حادثه‌ای که هفته‌ی گذشته در یکی از بلوارهای شمالی شهر شیراز رخ‌ داد، در یک نگاه ساده تنها ریزش سنگ و خاک از کوه براثر ساخت و ساز بود اما به گفته‌ی کارشناسان و مسئولان این رخداد پیش‌زمینه‌ای علمی دارد و هشداری است که بی‌توجهی به آن منجر فاجعه‌ای جبران ناپذیر خواهد شد.

عکس/ رانش کوه؛ بحرانی که شیراز را تهدید می‌کند

سلامت نیوز:‌حادثه‌ای که هفته‌ی گذشته در یکی از بلوارهای شمالی شهر شیراز رخ‌ داد، در یک نگاه ساده تنها ریزش سنگ و خاک از کوه براثر ساخت و ساز بود اما به گفته‌ی کارشناسان و مسئولان این رخداد پیش‌زمینه‌ای علمی دارد و هشداری است که بی‌توجهی به آن منجر فاجعه‌ای جبران ناپذیر خواهد شد.

‌به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا‌، روزهای آخر تیرماه خبری به تیتر اصلی برخی از رسانه‌ها در شیراز تبدیل شد و واکنش سریع شهرداری شیراز را به‌دنبال داشت، خبر حاکی از وقوع حادثه‌ی ریزش سنگ و خاک از کوه شمالی شهر شیراز در محدوده‌ای خدماتی در معبر سواره بود‌.

با گذشت چند ساعت و بررسی‌های اولیه مشخص شد که ریزش کوه به دلیل رانش لایه‌های مختلف زمین حادث شده و عمق و گستره‌ی حادثه در حد بحرانی است که بخشی از مناطق مسکونی و خدماتی شیراز را تهدید می‌کند‌.

معاون فنی و شهرسازی شهرداری شیراز عصر دوشنبه اول تیرماه در ارائه‌ی گزارشی از این رخ‌داد در جلسه‌ی علنی شورای شیراز‌ تصریح کرد که ابعاد موضوع نه یک حادثه که یک بحران بوده و با تمهیدات اندیشیده و اجرایی شده، اگرچه تعدیل یافته اما همچنان امکان بروز بحران وجود دارد .

آرش فرج‌زاده با نمایش تصاویری از وضعیت قبل و بعد از رانش کوه در محدوده‌ی مورد نظر‌ گفت: بررسی تاریخی این محدوده نشان می‌دهد که ساخت و ساز در آن به حدود سال‌های دهه‌ی 20 و 30 و دوره‌ای که این محدوده در اختیار ارتش قرارداشته، باز می‌گردد .

او گفت: این اراضی یک محدوده‌ی گسلی است و جای شکر دارد که هنوز لایه‌ی آبرفتی آن آسیب جدی ندیده که اگر این موضوع رخ می‌داد، مشکلات بسیار بیشتر بود‌.

فرج‌زاده ضمن تشریح مشخصات فنی کوه مورد نظر از وجود چشمه و آب انبار در این محدوده خبر داد که در گذشته خشک شده بود و گفت: واگذاری و ساخت و ساز در این املاک بر اساس ماده 147 انجام شده و صدور پروانه‌های اولیه به حدود یک دهه قبل باز می‌گردد و کار قانونی بوده است‌.

او با بیان اینکه ترکی در تاریخ 25 تیرماه در شمال پلاک‌های مورد نظر در سه لایه دیده شده بود، گفت: آنچه‌جای نگرانی داشت و موجب ورود سریع شهرداری شیراز شد، وسعت محدوده‌ی مورد نظر حدود 80 متر طول و 50 متر عرض و 4400 مترمربع مساحت است.

فرج‌زاده ادعا کرد که اکنون و با انجام اقداماتی مطابق نظر کارشناسان و ستاد مدیریت بحران استان فارس محل پایدار‌سازی و از وضعیت بحرانی به وضعیت حادثه‌ای تبدیل شده است! اما اگر اقدامات اصولی مد نظر در این محدوده انجام نشود و با فرارسیدن ایام بارندگی امکان بروز مخاطراتی، این منطقه از شهر را تهدید می‌کند‌.

او با یادآوری اینکه دو پلاک در محدوده‌ی بروز رانش دارای پروانه‌ی ساختمانی قانونی است اما 2 پلاک دیگر که به دلیل گودبرداری در آنها مشکل خود را نمایان کرده، هنوز پروانه‌ دریافت نکرده و قبل از مجوز قانونی کار را شروع کرده است، ضابطه‌ی قانونی این منطقه براساس طرح تفضیلی خدماتی و 6 طبقه دانست‌.

فرج‌زاده با بیان اینکه براثر وقوع رانش کوه، شاهد یک متر اختلاف سطح در بخشی از دامنه‌ی کوه هستیم، گفت: در این قسمت شاهد وجود لایه‌ی آبرفتی و مارن هستیم که اگر بارندگی حادث شده و هوادهی رخ دهد، شاهد بحرانی جدی خواهیم بود‌.

او با تصریح اینکه موضوع رانش و لغزش کوه از مسائل مرتبط با وظایف ستاد مدیریت بحران و اداره‌ی کل راه و شهرسازی است، گفت: با فشار و خواهش فراوان موفق به تشکیل کمیته‌ی بحران در استانداری شدیم و بعد از آن با توجه به نظر کمیته شهرداری در محل مستقر شد و تیم‌های اجرایی عملیات تثبیت محل را انجام دادند‌.

معاون شهرداری شیراز تاکید کرد که سنگین کردن و جلوگیری از سرباره در محدوده رانش و پرکردن ضلع غربی از اقدامات انجام شده بود، گفت: در این محدوده سقف یک آب انبار وجود دارد که با توجه به شرایط موجود نیازمند اقدامات فنی و مهندسی دقیقی هستیم تا محدوده مقاوم‌سازی و از بروز هرگونه شرایط بحرانی پیشگیری شود‌.

فرج‌زاده با تصریح اینکه بر اساس شرح وظایف مدیریت بحران کشور، درخواست تشکیل کمیته‌ی لغزش داشتیم، گفت: بعد از پیگیری و اصرار فراوان این کمیته به شکل نصفه نیمه تشکیل شد؛ شهرداری در این مدت تلاش کرد به لحاظ فنی اظهار نظری نداشته باشد و با استفاده از خرد جمعی کار را به پیش ببرد‌.

معاون شهرداری شیراز گفت: باید از این موضوع گلایه کرد که هر کس از سایر سازمان‌ها آمد گفت کاری هست در خدمتیم اما در عمل جز دو ماشین سنگین و یک جرثقیل اداره راه و شهرسازی که بیشتر مانع کار بود تا کمک حال، حرکت و اقدامی دیده نشد‌.

فرج‌زاده با تصریح اینکه سایر دستگاه‌های مسئول در این زمینه تنها به گفتن خداقوت و خسته نباشید، اکتفا کرده‌اند؛ خواستار ورود جدی شورای شهر برای ایجاد بستر هم‌افزایی و همراهی شد و گفت: ما هشدار می‌دهیم که اگر آب به لایه‌های این گسل نفوذ کرده و هوازدگی ایجاد شود، فاجعه به بار خواهد آمد، لذا دستگاه‌های مسئول تنها به حضور فیزیکی در جلسات و امضای صورتجلسه‌ها اکتفا نکنند‌.

به گزارش ایسنا، شهردار شیراز نیز ضمن تایید نکات مطرح شده از سوی فرج‌زاده گفت: متاسفانه بعد از وقوع مشکل ریزش و لغزش در کوهپایه‌ی بلوار جمهوری بیشتر شاهد حاشیه‌ها بودیم، اینکه دنبال مقصر بودند نه علت و راه‌های فنی ممانعت از توسعه‌ی مشکل.

حیدر اسکندرپور با تصریح اینکه ساخت و سازها در این محدوده بر اساس استناد به ماده‌ی 147 انجام شده است، گفت: این مجوزها را مراجع قانونی صادر کرده‌اند و طرح تفضیلی نیز اجازه داده است؛ کار مربوط به امسال هم نیست و در سنوات گذشته انجام شده بود.

شهردار شیراز اعتقاد دارد که این رخداد می‌تواند هسته‌ای ‌برای تجدید نظر در خصوص بعضی مجوزهای صادر شده از برخی مبادی باشد.

اسکندرپور همچنین گفت: در این حادثه تنها شهرداری به شکل کامل و از ابتدا پای کار بوده است، حال آنکه کوه لغزش و رانش داشته و امکان بروز اتفاقات بسیار ناگواری وجود داشت، چرا نباید دیگر دستگاه‌های عضو مدیریت بحران پای کار باشند؟

وی با تصریح اینکه احساس می‌شود هیچ یک از دستگاه‌ها نمی‌خواهند مسئولیت بپذیرند، گفت: شهرداری مستقیم با موضوع مواجه بود و نظرات متفاوتی هم مطرح می‌شد، عده‌ای اعتقاد داشتند باید خاکبرداری کرد، عده‌ای به تثبیت و سنگین‌سازی محل تاکید می‌کردند، اما اگر شهرداری راسا کاری انجام می‌داد بعد باید پاسخگو می‌‌بود.

اسکندرپور با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده در مسیر کنترل این بحران، با نظر جمع و تشکیل کمیته‌ی مدیریت بحران استان انجام شده است، گفت: اکنون و در گام اول تثبیت نسبی در محل ایجاد شده است اما بخش دوم کار اقدامات گسترده‌ای را طلب می‌کند.

شهردار شیراز با تصریح اینکه حجم اصلی کار بیش از 50 هزار مترمکعب وسعت دارد، گفت: برای انجام چنین کاری نیازمند بسیج امکانات، توان انسانی و استفاده از دانش و خرد جمعی هستیم.

اسکندرپور در عین‌حال از اینکه در چارت سازمانی شهرداری شیراز مدیریت بحران در حد یک اداره با چند پرسنل دیده شده است، انتقاد و بر لزوم دیده شدن این تشکیلات در سطحی بالاتر و سازمانی متناسب با وسعت و خصوصیت‌های کلانشهر شیراز، تاکید کرد.



شهردار شیراز گفت: امروز از تمام سازمان‌ها و اداره‌های تصمیم‌گیر و متولی در مدیریت بحران استان تقاضا می‌کنیم که به کمک شهرداری بیایند چرا که اگر تا قبل از فصل بارندگی اقدام مناسبی انجام نشود با مشکلات زیادی مواجه خواهیم بود.

 محدوده‌ی مواجه شده با رانش و لغزش کوه، بخشی از بلوار شمالی شهر شیراز با عنوان بلوار جمهوری و حدفاصل میدان ابوالکلام تا میدان صدا و سیما است.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha