شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 248951

بر اساس یک قانون قدیمی باید روزانه 8 لیوان آب بخورید ( بعضی از متخصصان بیشتر از این مقدار را نیز توصیه می کنند ). انجام این توصیه در بعضی از روزها تقریبا غیر ممکن است، اما یک خبر خوب برایتان داریم برای تامین آب بدن تمام این مقدار را لازم نیست بنوشید، تقریبا 20 درصد از آب دریافتی بدن در روز از غذاهای جامد می آید، مخصوصا میوه ها و سبزیجات.

14 غذا که به تامین آب بدن کمک می کنند

سلامت نیوز: بر اساس یک قانون قدیمی باید روزانه 8 لیوان آب بخورید ( بعضی از متخصصان بیشتر از این مقدار را نیز توصیه می کنند ). انجام این توصیه در بعضی از روزها تقریبا غیر ممکن است، اما یک خبر خوب برایتان داریم برای تامین آب بدن تمام این مقدار را لازم نیست بنوشید، تقریبا 20 درصد از آب دریافتی بدن در روز از غذاهای جامد می آید، مخصوصا میوه ها و سبزیجات.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، نوشیدن آب بسیار مهم است – مخصوصا تابستان ها و یا زمانی که روزه می گیرید – اما می توانید در کنار آب تشنگی خود را با غذاهایی که در ادامه می آیند نیز رفع کنید، چون 90 درصد وزن آنها را آب تشکیل داده است.


خیار برای تامین آب بدن
مقدار آب: 96.7 درصد

دکتر کری گنس، نویسنده کتاب ” The Small Change Diet: 10 Steps to a Thinner and Healthier You ” می گوید: این سبزی تابستانی – که در میان غذاهای جامد بیشترین مقدار آب را دارد – برای استفاده در سالاد و ماست بسیار مناسب است.
می خواهید قدرت تامین آب خیار را بیش از این افزایش دهید؟ می توانید آن را به صورت آب دوغ خیار استفاده کنید. سوپ نیز برای تامین آب بدن مناسب است اما شاید دوست نداشته باشید در تابستان سوپ گرم استفاده کنید بنابراین استفاده از غذاهایی مانند آب دوغ خیار به خنک شدنتان هم کمک می کند.

کاهو
مقدار آب: 95.6 درصد

متخصصان تغذیه بیشتر مواقع سبزیجاتی را توصیه می کنند که برگشان تیره تر از کاهو باشد مانند اسفناج دلیلش هم وجود فیبر بالاتر و مواد مغذی مانند فولات و ویتامین K است. اما وقتی صحبت از مقدار آب به میان می آید همه چیز تغییر می کند برگ کاهو از دیگر سبزیجات برگدار میزان بسیار بیشتری آب در خود دارد.
پس وقتی دمای هوا بالا می رود، می توانید از کاهو در سالاد ها و یا در ساندویچ استفاده کنید. حتی می توانید همبرگر را به جای اینکه در نان باگت قرار دهید در برگ کاهو بپیچید و میل کنید، این جایگزینی علاوه بر تامین آب بدن تغییری رژیمی نیز هست.

کرفس
مقدار آب: 95.4 درصد

خیلی وقت است که بین مردم افسانه ای وجود دارد که می گوید کرفس کالری منفی دارد، اما در حقیقت این افسانه کاملا واقعیت ندارد. مانند دیگر غذاهایی که آب زیادی دارند کرفس نیز بسیار کم کالری است – هر ساقه 6 کالری. کرفس حاوی آب و فیبر است که باعث سیر شدن و کنترل اشتها می شود.
این سبزی سبک خالی از مواد مغذی نیست. کرفس دارای فولات ویتامین A، C و K است. به لطف آب زیاد موجود در کرفس اسید معده خنثی می شود، به همین دلیل معمولا برای التیام سوزش سر دل و رفلاکس معده کرفس را پیشنهاد می دهند.

تربچه
مقدار آب: 95.3 درصد

این سبزی ریشه ای را باید در سالاد های بهار و تابستان خود استفاده کنید. تربها طعمی تند و شیرین دارند و با رنگشان جلوه ای زیبا به سالاد می دهند. از همه اینها مهمتر این است که ترب سرشار از آنتی اکسیدان هایی نظیر کاتچین ( در چای سبز نیز پیدا می شود ) است.
ترب ترد است و همین تردی آ را تبدیل به یک مکمل عالی برای سالاد کلم تابستانی نیز می کند. فقط کافیست ترب را با کلم و هویج خرد کنید و به آن کمی فندق و جعفری خرد شده نیز اضافه کنید. برای چاشنی هم می توانید از آب لیمو، روغن زیتون نمک و فلفل استفاده کنید.

گوجه فرنگی
مقدار آب: 94.5 درصد

گوجه فرنگی های حلقه حلقه شده یا مکعب شده همیشه جزو اصلی سالاد ها، سس ها و ساندویچ ها بوده است، اما نباید گوجه فرنگی های انگوری را نیز از یاد برد، چون آنها نیز حاوی مقدار زیادی آب هستند و به تامین آب بدن کمک می کنند.
می توانید از آنها به عنوان میان وعده استفاده کنید همراه با آجیل یا مقداری پنیر دانه دانه از این گوجه های کوچک خوش طعم بجوید.

فلفل سبز
مقدار آب: 93.9 درصد

فلفل سبزها در هر شکلی که باشند سرشار از آب هستند، اما فلفل سبز در میان آنها در صدر قرار دارد. انواع زرد ، قرمز و نارنجی این فلفل حاوی 92 درصد آب هستند. فلفل سبز همچنین حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که برای سلامت بدن بسیار مهم است.
برخی متخصصان بر این باورند که فلفل سبز یک میان وعده ی قبل از ناهار یا آخر شب بسیار مناسب است. بیشتر اوقات به کسانی که رژیم می گیرند گفته می شود برای جلوگیری از پرخوری سبزیجات میل کنند اما طبیعی است که پس از مدتی از خیار و هویج و کرفس خسته شوند. می توانید زمانی که منتظر درست شدن شام هستید از قطعات فلفل سبز لذت ببرید.

گل کلم
مقدار آب: 92.1 درصد

اجازه ندهید چهره ی رنگ پریده ی گل کلم گولتان بزند. گل کلم علاوه بر مقدار زیاد آبی که دارد، سرشار از ویتامین و مواد مغذی گیاهی است که به کاهش کلسترول بالا و مبارزه با سرطان کمک می کند ( از جمله سرطان سینه ).
در تحقیقی که سال 2012 روی بیماران سرطان پستان صورت گرفت مشخص شد خوردن گل کلم به کاهش خطر مرگ و حتی بهبودی در این بیماران کمک کرده است. به سادگی می توانید از گل کلم در سالاد استفاده کنید، و تردی دلچسبی را تجربه کنید.

هندوانه
مقدار آب: 91.5 درصد

کاملا مشخص است که هندوانه سرشار از آب است، اما این میوه ی آب دار یکی از غنی ترین منابع لیکوپن ( یک آنتی اکسیدان ضد سرطان که در میوه و سبزیجات قرمز رنگ پیدا می شود ) نیز هست.
در واقع هندوانه لیکوپن بیشتری از گوجه فرنگی خام دارد. همچنین هندوانه به خودی خود قدرت تامین آب بسیار بالایی دارد، و برای فصل تابستان می توان روی آن حساب کرد. حتی می توانید داخل یک پارچ آب چند قطعه هندوانه بریزید و آن را در یخچال قرار دهید تا خنک شود، مطمئنا از طعم آن آب لذت خواهید برد.

اسفناج
مقدار آب: 91.4 درصد

شاید برگ کاهو مقدار آب بیشتری داشته باشد، اما در کل اسفناج بهتر است. برگ های خام اسفناج را در سادویچ یا سالاد خرد کنید تا علاوه بر آب مقدار زیادی آنتی اکسیدان جذب بدن شود. اسفناج سرشار از لوتئین، پتاسیم، فیبر، و فولات تقویت کننده مغز است.
تنها یک فنجان از برگ خام اسفناج حاوی 15 درصد از ویتامین E مورد نیاز روزانه بدن است. ویتامین E یکی از آنتی اکسیدان های بسیار مهم است که با ملکول های مخرب ( رادیکال های آزاد ) می جنگد.

توت فرنگی
مقدار آب: 91.0 درصد

تمام توت ها میوه هایی خوب برای تامین آب بدن هستند اما توت فرنگی آبدار از دیگر انواع خود بهتر است. تمشک و بلوبری حاوی 85.0 درصد آب و تمشک سیاه 88.2 درصد آب دارد. توت فرنگی را می توانید در اسموتی یا ماست کم چرب میکس کنید که این موارد خود تامین کننده آب بدن هستند و با اضافه شدن توت فرنگی تاثیرشان بیشتر نیز می شود.
همچنین توت فرنگی شیرین طبیعی به ماست اضافه می کند، و ترکیب کربوهیدرات، پروتئین و فیبر یک میان وعده ی قبل از ورزش کامل را می سازد.

بروکلی
مقدار آب: 90.7 درصد

درست مانند دیگر اقوام کلم خود، کلم بروکلی خام نیز تردی دلپذیری به سالاد اضافه می کند. اما مشخصات تغذیه ای آن – مقدار زیادی فیبر، پتاسیم، ویتامین A، و ویتامین C – بیشتر قابل توجه است.
همچنین بروکلی تنها سبزی چلیپایی است که دارای مقدار قابل توجهی سولفورافن است. سولفورافن یک ترکیب بسیار قوی است که آنزیم های محافظ بدن را افزایش می دهد و مواد شیمیایی سرطان زا را می شوید.

گریپ فروت
مقدار آب: 90.5 درصد

این میوه ی آبدار با مزه ی تندی که دارد به کاهش کلسترول و حتی کاهش وزن کمک می کند. در یک تحقیق مشخص شد کسانی که روزانه یک گریپ فروت استفاده می کردند کلسترول بدشان ( LDL ) تا 15.5 درصد و تری گلیسیرید تا 27 درصد پایین آمد.
در تحقیقی دیگر مشخص شد کسانی که قبل از هر وعده نصف گریپ فروت – حدود 40 کالری — میل می کردند ظرف 12 هفته توانستند یک کیلو و نیم وزن کم کنند. متخصصان می گویند ترکیبات موجود در این میوه به سوزاندن چربی و پایدار ساختن قند خون کمک می کند، در نتیجه اشتها به خوردن کم می شود.

هویج
مقدار آب: 90.4 درصد

هویج نیز سرشار از آب است اما هویج هایی که در سایز های کوچک هستند از هویج های کامل مقدار بیشتری آب دارند. هویج های کامل حدود 88 درصد آب دارند. هویج را تا زمانی که خام میل کنید بدون کالری به حساب می آید، پس بهتر است به جای آنکه آب آن رابگیرید یا بپزیدش همانطور خام روی سالاد استفاده کنید و یا یک هویج را همانطور که هست میل کنید.

طالبی
مقدار آب: 90.2 درصد

طالبی طعم و طراوت فوق العاده ای دارد، و با همین مقدار کم کالری میزان زیادی مواد مغذی به بدن می رساند. یک چهارم طالبی حدود 50 کالری دارد، اما همین مقدار 100 درصد ویتامین C و A مورد نیاز بدن در یک روز را تامین می کند.
طالبی به عنوان میان وعده بسیار مناسب است، و اگر میل به خوردن چیزی شیرین دارید می تواند راضی تان کند. اگر از خودرن طالبی به شکل معمول خسته شده اید می توانید آن را به همراه ماست منجمد کنید و سپس از خوردنش لذت ببرید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha