سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 249252

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی نسبت به بروز بیماری تب کریمه کنگو در این استان هشدار داد.

هشدار نسبت به شیوع تب کریمه کنگو

سلامت نیوز:معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی نسبت به بروز بیماری تب کریمه کنگو در این استان هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر سید «احمد هاشمی» ، با اشاره به این‌که طی سال گذشته میزان بروز این بیماری در برخی  استان‌ها افزایش یافت، گفت: باید مراقبت‌های لازم از سوی سلاخان، دامدارن و افرادی که با دام سر و کار دارند انجام شود تا در صورت تماس با دام حامل بیماری، به این بیماری مبتلا نشوند.

وی توصیه کرد: افراد پس از مشاهده علائم مشکوک به مراکز بهداشتی برای امر درمان مراجعه کنند.

هاشمی در ادامه تصریح کرد: به‌منظور پیشگیری از این بیماری باید از خرید و ذبح دام در منازل خودداری شود، کشتار دام باید فقط در کشتارگاه‌های مجاز و تحت نظارت دامپزشکی صورت گیرد و پس از طی مرحله پیش سرد، فرآورده‌های گوشتی به بازار عرضه شوند.

وی خاطرنشان کرد : باید از خوردن گوشت تازه یا جگر خام و نیمه پخته به صورت جدی خودداری شود و استفاده از گوشت تازه، جگر و دل و قلوه پس از طی زمان پیش سرد(گذشت 48 ساعت از ذبح و نگهداری در دمانی صفر تا 4 درجه سانتی گراد) و پس از پخت کامل صورت گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که تب کریمه کنگو از بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان است که از طریق کنه و یا تماس مستقیم با لاشه و تولیدات دام ذبح شده و ترشحات آن منتقل شده و خطرناک است، افزود: تب، درد عضلانی، گردن درد، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، نوسانات خلقی شدید و خواب آلودگی و به دنبال آن علائم خونریزی از نقاط مختلف بدن بویژه زیر پوستی گوارشی، ادراری و .... از مهم‌ترین علایم این بیماری است.

وی ادامه داد: همه افرادی که به نحوی در تماس با دام هستند مانند دامپروران، قصاب‌ها، دامپزشکان، کارگران کشتارگاه‌ها و ... برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید از دستکش، روپوش بلند، شلوار و چکمه مخصوص استفاده کنند.

هاشمی یادآور شد: تاکنون در این استان شخصی به این بیماری مبتلا نشده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha