.»

شفاف سازی به‌روش وزارت بهداشت؛‌ انتشار فیلم به جای سند

پس از آن نیز روابط عمومی این وزارت خانه فیلمی از گمرک منتشر کرد، یا این عنوان که اینها همان آمبولانس‌هایی که با 18 میلیون یورو ارز دولتی وارد کرده‌ایم و الان در گمرک است.
 

هرچند تصاویر منتشر شده حکایت از آن دارد که آمبولانس مدت زیادی است در گمرک خاک می‌خورد. اما وزارت بهداشت هیچ وقت نگفت چگونه دوماهه ارز دولتی را گرفته‌اند و سفارش در آلمان را انجام داد‌اند و این آمبولانس‌ها به این سرعت به گمرک رسیده و اینقدر هم خاک گرفته‌اند؟!

واقعا تمام کارها در کشور با این سرعت انجام می‌شود؟

البته یک منبع آگاه در گمرک ایران در پاسخ به این سؤال فارس که در سال جاری آیا آمبولانس یا خودرویی به نام وزارت بهداشت از گمرک ترخیص شده است، گفت: تاکنون هیچ خودرویی به اسم وزارت بهداشت طی سال جاری ترخیص نشده و حتی اظهارنامه‌ای در جریان رسیدگی وجود ندارد.

دانستن حق مردم است

آیا وزارت بهداشت شفافیت و دانستن را حق مردم نمی‌داند؟ که یک ماه افکار عمومی را برای دیدن این اسناد منتظر می‌گذارد؟ اگر این پول از بیت‌المال نیست و مردم حق ندارند که بدانند چطور هزینه شده است؟ مطلب دیگر آنکه وزارت بهداشت می‌گوید خودرویی جز آمبولانس وارد نکرده‌ایم؟ آیا این امکان وجود دارد که با این ارز اصلا وراداتی انجام نشده باشد؟

روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد خودروهایی برای مناطق صعب‌العبور وارد کرده‌ایم، درصورتی که در فیلم منتشر شده آمبولانس‌هایی دیده می‌شود که در همین شهر تهران هم تردد دارند و در سال گذشته وارد شده است!

به‌نظر میرسد وزارت بهداشت به جای فرافکنی، اسناد را در اختیار همه رسانه‌ها نه فقط رسانه‌های مطلوب این وزارتخانه قرار دهد تا با انتشار واقعیت‌ها، مردم را از حق طبیعی خودشان که همان دانستن حقیقت است محروم نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha