سخنگوی وزارت بهداشت، در نشست خبری، به تشریح مهم ترین رویدادهای حوزه سلامت پرداخت.

ماجرای قطع برق اتاق های عمل

سلامت نیوز:سخنگوی وزارت بهداشت، در نشست خبری، به تشریح مهم ترین رویدادهای حوزه سلامت پرداخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری، اظهار داشت: در بیست سال منتهی به سال ۹۵، مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال، به عنوان یکی از شاخص های مهم بهداشتی درمانی و حتی توسعه ای کشور از ۴۵.۳ در هزار تولد زنده با کاهش بیش از ۶۵ درصدی به ۱۵.۵ در ۱۰۰۰ رسیده است.

وی افزود: این بدین معنی است که به دلیل پیشرفت های بهداشتی درمانی کشور از ۱۰۰۰ نوزاد متولد شده، ۹۸۵ کودک به سن بالای ۵ سالگی می رسند، در حالی که این میزان در قبل از انقلاب در حدود ۸۰۰ در ۱۰۰۰ بوده است.

حریرچی ادامه داد: به عبارت دیگر در سال های ۱۳۵۰ و قبل از آن، از هر ۱۰۰۰ تولد زنده، ۱۸۵ تا ۲۰۰ کودک در زیر ۵ سالگی فوت می کردند. همچنین مرگ و میر کودکان زیر یک سال با کاهش ۶۳ درصدی از ۳۶.۲ در ۱۰۰۰ تولد زنده به ۱۳.۴ در ۱۰۰۰ تولد زنده رسیده است.

وی افزود: هر دو این موارد این پیشرفت بسیار مهم و چشمگیری است که با کاهش مرگ و میر در کودکان باعث شده است که رشد جمعیت به رغم عدم رشد یا کاهش میزان زاد و ولد در بعضی از سال های گذشته حفظ شود.

حریرچی اظهارداشت: از طرف دیگر امید به زندگی در بیست سال منتهی به سال ۹۵ از ۶۸.۳ به ۷۵.۴ رسیده است.

وی گفت: این افزایش بیش از ۷ سال امید به زندگی کلی با کاهش مرگ و میر، باعث افزایش رشد جمعیت شده است و با افزایش زمان و مفید امید به زندگی سالم به همین میزان، علاوه بر بهبود قابل توجه شاخص های سلامتی کشور، باعث افزایش دسترسی به نیروی کار و ایجاد فرصت برای افزایش بهره وری در کشور شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه نشست خبری، گفت: حجم کمک و مساعدت خیرین در حوزه سلامت و نحوه کمک به بیماران نیازمند از جمله موضوعات مهم بوده است.

وی افزود: در حال حاضر ۸۹۰ موسسه خیریه سلامت شناخته شده در کشور مشغول به فعالیت هستند که ۴۰۷ موسسه دارای مرکز درمانی شامل ۳۷ بیمارستان خیریه و ۳۷۰ درمانگاه خیریه در کشور در حال خدمت رسانی هستند. علاوه براین تعداد، ۲۴۳ گروه داوطلب با حمایت وزارت بهداشت در مناطق محروم  در حال ارائه خدمت هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: در سال ۱۳۹۵ خیرین سلامت، ۱۵۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۶ خیرین سلامت، ۱۷۰۰ میلیارد تومان به حوزه سلامت کمک کرده اند که رقم قابل توجهی است.

وی گفت: با توجه به تغییر الگوی بیماری ها در ایران مشابه سایر کشورها به بیماری های غیر واگیر مزمن و پرهزینه، درخواست خدمتگزاران حوزه سلامت، ادامه و گسترش این کمک ها به بیماران و گسترش کارهای خیر بهداشتی و پیشگیرانه از طرق و روش های مطمئن است. درخواست می کنم که مردم از کمک به بیماران ساختگی و افراد بیمارنمای سودجو دوری کنند.

حریرچی افزود: بهترین راه برای کار خیر و کمک به بیماران از طرق شناخته شده و رسمی است و مراکز دولتی بیش از ۹۰ درصد هزینه های بیماران را پوشش می دهند و اگر مردم عزیز به فردی به صورت موردی می خواهند کمک کنند، حتی المقدور مبلغ کمک را به مراکز ارائه خدمت نظیر بیمارستان و درمانگاه و داروخانه پرداخت کنند و از پرداخت نقدی و موردی که موجب سوءاستفاده افراد می شود، خودداری کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت، در مورد پخش کلیپی در فضای مجازی مبنی بر قطع یک دقیقه ای برق برخی اتاق های عمل، گفت: حدود ۱۰۰۰ بیمارستان در کشور وجود دارد که که هر کدام از این بیمارستان ها، از ۴ تا ۵۰ اتاق عمل دارند.

حریرچی اظهارداشت: گله داریم که برخی از همکاران ما، قطع یک دقیقه ای برق در یک اتاق عمل را به عنوان نقیصه مطرح می کنند و البته در کلیپ هم می گویند که برق، بعد از یک دقیقه وصل شد.

وی افزود: تمام اتاق ها ی عمل و بخش های بیمارستانی، مجهز به برق اضطراری هستند و با قطعی های برق در کشور، هیچ آسیبی به مردم وارد نشده و لایه های مختلف ذخیره برق در بیمارستان ها پیش بینی شده است.

حریرچی ادامه داد: رقم ویزیت در بخش خصوصی برای پزشک عمومی، ٢٤ هزار و ٥٠٠ تومان، برای پزشک متخصص ٣٨ هزار و ٤٠٠ تومان و برای پزشک فوق تخصص نیز ٤٧ هزار و ٩٠٠ تومان است.

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: در بخش خصوصی هر پزشکی که ویزیت را خارج از این سه رقم دریافت کند، تخلف کرده است و ارقام بالاتر مورد تایید نیستند. در اکثر شهرستان ها، ویزیت خارج از رقم مصوب دریافت نمی شود، اما در تهران تخلفات قابل توجهی وجود دارد.

وی افزود: وزارت بهداشت و دستگاه های نظارتی در این زمینه برنامه هایی دارند و در قدم اول به ارائه دهنده خدمت تذکر داده می شود که تعرفه مصوب را دریافت کند و در قدم بعدی با اینگونه تخلفات به صورت قانونی برخورد می شود.

حریرچی اظهارداشت: عمده بررسی های وزارت بهداشت در بیمارستان ها بوده که در نتیجه آن، تخلف در بیمارستان های خصوصی و عمومی و دولتی شهرستان ها بسیار کم شده و در بیمارستان های تهران نیز به ندرت دیده می شود.

وی افزود: برای نظارت در مطب ها اقدامات جدیدی آغاز شده تا تخلفات تعرفه ای در مطب ها نیز  کاهش یابد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha