هر روز مدل جدیدی باب می‌شود. در دنیای کاهش وزن و لاغری، لیست بلندبالایی از انواع رژیم‌های غذایی دیده می‌شود که هربار یکی از آنها معروف می‌شود و بشدت مورد استقبال قرار می‌گیرد، یک‌بار کانادایی است و یک‌بار آمریکایی.

رژیم‌های عجیب و غریب برای لاغری

سلامت نیوز: هر روز مدل جدیدی باب می‌شود. در دنیای کاهش وزن و لاغری، لیست بلندبالایی از انواع رژیم‌های غذایی دیده می‌شود که هربار یکی از آنها معروف می‌شود و بشدت مورد استقبال قرار می‌گیرد، یک‌بار کانادایی است و یک‌بار آمریکایی.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند ،رژیم‌های تک‌خوری هم خیلی روی بورس است و آنهایی که حداقل یک‌بار در زندگی رژیم گرفته‌اند، به خوبی با آن آشنا هستند؛ رژیمی که مثلا در یک هفته، فقط باید سیب یا موز یا گوشت، شیر و...  مصرف شود.

آنهایی که سال‌های زیادی از زندگی‌شان درگیر کاهش وزن بوده‌اند، به خوبی با سختی این رژیم‌ها آشنا هستند، انواع رژیم‌ها را می‌شناسند و هربار برای کاهش سریع وزن، به سراغ یکی از آنها رفته‌اند. یکی از معروف‌ترین رژیم‌های لاغری که در مدت زمان کمی منجر به کاهش قابل توجه وزن می‌شود، رژیم کانادایی است. این رژیم، ١٥روزه است که محدودیت غذایی افراطی دارد و قواعد سختی را برای افراد درنظر می‌گیرد و عوارض زیادی هم دارد.

«ملیکا» ٣٧ساله است و تاکنون بارها رژیم کانادایی را امتحان کرده و هربار نزدیک به ٧، ٨ کیلو کم کرده است: «این رژیم یک‌باره منجر به کاهش وزن می‌شود، اما رژیم سختی است، مثلا میان‌وعده ندارد، میوه ندارد و... بعد از ١٥روز باید نزدیک به هفت هشت کیلو وزن کم کرد. این رژیم موقتی است.» ملیکا می‌گوید، خودش هیچ‌وقت بیشتر از دوهفته نتوانسته این رژیم را بگیرد، چون دچار سردردهای شدید و افت فشار می‌شود: «هربار چندکیلو کم می‌کنم و دوباره رهایش می‌کنم.

معمولا هم به وزن قبلی برمی‌گردم.» ملیکا، سالی دوبار این رژیم را امتحان می‌کند و اغلب زمانی که قصد سفر دارد یا مراسمی در پیش باشد، به سراغش می‌رود: «گرسنگی این رژیم خیلی اذیت می‌کند اما چون مدتش کوتاه است، می‌توان تحمل کرد.»

ملیکا، ٧٣کیلو دارد و در سال‌های گذشته انواع رژیم‌ها را امتحان کرده: «یک رژیم دیگری بود که حدود ١٠‌سال پیش گرفتم و ١٥کیلو لاغر شدم، خیلی رژیم سختی بود، از کانادایی هم سخت‌تر. دوماه گرفتم، ١٥کیلو کم کردم. هفته اول فقط مایعات باید می‌خوردم، هفته دوم، تک‌خوری داشتم، هفته بعد دوباره مایعات و هفته بعدش دوباره تک‌خوری. یعنی مثلا در روز فقط سیب یا موز یا حتی گوشت می‌خوردم.»

انواع رژیم‌ها را می‌توان در سایت‌های اینترنتی پیدا کرد؛ رژیم‌هایی که بدون توجه به وزن و قد و بیماری‌های زمینه‌ای و میزان ویتامین‌هایی که بدن هر فرد به آن نیاز دارد، برنامه غذایی روزانه تجویز می‌کند.

آنهایی که ناامید از کاهش وزن هستند، همیشه مشتریان پروپاقرص این سایت‌ها شناخته می‌شوند؛ افرادی که رژیم‌های اصولی متخصصان تغذیه را به دلیل زمان‌بربودن آن برنمی‌تابند و می‌خواهند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه برسند، حتی اگر شده، به قیمت ریزش مو، تپش قلب و استخوان درد و بی‌خوابی.

«سمیه» یکی از آنهایی است که تجربه رژیم‌های خیلی سخت داشته، او حالا ٣٤ساله است و می‌گوید؛ از دوره دبیرستان به دلیل استعداد چاقی، همیشه در رژیم بوده:  «یک‌بار پیش متخصص تغذیه رفتم، سه‌ماه، ١٠کیلو وزن کم کردم، بعدش رها کردم، صورتم خیلی خسته می‌شد، بعد از آن دوباره ‌سال ٨٦، رژیم دیگری گرفتم که اساس آن بر نخوردن بود، تقریبا هیچ چیزی نمی‌خوردم، حالم بد شد، به دکتر رفتم، گفت باید ویتامین مصرف کنم، اما همان‌ها را هم نمی‌خوردم، بعد شروع کردم به خوردن قرص‌های لاغری.

حدود ‌سال ٩١، ٩٢ بود، ٤، ٥کیلو وزن کم کردم، اما سردردهای مداوم و ریزش شدید مو گرفتم، احساس تشنگی دایمی می‌کردم، گلویم همیشه خشک بود، کلیه‌هایم درد گرفته بود و حتی استخوان‌هایم تیر می‌کشید. این رژیم بی‌خوابم کرده بود.» سهیلا، اما برخلاف آنهایی که رژیم‌های خودسرانه می‌گیرند،

برای کاهش وزن به متخصص تغذیه رفته بود، حدود یک‌سال پیش، با یک متخصص تغذیه در صفحه اینستاگرام یکی از بازیگران زن، آشنا شد و به مطب‌اش مراجعه کرد، حدود چهارماه‌ونیم رژیم گرفت و ٤٢کیلو وزن کم کرد، یعنی از ١١٣کیلو به ٦٨کیلو رسید، اما حالا مطب آن پزشک به دلیل رژیم‌های سخت که منجر به مرگ دونفر شده، پلمپ شده: «وقتی به مطب مراجعه کردم، متوجه شدم رژیمی که به فلان بازیگر داده شده بود، نان و برنج داشت و یک شب در ماه آزاد بود، اما رژیمی که به من و سایر مراجعه‌کننده‌ها داده بود، هیچ‌کدام از اینها را نداشت،

رژیم‌اش کشنده بود و تمام مدت با گرسنگی شدیدی همراه بود، شیر و ماست نداشت، حتی قرص آهن و ویتامین دی را هم ممنوع کرده بود، درحالی‌ که من بشدت به این ویتامین‌ها احتیاج داشتم، کم‌خوری شدیدی داشت.» سهیلا با گرفتن این رژیم، بشدت افسرده و عصبی و بی‌خواب شد، موهای سرش کم شد،

استخوان‌درد گرفت، با کمبود شدید کلسیم و آهن در بدن مواجه شد: «وقتی عوارض را به پزشک می‌گفتم، می‌گفت اشکالی ندارد. من مدام گریه می‌کردم، اعصابم به هم ریخته بود و هربار برای وزن‌کشی، استرس زیادی را تحمل می‌کردم، چون اگر به وزن مورد نظر پزشک نمی‌رسیدم، باید ٢٠٠‌هزار تومان جریمه می‌دادم. کلا در آن چهارماه‌ونیم نزدیک به ٩‌میلیون تومان هزینه کردم اما وقتی رژیم را قطع کردم، به وزن قبلی برگشتم.

پزشکم حاضر نمی‌شد به من رژیم تثبیت بدهد، در آخر هم به دلیل عوارضی که برای بیماران ایجاد کرد و حتی منجر به مرگ شد، مطب‌اش را پلمپ کردند.» سهیلا با گذشت نزدیک به یک‌سال، همچنان عوارض رژیم سختی که گرفته بود را دارد:  «هنوز درگیر کم‌خونی و کمبود کلسیم هستم و وارد اولین مرحله پوکی استخوان شدم. معده‌ام هم بشدت حساس شده و بی‌خوابی‌هایم ادامه دارد.

در میان همه رژیم‌های لاغری، بعضی از رژیم‌ها هم رژیم‌های سلامتی است. مثل رژیم آمریکایی. این رژیم غذایی عمدتا برای افراد میانسال طراحی شده و از ابتلا به بیماری، پیشگیری می‌کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha