دانش پور- خبرهای نگران کننده درباره بروز برخی حوادث برای سرویس های مدارس به واسطه بی تجربگی یا بی مسئولیتی برخی از رانندگان که وظیفه جابه جایی دانش آموزان را به عهده دارند، چند سالی است که باعث عمیق تر شدن نگرانی والدین دانش آموزان شده است.

نظارت بر سرویس های دانش آموزی هوشمند می شود

سلامت نیوز:دانش پور- خبرهای نگران کننده درباره بروز برخی حوادث برای سرویس های مدارس به واسطه بی تجربگی یا بی مسئولیتی برخی از رانندگان که وظیفه جابه جایی دانش آموزان را به عهده دارند، چند سالی است که باعث عمیق تر شدن نگرانی والدین دانش آموزان شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ،تا به آن حد که سال قبل اعضای شورای شهر تهران از شهرداری و دستگاه های متولی خواستند وضعیت سرویس های مدارس سامان دهی شود. کم نیستند تعداد والدینی که با توجه به نبود شناخت کافی از رانندگان سرویس مدارس فرزندان خود، بی نظمی آن ها، رانندگی های نامناسب و ... 
تا برگشت دانش آموز از مدرسه نگران هستند و بارها هم این دغدغه ها را به مسئولان انتقال داده اند. شاید همین نگرانی ها بود که باعث شد شهرداری، سازمان تاکسیرانی و وزارت کشور به فکر سامان دهی سرویس مدارس بیفتند و هوشمندسازی سرویس مدارس را در دستور کار قرار دهند. به نحوی که به گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری،
با استفاده از هوشمند ساختن حمل‌ونقل دانش‌آموزی یا سامانه سپند از اواسط مرداد و با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و بر خط، حمل‌ونقل دانش‌آموزی با کیفیت تر و امن‌تر از گذشته به اجرا در می آید و نظارت بر سرویس های مدارس هوشمند می شود.  مرتضی ضامنی با بیان این که سامانه تهیه شده در برخی شهرهای کشور مراحل تست خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است گفت: با همکاری سازمان‌های متولی این سامانه از سال جدید تحصیلی به اجرا گذاشته می‌شود.
اجرا در سراسرکشور
درباره این موضوع مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز با اعلام این که سامانه پایش ناوگان حمل و نقل دانش آموزی (سپند) برای سال تحصیلی جدید از اواسط مرداد به صورت سراسری شروع به کار می‌کند از بازنگری دستورالعمل سرویس مدارس طی یک سال و نیم گذشته با کمک وزارت آموزش و پرورش خبر داد و افزود: تمام فعالیت‌های مربوط به این سامانه اعم از مشخصات راننده، مسیر دانش آموزان، اطلاعات شرکت‌های حمل و نقلی فعال در این حوزه و... ثبت می شود.
مرضیه حصاری ادامه داد: دستورالعمل‌های لازم دراین باره به مراجع مربوط مانند شهرداری‌ها و آموزش و پرورش ابلاغ شده و آموزش و پرورش نیز آن را به ادارات کل خود ابلاغ کرده است. وی گفت: تا قبل از آغاز به کار این سامانه دوره‌های آموزشی برگزار شده تا نحوه استفاده از این سامانه آموزش داده شود.
 فقط مجوز دارها فعالیت می کنند
به گفته حصاری، در دستورالعمل جدید سرویس حمل و نقل دانش‌آموزی اشخاص حقیقی به صورت منفرد امکان ورود به سامانه را ندارند و حتما باید از طریق شرکت اقدام شود. یعنی باید شرکت‌های حمل و نقلی مسئولیت سرویس مدارس را برعهده گیرند که مجوزشان را از شهرداری‌ها یا سازمان‌های راهداری دریافت کرده باشند و چنان چه راننده‌ای با مشکل مواجه شود، شرکت باید راننده دیگری را جایگزین کند.
مراقب همراه در ون و اتوبوس
همچنین باید برای سرویس مدارس مقطع دبستان که ون یا اتوبوس است مراقب تعیین شود و این اقدامات باید توسط خود شرکت صورت گیرد. وی همچنین به حوادث سرویس‌های دانش آموزی اشاره و خاطرنشان کرد: در خصوص تصادفات سرویس‌های  دانش‌آموزی مشخص شد که نیاز به دستورالعملی از سوی کمیسیون ایمنی راه‌هاست تا شاهد حوادث ناگوار در این زمینه نباشیم.
آغاز به کار سراسری سامانه سپند در حالی است که مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری کرمانشاه هفته پیش از راه‌اندازی سامانه سپند به منظور پایش ناوگان دانش‌آموزی در این استان خبرداد. سجاد سلیمانی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل جدید آیین‌نامه اجرایی ایاب و ذهاب دانش‌آموزان از سوی وزارت کشور اعلام کرد: پیمانکاران، مدیران مدارس، رانندگان تاکسی و دانش‌آموزان باید برای دسترسی آسان‌تر، اطلاعات خود را در سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی به آدرس irtusepand.ir وارد کنند. دانش‌آموزان هم می‌توانند از نیمه دوم شهریور در این سامانه ثبت‌‌نام کنند. مدیر عامل سازمان تاکسیرانی کرمانشاه بیان کرد: در سامانه سپند رانندگان می‌توانند مسیر‌ها و محل‌های مد نظر خود را انتخاب کنند و خانواده‌ها هم با نصب نرم افزار در تلفن همراه خود می‌توانند از ساعت رفت و برگشت فرزند خود اطلاع یابند .
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha