یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 249725

دو پزشک و مسئول فنی شیفت شب یکی از بیمارستان‌های تهران به خاطر مرگ نوزاد نارس مقصر شناخته شدند.

معرفی مقصران مرگ نوزاد نارس در بیمارستان

سلامت نیوز: دو پزشک و مسئول فنی شیفت شب یکی از بیمارستان‌های تهران به خاطر مرگ نوزاد نارس مقصر شناخته شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،رسیدگی به این پرونده از مهر سال ۹۶ کلید خورد. زن جوانی در آغازین روز‌های ۹ ماهگی بارداری خود به‌دلیل پارگی کیسه آب در یکی از بیمارستان‌های مرکز تهران بستری شد و با عمل جراحی سزارین زایمان کرد.

 

نوزاد دختر با علائم طبیعی به دنیا آمد و یک روز پس از زایمان به‌همراه مادر از بیمارستان ترخیص شد. شرایط عادی بود، اما در سومین روز، نوزاد به‌خاطر زردی شدید در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شد. ساعاتی از حضور این خانواده در بیمارستان نگذشته بود که دختر کوچولویشان حالش رو به وخامت رفت و در کمتر از نیم روز داخل دستگاه تسلیم مرگ شد.

با شکایت والدین این نوزاد، پرونده‌ای در شعبه دوم دادسرای ناحیه ۱۹ تهران تشکیل شد و با توجه به اینکه مرگ دختر کوچولو مشکوک به‌نظر می‌رسید، خانواده وی خواستار کالبدشکافی جسد و تعیین علت دقیق مرگ شدند.

این در حالی بود که دو پزشک و مسئول شیفت شب اتهام‌های وارده را قبول نداشته و خود را بیگناه می‌دانستند. به این ترتیب جلسه کمیسیون پزشکی با حضور ۵ کارشناس از پزشکی قانونی، متخصص اطفال و نوزادان و دو پزشک متخصص عفونی اطفال تشکیل شد و اعضای کمیسیون پس از بررسی مدارک بالینی و اظهارات طرفین اعلام کردند که پزشک شیفت به‌دلیل ترخیص زودتر از موعد نوزاد به میزان ۱۰ درصد، پزشک مسئول به‌خاطر عدم پیگیری بموقع وضعیت بیمار و مسئول فنی شیفت شب بیمارستان به‌دلیل نبود فرآیند‌های لازم و مستندسازی، هر یک به میزان ۵ درصد مقصر هستند.


صدور کیفرخواست علیه سه متهم

براساس نظریه کمیسیون ۵ نفره پزشکی قانونی، کیفرخواست پرونده با عنوان قتل غیرعمدی ناشی از قصور در امر پزشکی صادر و برای رسیدگی به شعبه ۱۰۴۳ دادگاه کیفری ۲ تهران به ریاست قاضی محبوب افراسیاب ارسال شد.

قاضی شعبه پس از بررسی شواهد و مدارک و شنیدن دفاعیه و اظهارات طرفین، پزشک شیفت را به پرداخت ۱۰ درصد، پزشک مسئول (متهم ردیف دوم) و مسئول فنی شیفت شب بیمارستان را به پرداخت مجموع ۱۰ درصد (هر کدام ۵ درصد) دیه کامل زن مسلمان ملزم کرد. همچنین هر یک از متهمان از جنبه عمومی جرم نیز به پرداخت ۹ میلیون تومان جریمه نقدی به‌عنوان مجازات جایگزین یک سال حبس محکوم شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha