مدیر نظات بر فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خبر داد: درج نشان تراریخته بر روی برچسب محصولات غذایی مشمول از ابتدای مردادماه، مطابق با دستورالعمل ابلاغی سازمان غذا و دارو، الزامی می باشد.

الزامی شدن درج نشان تراریخته بر روی محصولات غذایی از ابتدای مردادماه

سلامت نیوز: مدیر نظات بر فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خبر داد: درج نشان تراریخته بر روی برچسب محصولات غذایی مشمول از ابتدای مردادماه، مطابق با دستورالعمل ابلاغی سازمان غذا و دارو، الزامی می باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان- درج نشان تراریخته بر روی برچسب محصولات غذایی مشمول از ابتدای مردادماه، مطابق با دستورالعمل ابلاغی سازمان غذا و دارو، الزامی می باشد.

مهندس حقانی فر مدیر نظارت بر فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اعلام این مطلب، افزود: مطابق دستورالعمل ابلاغی سازمان غذا و دارو درخصوص محصولات غذایی تراریخته و فرآورده های مرتبط با آن، درج نشان تراریخته بر روغن های خوراکی محتوی روغن استحصالی از دانه های روغنی تراریخته مانند دانه سویا، ذرت،کلزا،کانولا و پنبه دانه از ابتدای مردادماه سال جاری و درخصوص سایر فرآورده های غذایی تراریخته از ابتدای شهریور ماه، الزامی می باشد.

وی با بیان اینکه از 21 واحد تولیدی مواد غذایی و آشامیدنی تحت پوشش، تنها یک واحد تولیدی استحصال روغن از دانه های خوراکی داریم، گفت: این واحد تولیدی در زمینه استحصال روغن از دانه کنجد فعال می باشد که مشمول درج نشان تراریخته نمی شود.

مهندس حقانی فر در رابطه با نحوه درج نشان تراریخته بر روی محصولات غذایی مشمول گفت: عنوان تراریخته با فونت خوانا و قابل رویت درون دایره سفید رنگ به قطر یک و نیم سانتیمتر بر روی برچسب محصول و درکنار آرم سازمان غذا و دارو درج می گردد.

وی تصریح کرد: چنانچه ماده تراریخته، جزو افزودنی ها و مواد غیراصلی فرآورده غذایی باشد مانند استفاده از روغن سویا تراریخته در کنسرو های گوشتی، نیازی به درج نشان تراریخته بر روی محصول نیست ولی در مقابل همان جزء در قسمت مواد تشکیل دهنده باید کلمه تراریخته ذکر شود.

وی ادامه داد: استفاده از محصولات تراریخته به عنوان افزودنی و مواد غیراصلی در فرآورده های غذایی در واحدهای تولیدی تحت پوشش در حال بررسی است و از ابتدای شهریورماه الزامات مربوطه اجرایی می شود.

 وی دررابطه با واحدهای تولیدی که موفق به اصلاح برچسب های قبلی خود نشده اند، گفت: این واحدها موظفند تا زمان جایگزینی برچسب های قبلی، عبارت تراریخته را توسط جت پرینتر بر روی برچسب محصول درج نمایند.

گفتنی است بنا بر اعلام معاون محترم وزیر و رییس سازمان غذا و دارو برای واردات محصولات تراریخته‌ دو مقوله برای سازمان غذا و دارو دارای اهمیت می باشد؛ اولاً، اینکه محصول مجوز مصرف در اتحادیه اروپا را داشته باشد و ثانیاً محصولی که از کشور مبدأ وارد می‌شود در همان کشور نیز مصرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha