یك كارشناس بیماری دانشگاه علوم پزشكی آذربایجان غربی گفت: مصرف قند و شكر ارتباط مستقیم با بیماری دیابت ندارد.

سلامت نیوز :یك كارشناس بیماری دانشگاه علوم پزشكی آذربایجان غربی گفت: مصرف قند و شكر ارتباط مستقیم با بیماری دیابت ندارد.

حسن كریمی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: مصرف قند و شكر ارتباط مستقیمی با بیماری دیابت ندارد اما مصرف بیش از حد آن با افزایش وزن، فرد را مستعد برای بیماری دیابت نوع 2 می‌كند.

وی افزود: ممنوعیتی برای مصرف مواد قندی برای این بیماران وجود ندارد، اما باید توجه داشته باشند كه همانند افراد سالم نمی‌توانند از این مواد مصرف نمایند و قبل از مصرف باید با ‍پزشك معالج خود مشورت كنند.

كریمی همچنین با اشاره به برنامه غذایی خاص افراد دیابتی اظهار كرد: رژیم‌های سختگیرانه ای برای بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود ولی این افراد باید بین میزان فعالیت فیزیكی، تغذیه و داروهای دیابتی یك توازن برقرار نماید بنابراین ضروریست به صورت دوره‌ای با یك متخصصین تغذیه و فوق تخصص بیماری های غدد مشاوره كنند و تحت نظر ایشان شیوه زندگی متعادلی را برای خود فراهم سازند.

این كارشناس بیماری‌ها در پاسخ به این سوال كه آیا افراد مبتلا به دیابت باید مقادیر بسیار اندكی از موادغذایی نشاسته‌ای مثل نان، سیب زمینی، ماكارونی و رشته مصرف كنند، افزود: مواد نشاسته‌ای در واقع همان مواد قندی هستند و باید متناسب با مقدار داروی مصرفی و فعالیت فیزیكی مصرف شود؛ مقادیر بسیار كم موجب افت قند خون و پدید آمدن عوارض خواهد شد و مقادیر زیاد نیز موجب افزایش بیش از حد قند خون می‌شود.

كریمی گفت: به علت ضعف ایمنی در این بیماران احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی بالا بوده كه بیماران دیابتی در جهت محافظت خویش از این بیماری‌ها باید بیشتر تلاش كنند.

وی با اشاره به تاثیر انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع یك، اذعان كرد: در بیماران دیابتی نوع یك با توجه به این‌كه انسولین به صورت طبیعی در بدن تولید نمی‌شود و یا مقادیر آن كم است، سلول‌ها از قند محروم شده و موجب لاغری و كاهش وزن می‌شود كه این یكی از علایم بیماری دیابت است.

وی ادامه داد: به دنبال تجویز انسولین وزن افراد به حد نرمال باز می‌گردد و موجب اضافه وزن و یا چاقی نمی‌شود.

وی در رابطه با مصرف گیاهان دارویی برای بیماران دیابتی، افزود: این مواد به علت داشتن مواد موثر متعدد و همچنین نامشخص بودن دوز ماده موثره آن و عدم مطالعات كافی بر روی عوارض و میزان تأثیر آن روی بیماری، برای درمان پرعارضه مانند دیابت به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

این كارشناس همچنین درباره نحوه درمان این بیماری، خاطرنشان كرد: بسته به نوع دیابت درمان نیز متفاوت است. دیابت نوع یك درمان قطعی نداشته و باید تحت درمان دائمی باشند اما نوع دو درصورت كاهش وزن و درمان مناسب كنترل آن امكان پذیر است.

كریمی با اشاره به راهكارهای درمان این بیماری، افزود: دیابت نوع دو با اصلاح شیوه‌های زندگی، ر‍ژیم غذایی مناسب و افزایش فعالیت و كاهش منطقی وزن قابل تنظیم است در حالی كه با پیشگیری‌های ثانویه همچون غربالگری و بیماریابی نیز می‌توان از عوارض بعدی آن جلوگیری كرد.

كارشناس بیماری دانشگاه علوم پزشكی آذربایجان غربی توصیه كرد: افراد دیابتی به علت مشكلات عصبی و نداشتن حس گرمایی نوك انگشتان و پاها، از پابرهنه راه رفتن و انتخاب كفش‌های نامناسب بپرهیزند و همچنین از جوراب‌های سفید رنگ استفاده كنند تا در صورت بروز عارضه به موقع متوجه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha