دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 24975
سلامت نیوز : یك فوق‌تخصص شبكیه چشم گفت: ماكولا، لكه زردرنگی است كه در ناحیه مركز بینایی انسان وجود دارد و در حقیقت با این لكه زرد، دید دقیق، خواندن، نوشتن، رانندگی و تشخیص رنگ صورت می‌پذیرد؛ استعمال سیگار از جمله عوامل آسیب‌رسان به این عضو از چشم است.

مهدی مدرس‌زاده در گفت‌وگو با فارس تغذیه مناسب را در سلامت چشم بسیار مؤثر دانست و اظهار داشت: علاوه بر بالا رفتن سن، تغذیه نامناسب نیز موجب تشدید "بیماری سنی شبكیه " یا "دژنراسیون ماكولا " می‌شود.

وی گفت: ماكولا، لكه زردرنگی است كه در ناحیه مركز بینایی انسان وجود دارد و در حقیقت با این لكه زرد دید دقیق، خواندن، نوشتن، رانندگی و تشخیص رنگ صورت می‌پذیرد.

این فوق‌تخصص شبكیه چشم ادامه داد: علاوه بر سن و ژنتیك كه بر روی ماكولا یا همان لكه زرد چشم تأثیر سوء می‌گذارد، عوامل اكتسابی نظیر استعمال سیگار، فشارخون بالا و كم‌تحركی در آسیب رسیدن به ماكولای چشم مؤثر است.

مدرس‌زاده اضافه كرد: مصرف آنتی‌اكسیدان‌ها در سلامت ماكولای چشم نقش مهمی دارد و اسفناج، كاهو، میوه‌های رنگی نظیر انگور، انار، توت‌فرنگی خصوصاً زغال اخته كه بیشترین آنتی‌اكسیدان را دارد، منابع خوبی از آنتی‌آكسیدان‌ها هستند؛ به افرادی كه در سنین بالا قرار دارند، توصیه می‌شود این مواد را بیشتر مصرف كنند.

وی خاطرنشان كرد: مصرف غذاهای گیاهی و بخارپز باید جایگزین چربی‌های حیوانی شود چرا كه مصرف بی‌رویه چربی‌ موجب چاقی و فشارخون بالا می‌شود ضمن اینكه فشار خون یكی از عوامل تشدیدكننده پارگی پرده شبكیه به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha