سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 249900

این روزها بیماران تالاسمی هنگامی‌که برای تزریق خون به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، باید برگه‌ای را امضا کنند که در آن قید شده است؛ «بیمارستان هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال عوارض ناشی از تزریق خون ندارد و در صورت بروز مشکل بیمار حق هیچ‌گونه شکایتی ندارد.» این موضوع نگرانی‌های زیادی را در بین بیماران مبتلا به تالاسمی به وجود آورده است، به‌طوری‌که این اعتراض‌ها سبب شد تا وزارت بهداشت اقداماتی را برای تغییر این فرم صورت دهد تا رضایت بیماران در هنگام خون‌گیری نیز جذب شود.

در صورت قصور، بیماران تالاسمی حق شکایت دارند

سلامت نیوز: این روزها بیماران تالاسمی هنگامی‌که برای تزریق خون به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، باید برگه‌ای را امضا کنند که در آن قید شده است؛ «بیمارستان هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال عوارض ناشی از تزریق خون ندارد و در صورت بروز مشکل بیمار حق هیچ‌گونه شکایتی ندارد.» این موضوع نگرانی‌های زیادی را در بین بیماران مبتلا به تالاسمی به وجود آورده است، به‌طوری‌که این اعتراض‌ها سبب شد تا وزارت بهداشت اقداماتی را برای تغییر این فرم صورت دهد تا رضایت بیماران در هنگام خون‌گیری نیز جذب شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بنیاد امور بیماری های خاص، اما اساساً چرا وزارت بهداشت به‌یک‌باره تصمیم گرفت تا فرآیند خون‌دهی به بیماران تالاسمی را تغییر دهد و آیا این فرم حق هرگونه قصوری و اشتباهی را به مراکز درمانی می‌دهد. در همین رابطه دکتر راضیه حنطوش‌زاده، کارشناس بیماری‌های هموفیلی و تالاسمی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خاص پرس این‌گونه توضیح می‌دهد: «وزارت بهداشت اداره‌ای به نام اداره اعتباربخشی دارد که وظیفه این اداره استاندارد کردن فعالیت‌های بخش‌های مختلف در این وزارتخانه است. زمانی که این بخش استانداردهای خود را بر واحدی اعمال می‌کند، امتیازهایی نیز برای آن واحد در نظر گرفته می‌شود. این فرم‌ها نیز بر اساس دستورالعملی است که از سوی این اداره به واحدهای خدمات‌دهی به بیماران تالاسمی داده ‌شده تا به امضای بیماران برسد.»

او با بیان اینکه درمانگاه تالاسمی به‌عنوان درمانگاه سرپایی در این فرآیند تاکنون دیده نشده بود ادامه می‌دهد: «از سال گذشته عنوان شد که بخش تالاسمی نیز باید به رسمیت شناخته شود و ما این را به فال نیک می‌گیریم، چراکه این بخش دیده می‌شود و این موضوع می‌تواند نوید خوبی به توسعه خدمات این بخش در آینده باشد.»

حنطوش‌زاده با اشاره به اینکه در دنیا مرسوم است، که یک رضایت‌ آگاهانه از بیمار گرفته می‌شود می‌گوید: «حتی در اعمال جراحی مثل آپاندیس که سال‌هاست انجام می‌شود نیز، پیش از جراحی رضایت از بیمار گرفته می‌شود.»

او با اشاره به اشکالات فرم قبلی و تصحیح و ابلاغ آن نیز می گوید: «البته وقتی این فرم رضایت‌نامه برای نخستین بار به واحدها ارسال شد کلمه برائت نوشته شده بود. به‌طوری‌که گویی بیمارستان هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال عوارض ناشی از تزریق خون نداشت و در صورت بروز مشکل بیمار حق هیچ‌گونه شکایتی نیز نداشت. این کلمه برای بیماران استرس ایجاد می‌کرد که اگر اتفاقی برایش بیفتد حق شکایت نخواهند داشت. همچنین امضای شاهد نیز پای این رضایت‌نامه الزامی بود که هر دو، مورد اعتراض بیماران قرار گرفت و به همین دلیل طی توافقی که با اداره اعتباربخشی داشتیم قرار شد این دو مورد حذف‌شده و در آن این جمله اضافه شود که: “حق و حقوق قضایی بیمار در صورت بروز قصور و سهل‌انگاری در تیم درمان محفوظ است.”»

به گفته حنطوش‌زاده این فرم رضایت آگاهانه جدید به‌زودی در مراکز درمانی جایگزین فرم قبلی می‌شود و بیماران اصلاً نسبت به این موضوع نگران نباشند.

این کارشناس بیماری‌های هموفیلی و تالاسمی می‌گوید: واقعیت این است که در دوره‌هایی یک سری از ویروس‌هایی که هنوز شناخته نشده، می‌تواند از طریق خون منتقل شود، امکان میکروب‌زدایی ندارند. البته این اتفاق نادر است و نمونه‌اش شاید به ماجرای خون‌های آلوده در ابتدای دهه ۶۰ بازگردد وگرنه خون فرآوری و تمام ویروس‌های شناخته شده ویروس‌زدایی می‌شود. به‌طوری‌که ما در ۱۰ سال گذشته حتی یک مورد هم گزارش آلودگی از طریق خون نداشته‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha