دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 249200

در این سایت می توانیم صبح تا شب درباره اینکه چگونه شکمی به سختی سنگ داشته باشیم صحبت کنیم اما داشتن شکمی سفت همیشه خوب نیست. در واقع اگر چربی شکمی اضافی داشته باشید و نتوان به سادگی لمسشان کرد، می تواند نشانه این باشد که در خطر یک بیماری خطرناک و جدی هستید.

چربی شکمی سفت دارید؟ ممکن است در خطر باشید

سلامت نیوز: در این سایت می توانیم صبح تا شب درباره اینکه چگونه شکمی به سختی سنگ داشته باشیم صحبت کنیم اما داشتن شکمی سفت همیشه خوب نیست. در واقع اگر چربی شکمی اضافی داشته باشید و نتوان به سادگی لمسشان کرد، می تواند نشانه این باشد که در خطر یک بیماری خطرناک و جدی هستید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، دکتر جان پیر دسپرس متخصص تغذیه در دانشگاه لاوال می گوید: داشتن شکمی سفت مانند این است که یک بمب ساعتی در بدن داشته باشید. چنین وضعیتی تحتمال ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را افزایش می دهد و از سیگار کشیدن و کلسترول بالا خطرناکتر است.

چه چیزی باعث سفت شدن شکم می شود و چگونه می توان این مشکل را حل کرد؟ در ادامه به شما خواهیم گفت چگونه می توانید جلوی این مشکل را بگیرد و حتی اگر سیکس پک نداشته باشید حداقل شکمی تخت و بی عیب برای خود بسازید.


چه چیزی باعث سفتی چربی شکمی می شود؟

از علل سفت شدن شکم تجمع بالای چربی احشایی است که در میان فضای خالی ارگان های قسمت شکم قرار دارند. این چربی ها آنقدر بهم پیوسته شده اند که دیگر جایی برای حرکت نیست، بنابراین شکم سفت می شود. با تجمع کردن این چربی ها در ناحیه شکمی دیواره شکم به طرف بیرون هل داده می شود. با اینکه چربی خود سفت نیست، بافتی که دیواره شکم از آن ساخته شده سفت است به همین دلیل است که وقتی این ناحیه را لمس می کنید سفت است.

چه چیزی باعث انباشته شدن چربی های احشایی می شود؟ خب دلایل زیادی وجود دارد: برخی از آنها می تواند مربوط به ژنتیک باشد: یک تحقیق در سال 2014 نشان داد سه ژن هستند که روی نسبت میان تنه به ران ها تاثیر دارند که مشخص می کند چه مقدار چربی احشایی دارید. نتایج دیگر تحقیقات نشان داد در حالی که خانم ها بیشتر در خطر مشکلات سلامتی مربوط به افزایش چربی شکمی هستند، مردها بیشتر مستعد افزایش چربی هستند و این را می شود در شکل بدنی آنها نیز دید ( خانم ها معمولا گلابی شکل و آقایان سیبی شکل هستند ).

برنامه غذایی و سبک زندگی نیز نقش ایفا می کنند. سبک زندگی یکجا نشینی با داشتن چربی احشایی بیشتر در ارتباط است همچنین برنامه غذایی سرشار از چبی های ناسالم نیز درصد خطر را افزایش می دهد.


تفاوت بین چربی شکمی سفت و چربی شکمی نرم چیست؟

دلیل بزرگی و سفت شدن شکم چربی های احشایی هستند اما شکمی که نرم است دلیلش چربی های زیرپوستی است که نزدیک به سطح پوست قرار دارند. اگر چربی زیر پوستی دارید شکمتان به سادگی تکان می خورد و وقتی لمس می کنید نرم است. بر خلاف چربی های احشایی چربی های زیر پوستی را می توان حتی نیشگون گرفت.

مانند چربی های احشایی، دلیل بوجود آمدن چربی های زیر پوستی نیز نداشتن ورزش و برنامه غذایی سرشار از چربی و غذاهای فرآوری شده است. خانم ها بیشتر مستعد ذخیره چربی ها به صورت زیر پوستی هستند تا احشایی با این حال وقتی به دوران یائسگی می رسند چربی ها را بیشتر به صورت احشایی ذخیره می کنند.


مقایسه خطرهای چربی های زیر پوستی و احشایی

وجود مقداری چربی زیر پوستی خطری ندارد. اما بیشتر افرادی که مقدار زیادی چربی زیر پوستی دارند مقدار زیادی هم چربی احشایی خواهند داشت که خطرات متعددی را برایشان در پی دارد از جمله بیماری های قلبی و عروقی و دیابت نوع 2، دلیلش این است که چربی های احشایی مقدار زیادی مولکول ترشح می کنند که با التهاب و مقاومت به انسولین در ارتباط هستند.

خطرات سلامتی مرتبط با چربی شکمی حتی اگر اضافه وزن هم نداشته باشید همچنان وجود دارند. در یک تحقیق که روی تعداد زیادی زن و مرد انجام شد محققان به نتیجه رسیدند که حتی اگر اضافه وزن نداشته باشید اما درصد چربی شکمیتان بالا بلشد همچنان در خطر بیماری های قلبی عروقی و دیگر مشکلات هستید.


چگونه از چربی های احشایی خلاص شویم؟

خبر خوب: کاهش 5 تا 10 درصد از وزن بدن باعث می شود 50 تا 40 درصد از چربی های احشایی آب شوند. این یعنی خوردن غلات کامل و حذف غذاهایی که قند بالا دارند و فرآوری شده اند. همچنین باید به صورت مرتب ورزش هوازی انجام دهید که ثابت کرده می تواند به از بین رفتن چربی های احشایی کمک کند.

اگر شکمی سفت دارید لازم نیست وحشت کنید. فقط این مورد را به عنوان یک نشانه بدانید، نشانه ای که به شما می گوید هرچه زودتر باید سبک زندگی سالمتری پیش بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha