چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 250030

خشكسالی آسیب‌های جسمی و روانی عمیقی بر جمعیت‌های روستایی به‌ویژه زنان دارد. با قطع درآمد خانواده سبد غذایی اولین گزینه‌ای است كه ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود، تهیه غذا سخت و سخت‌تر شده و زنان به دلایل عاطفی و فرهنگی ترجیح می‌دهند سهم غذایشان را به ضعیف‌ترها، سالمندان و كودكان بدهند ودر معرض آسیب‌های ناشی از سوء تغذیه قرار بگیرند، علاوه بر این زنان نیازهای ویژه‌ای در دوران قاعدگی و بارداری دارند و با توجه به درآمد خانواده، آنها حتی قادر به تهیه وسایل مورد نیازشان در این دوران نبوده و از وسایل غیر‌بهداشتی استفاده می‌كنند و در خطر آسیب ابتلا به انواع عفونت‌ها و پیامدشان قرار می‌گیرند.

جای خالی روانشناسی خشكسالی

سلامت نیوز:خشكسالی آسیب‌های جسمی و روانی عمیقی بر جمعیت‌های روستایی به‌ویژه زنان دارد. با قطع درآمد خانواده سبد غذایی اولین گزینه‌ای است كه ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود، تهیه غذا سخت و سخت‌تر شده و زنان به دلایل عاطفی و فرهنگی ترجیح می‌دهند سهم غذایشان را به ضعیف‌ترها، سالمندان و كودكان بدهند ودر معرض آسیب‌های ناشی از سوء تغذیه قرار بگیرند، علاوه بر این زنان نیازهای ویژه‌ای در دوران قاعدگی و بارداری دارند و با توجه به درآمد خانواده، آنها حتی قادر به تهیه وسایل مورد نیازشان در این دوران نبوده و از وسایل غیر‌بهداشتی استفاده می‌كنند و در خطر آسیب ابتلا به انواع عفونت‌ها و پیامدشان قرار می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ، تاریخ زندگی اجتماعی بشر نشان می‌دهد كه به دلیل ناتوانی انسان در كنترل نیروهای طبیعت، انسان در تلاش بوده است كه با محیط زیست از در تعامل وارد شده و چنان احترامی برای طبیعت قایل بود كه گاه طبیعت را پرستید.

صنعتی شدن و توانایی كنترل برخی از نیروهای طبیعت و استفاده از آن به عنوان سرمایه و در پیش گرفتن سبك زندگی مصرف گرا، این تصور را در برخی به وجود آورد كه محیط زیست كالایی رایگان بوده و تخریب آن را امری موجه پنداشتند.

متاسفانه همین عملكرد ناشیانه و حتی ستمگرانه موجب تخریب غیرقابل بازگشتی شده كه تغییرات اقلیمی یكی از پیامدهای آن است. تغییرات اقلیمی موجب تغییر در آب و هوا و بروز نوسانات آب و هوایی در برخی از نقاط جهان شده و تعادل آنها را دستخوش تغییرات شدید كرده است. خشكسالی بخشی از این تغییرات است كه در برخی از نقاط جهان رخ داده و مخاطرات زیادی را رقم زده است. خشكسالی هم‌اكنون چالش جدی بشر در برخی از نقاط جهان است كه كشور ما نیز از جمله این نقاط است.

زنگ خطر تغییرات اقلیمی قبل از قرن حاضر به صدا در آمده بود و بسیاری از دانشمندان نسبت به بروز این تغییرات در اثرمصرف زیاد سوخت‌های فسیلی و تولید گازهای گلخانه‌ای هشدار دادند. اگرچه ایران از دیرباز اقلیمی كم‌بارش بوده است، اما سیاست‌های هوشمندانه مدیریت آب مانند استفاده از قنات، میرآبی و كشاورزی حساب شده بر اساس سهم آب از قنات‌ها موجب تاب آوری ایران طی قرن‌های متمادی در برابر خشكسالی شده بود.

اما سیاستمداران و برنامه‌ریزان توسعه در ایران هشدارهای تغییرات اقلیمی را نشنیده و نه تنها میراث اجدادیشان در نگهداری بر باد دادند، بلكه با غارت منابع آب دربخش‌های كشاورزی، صنعت و مصارف خانگی موجبات به خطر افتادن اقلیم را فراهم آوردند.

مشكلات اصلی مربوط به آب در ایران عبارت از سوء مصرف و خشكیدن منابع آب زیرزمینی، سوء‌مصرف در بخش صنعت و آلوده كردن روان آبها، شوری، آلودگی، سدسازی بی‌رویه و دستكاری اكوسیستم و در عین حال كاهش بارندگی و... است و همه اینها پیامد بسیار مخربی بر جمعیت، اشتغال و سلامت دارد. مخاطراتی كه جمعیت را تهدید می‌كند قبل از هر چیز ضعیف‌ترین را نشانه رفته و در نتیجه خشكیدن منابع آب و خشكسالی روستاییان، زنان و كودكان را در خط مقدم آسیب قرار داده است.

تاثیر مخرب خشكسالی و خشكیدن منابع آب موجب از بین رفتن اشتغال روستایی شده و درآمد خانوارها از بین می‌رود. با توجه به اینكه كسب و كار غالب در روستاها كشاورزی و دامپروری به صورت خانوادگی است، كل خانواده آسیب می‌بینند و در عین حال ضعیفترها آسیب پذیرترند.

خشكسالی آسیب‌های جسمی و روانی عمیقی بر جمعیت‌های روستایی به‌ویژه زنان دارد. با قطع درآمد خانواده سبد غذایی اولین گزینه‌ای است كه ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود، تهیه غذا سخت و سخت‌تر شده و زنان به دلایل عاطفی و فرهنگی ترجیح می‌دهند سهم غذایشان را به ضعیف‌ترها، سالمندان و كودكان بدهند ودر معرض آسیب‌های ناشی از سوء تغذیه قرار بگیرند، علاوه بر این زنان نیازهای ویژه‌ای در دوران قاعدگی و بارداری دارند و با توجه به درآمد خانواده، آنها حتی قادر به تهیه وسایل مورد نیازشان در این دوران نبوده و از وسایل غیر‌بهداشتی استفاده می‌كنند و در خطر آسیب ابتلا به انواع عفونت‌ها و پیامدشان قرار می‌گیرند. بسیاری از افراد روستایی، به ویژه كودكان و زنان در روستاهای خشكیده از كسالت‌های جسمی شدید رنج می‌برند، بیمه‌های روستایی چندان اعتبار و قدرتی برای حمایت از بیمارهای گران ندارند در نتیجه تهیه دارو و درمان برخی از بیماری‌ها عملا غیرممكن است و پژوهش میدانی نشان می‌دهد كه افرادی برای تسكین دردها به مصرف تریاك روی می‌آورند.

حتی دردهایی مانند دندان درد معضلی جدی است و تعداد زیادی از مردم رنج می‌برند اما هزینه‌های بسیاربالای آن موجب شده كه به تحمل درد از مسكن‌ها در مدت طولانی استفاده می‌كنند كه آسیب‌های خاص خود را دارد. البته بیماری‌های جسمی یك روی سكه است روی دیگر سكه بیماری‌های روانی است. خشكسالی و دیدن سرمایه‌های از دست رفته و ناتوانی در حل مسائل، موجب بروز خشم و افسردگی شده و لذا تنش‌های روانی در این روستاها به‌شدت شایع است، شوربختانه برخی از مردم برای تسكین این واكنش‌های روانی به اعتیاد پناه برده و از چاله به چاه افتاده‌اند.

آنچه كه در این روستاها دیده نمی‌شود این دردهای پنهان است، در روستاها اورژانس اجتماعی وجود ندارد و مراكز بهزیستی روان‌شناسی خشكسالی را فراموش كرده یا اساسا به اهمیت آن پی نبرده‌اند، بیمه‌های روستایی قدرت حمایت‌گری كمی دارند.

با توجه به آثار زیانبار خشكسالی بر سلامت مردم درگیر در خط مقدم این بلای آسمانی، هنوز هیچگونه برنامه‌ریزی اجتماعی مشخصی برای كمك‌های اورژانسی به این روستاها و مناطق دیده نمی‌شود و با توجه به اینكه سلامت مردم از اولویت‌های شاخص توسعه پایدار است، لازم است كه به این مسائل به ویژه در حوزه زنان توجه ویژه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha