سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به ازای هر هزار نفر 1.6 تخت در بیمارستان های کشور وجود دارد در حالی که این تعداد با توجه به جمعیت کشور کافی نیست.

تعداد تخت های بیمارستانی جوابگوی نیاز کشور نیست

سلامت نیوز:  سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به ازای هر هزار نفر 1.6 تخت در بیمارستان های کشور وجود دارد در حالی که این تعداد با توجه به جمعیت کشور کافی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، ایرج حریرچی روز سه شنبه در همایش روز جهانی تغذیه با شیر مادر افزود: سرانه بستری بیماران 118 نفر در هر هزار نفر جمعیت کشور طی یک سال است که برای پوشش این تعداد بیمار با کمبود تخت مواجه هستیم.
وی اظهار داشت: در حال حاضر برای جلوگیری از بستری شدن بیماران، اقدامات سرپایی بیشتری در بیمارستان ها انجام می شود.
حریرچی ادامه داد: به دلیل کمبود تخت، رعایت نشدن بهداشت و داشتن بار مالی در بیمارستان ها، ترخیص بیماران به ویژه مادرانی که زایمان کردند، زودتر انجام می شود.
سخنگوی وزارت بهداشت، تصریح کرد: به دلیل کمبود تخت در بیمارستان ها، به ویژه برای بیماران روانی، دیابتی و مادرانی که زایمان کرده اند، مشکلاتی به وجود می آید که عوارض جدی برای آنها در پی دارد.
حریرچی اضافه کرد: حمایت مادر و کودک توسط سیستم بهداشتی و درمانی لازم و ضروری است. همچنین باید این حمایت از سوی جامعه و خانواده نیز صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه ترویج تغذیه با شیر مادر در کشور باید مستمر باشد، گفت: در کشورهای غربی به مادران در مورد تغذیه کودک با شیرمادر آموزش می دهند؛ به عنوان مثال نخست وزیر نیوزلند در یک بیمارستان دولتی زایمان کرد و حتی رسانه ها تغذیه نوزاد وی را با شیرمادر منعکس کردند که اثرات مفیدی داشت.

* کاهش هفت درصدی سزارین
حریرچی با اشاره به کاهش هفت درصدی سزارین در کشور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر باید این میزان سزارین، کاهش بیشتری داشته باشد؛ چراکه هنوز در این زمینه با وضعیت ایده آل، فاصله داریم.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: سفیران سلامت می توانند در همه نقاط کشور مانند چین و ژاپن مادران را نسبت به تغذیه با شیرمادر آموزش دهند و مروج سلامتی کودک و مادر باشند.
حریرچی اظهار داشت: در میان مردم نیز گروه های مردم نهاد می توانند به صورت خودجوش در ارتقای فرهنگ تغذیه با شیرمادر موثر باشند.
وی تصریح کرد: اجرای قانون تغذیه با شیرمادر و توسعه بیمارستان های دوستدار کودک و همکاری نهادها برای اجرای قانون مرخصی 9 ماهه زایمان به مادران و حمایت کارفرمایان در این زمینه ضروری است.
حریرچی، ترویج تغذیه با شیرمادر را مسئولیت همگانی دانست که نیازمند یاری سیاستگذاران کشوری و رسانه های گروهی است.

* شیر مادر راهی برای کاهش سوءتغذیه
به گفته وی، شعار جهانی امسال تغذیه با شیر مادر، تغذیه با شیرمادر: زیربنای زندگی سالم است که بر اهمیت تغذیه با شیرمادر به عنوان بخشی از تغذیه مطلوب، امنیت غذایی، کاهش فقر، زیربنای سلامت و بقای زنان و کودکان تاکید دارد.
حریرچی افزود: شیرمادر به عنوان راه حلی برای کاهش سوءتغذیه، ناامنی غذایی و فقر که سدی در برابر توسعه پایدار هستند، شناخته می‌شود.
وی اضافه کرد: حمایت از ترویج تغذیه با شیر مادر که از اولویت‌های بهداشتی سازمان‌های بین المللی است و سلامت کودک را در کوتاه مدت و بلندمدت ارتقا می‌دهد، در ارتقای سلامت مادران نقش اساسی دارد و دستیابی به اهداف توسعه پایدار را نیز تسهیل می‌کند.
مقام مسئول در وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی اظهار داشت: ترویج تغذیه با شیر مادر یکی از موثرترین سرمایه گذاری‌ها است که هر کشوری می‌تواند برای اطمینان از داشتن جامعه‌ای سالم‌تر و کارآمدتر در این زمینه اقدام کند.


حریرچی افزود: خدمات جامع و هماهنگی بین مراقبت‌های بارداری، بیمارستان‌های دوستدار کودک، مراقبت‌های پس از ترخیص و دوره‌ای کودکان و مادران، باید برقرار و در دسترس باشد و علاوه بر آن، به صورت پیوسته با محوریت خانواده و توام با محبت و جلب مشارکت آنان باشد.
سخنگوی وزارت بهداشت بر نقش مهم پزشکان در کسب اعتماد مادران تاکید کرد و گفت: باید متخصصان کودکان تسلط خود را در مورد تغذیه با شیرمادر و مدیریت مشکلات آن ارتقا دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha