شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 248933

گروهی از محققان دانشگاه استنفورد یک برچسب کشسان ساختند که با قرار گرفتن روی پوست می تواند میزان هورمون کورتیزول ترشح شده را از طریق عرق بدن محاسبه کند.

اندازه گیری کورتیزول از طریق عرق بدن

سلامت نیوز:  گروهی از محققان دانشگاه استنفورد یک برچسب کشسان ساختند که با قرار گرفتن روی پوست می تواند میزان هورمون کورتیزول ترشح شده را از طریق عرق بدن محاسبه کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، آزمایشات کلینیکی کورتیزول یک معیار برای اندازه گیری استرس فیزیکی و احساسی در اختیار پزشکان قرار می دهد تا عملکرد هیپوفیز و غدد فوق کلیوی بیمار را بررسی کنند. اما روش های فعلی اندازه گیری کورتیزول به چندین روز زمان نیاز دارند.


گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،به اندازه گیری کورتیزول با چالش ویژه ای همراه است. معمولا حسگرهای زیستی بار مثبت و منفی مولکول ها را اندازه گیری می کنند؛ اما کورتیزول فاقد بار است. برای حل این مشکل محققان از غشایی استفاده کردند که تنها با کورتیزول پیوند برقرار می کند.


زمانی که عرق از سوراخ های موجود در برچسب وارد آن می شود، کورتیزول توسط غشا جذب شده و یون هایی مانند سدیم و پتاسیم از غشا عبور می کنند، مگر این که این یون ها توسط کورتیزول مسدود شده باشند. در واقع این حسگر زیستی همین یون های مسدود شده را اندازه گیری کرده و بر اساس آن میزان کورتیزول را محاسبه می کند.


محققان امیدوارند با توسعه این فناوری بتوانند از آن برای تشخیص چندین نشانه زیستی به صورت همزمان بهره بگیرند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha