شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 250229

یک گروه بین المللی از محققان دامنه تاثیرپذیری تغییرات اپی ژنتیک از عوامل محیطی و وراثتی را تعیین کردند.

تاثیرپذیری ژن ها از عوامل محیطی و وراثتی

سلامت نیوز:  یک گروه بین المللی از محققان دامنه تاثیرپذیری تغییرات اپی ژنتیک از عوامل محیطی و وراثتی را تعیین کردند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، فرآیندهای اپی ژنتیک، بدون این که در توالی دی ان ای تغییری ایجاد کنند، فعالیت یا توصیف ژن ها را تحت تاثیر قرار می دهند و به عنوان مکانیزمی که محیط با استفاده از آن با ژنوم تعامل می کند، شناخته شده اند.


در این تحقیقات 700 دوقلو برای شناسایی عوامل موثر بر تغییرات شیمیایی دی ان ای در ژنوم مورد مطالعه قرار گرفتند. در جریان این مطالعات شباهت های بین دوقلو های یکسان و غیریکسان مقایسه و مشخص شد نشانه های اپی ژنتیک در دوقلو های یکسان، شباهت بیشتری به یکدیگر دارند.
همچنین مشخص شد حوزه هایی مانند مصرف دخانیات و چاقی که در آن ها متغیرهای اپی ژنتیک ارتباط قوی با شرایط محیطی دارد، تا حدی تحت کنترل عوامل ژنتیکی هستند.


نتایج این تحقیقات نشان می دهد هم عوامل وراثتی و هم عوامل محیطی قادرند نحوه توصیف و عملکرد ژن ها را تحت تاثیر قرار دهند. این تحقیقات چارچوب مناسبی را برای تفسیر نتایج مطالعات اپیدمیولوژیک اپی ژنتیک (epigenetic epidemiological) فراهم کرده و نشان می دهد تفاوت های اپی ژنتیک مکانیزم های بالقوه ای برای پیوند تغییرات ژنتیکی به دستورالعمل های ژن ها هستند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه PLOS Genetics منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha