قیمت‌ها بالاست، هر پروتز مفصل زانو بسته به مدلی که دارد، از هشت تا 10 میلیون تومان هزینه دارد و جراحی‌اش هم از بین 5/2 تا 5/3 میلیون تومان می‌شود البته درمان‌های جانبی و هزینه ‌آی‌سی‌یو بیماران را هم باید به این خرج‌ها اضافه کرد.

انتظار چندین ماهه بیماران برای جراحی مفصل زانو/شرکت‌های تجهیزات پزشکی توزیع پروتز را متوقف کردند

سلامت نیوز:قیمت‌ها بالاست، هر پروتز مفصل زانو بسته به مدلی که دارد، از هشت تا 10 میلیون تومان هزینه دارد و جراحی‌اش هم از بین 5/2 تا 5/3 میلیون تومان می‌شود البته درمان‌های جانبی و هزینه ‌آی‌سی‌یو بیماران را هم باید به این خرج‌ها اضافه کرد.
 بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان استفاده از پروتز‌های مفصل زانو در ایران بالاست به‌طوری که در ایران زنان 10 تا 15 سال زودتر از مردها به آرتروز زانو مبتلا می‌شوند، یعنی حدود 70 درصد موارد تعویض مفصل زانو مربوط به زنان است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،در این زمینه آمارها می‌گویند در ایران سالانه حداقل 10 تا 15 هزار تعویض مفصل زانو در کشور انجام می‌گیرد و به گفته دبیر انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب‌های ورزشی ایران، تعویض مفصل زانو 5 تا 10 سال آینده به 30 هزار مورد در سال می‌رسد. او می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود با سالمند شدن جمعیت نیاز به عمل تعویض مفصل زانو در کشور سال‌های آینده افزایش یابد.


با این همه مشاهدات ما در مراکز درمان دولتی نشان می‌دهد، تعداد عمل‌های جراحی مفصل زانو کاهش یافته و متقاضیان این نوع جراحی که اغلب افراد بازنشسته و مسن هستند معمولاً چند ماه در نوبت عمل منتظر می‌مانند و پروتز‌های مفصل زانو فقط برای عمل‌های جراحی اورژانسی استفاده می‌شوند. با وجود این، رئیس انجمن ارتوپدی کشور کاهش عمل‌های جراحی مفصل زانو را قبول ندارد و معتقد است، بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت و رایگان شدن استفاده از پروتز‌ها در مراکز درمان دولتی، مصرف پروتز‌ها به شکل بی‌رویه‌ای در چند سال اخیر افزایش یافت از همین رو وزارت بهداشت تصمیم گرفته است استفاده از پروتز‌های مفصل زانو را در مراکز درمانی ساماندهی کند که البته اتفاق مثبتی است.


دکتر علی رازی کاهش عمل‌های جراحی تعویض مفصل زانو در مراکز درمانی را تنها مربوط به بیماران غیراورژانسی می‌داند و به «ایران» می‌گوید: سازمان‌های بیمه گر پول ندارند از طرفی مسئولان وزارت بهداشت با چه زبانی باید بگویند که انباشته شدن مطالبات‌شان تأمین تجهیزات پزشکی را در مراکز درمانی سخت و پیچیده کرده است حالا در این وضعیت اگر پیرمرد 70 ساله پروتز مجانی نگذارد آسمان به زمین نمی‌آید. این تفکر که با زانوی پروتزی می‌توانند کلنگ بزنند اشتباه است.


او ادامه می‌دهد: بعد از مجانی شدن جراحی مفصل زانو، شمار زیادی از مردم برای عمل به سمت مراکز درمانی راه افتادند و درصد افراد مراجعه‌کننده افزایش پیدا کرد، تا جایی که بیشتر بیمه‌ها دچار ورشکستگی شدند و نمی توانند بدهی بیمارستان‌ها را پرداخت کنند به همین دلیل شرکت‌های تجهیزات پزشکی توزیع پروتز را در مراکز درمانی متوقف کردند.


رئیس انجمن ارتوپدی کشور با اشاره به اینکه 99 درصد متقاضیان جراحی‌های پروتز افراد بازنشسته هستند، می‌گوید: در انگلیس اگر کسی بخواهد پروتز بگذارد حداقل 2 سال در نوبت می‌ماند در کانادا نیز علاوه بر نوبت دهی‌های طولانی، پزشکان استفاده از پروتز را برای 90 درصد بیماران توصیه نمی‌کنند اما در ایران هر مریضی که به بیمارستان مراجعه می‌کرد می‌توانست از پروتز استفاده کند. در حال حاضر جراحی‌های مفصل زانو را نوبت دهی کردند که در این شرایط بی‌پولی و هزینه‌های سرسام آور وزارت بهداشت اقدام خوبی است.


با آنکه این ادعا مطرح می‌شود که کمبود پروتز‌های مفصل زانو به‌دلیل افزایش قیمت و محدودیت واردات این نوع اقلام پزشکی است اما رضا مسائلی مدیر کل تجهیزات پزشکی  تأکید می‌کند که کمبود پروتز زانو نداریم و مراکز درمانی مانند گذشته پروتزهای زانو را در اختیار داشته و بیماران از این لحاظ با مشکلی روبه رو نیستند.


 دکتر سیدمحمود طباطبایی، مشاور معاون درمان وزارت بهداشت نیز افزایش تقاضای القایی در زمینه مصرف پروتزها را رد می‌کند و به «ایران» توضیح می‌دهد: در دستور‌العمل طرح تحول نظام سلامت به‌طور مشخص قید شده همه مراکز مجازند تعداد عمل‌های مربوط به جراحی مفصل زانو را تا سقف پیش از اجرای طرح تحول انجام دهند و بیشتر از آن مجاز نیست. برای مثال اگر تا قبل از طرح تحول تعداد هزار جراحی پروتز زانو انجام می‌گرفت بعد از اجرای این طرح نیز این رقم تغییر نکرده بنابراین القا زیاد نشده بلکه متقاضی این نوع عمل‌ها زیاد شده است.


او در ادامه به افزایش پوشش بیمه پایه جراحی‌های تعویض مفصل زانو هم اشاره می‌کند و می‌گوید: صرفه‌جویی در هزینه‌ها و محدودیت منابع موجب شده مراکز درمان دولتی منابع را صرف خدمات اولویت دار کنند. در دستورالعمل‌های مربوط به طرح تحول نظام سلامت نیز عنوان شده منابع به جای اینکه برای مثال صرف جراحی فک و صورت یا پروتز زانو (خدمات کمتر اولویت دار) شود آن را برای بیماران صعب العلاج هزینه کنند یعنی پول پروتز را برای درمان بیمار هپاتیتی خرج کنند.


به‌گفته دکتر طباطبایی، مقرر شده پول منابع عمومی صرف جراحی‌های غیراولویت دار نشود. بنابراین هر چند قیمت پروتز‌های جراحی تغییر نکرده اما چون جزو جراحی‌های اولویت دار مراکز درمان دولتی نیست ممکن است بیماران پول بیشتری نسبت به قبل پرداخت کنند در واقع بیشتر از آنکه بحث کمبود پروتز‌ها مطرح باشد این اقدام نوعی محدودیت منطقی برای مدیریت هزینه‌هاست و در شرایط کمبود منابع این مدیریت جدی‌تر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زهرا ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    0 0
    برای خانم 65ساله که سابیدگی شدید زانو دارد آیا جراحی زانو (هردو)اورژانسی بحساب نمی آید،؟ ضمنا قیاس ایران با ایتالیا وانگلیس را در همه ی جوانب انجام دهید لطفا.