جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 250701

تیمی از پژوهشگران دانشگاه آلاباما موفق شدند با تقویت میتوکندری سلول‌ها در موش‌های آزمایشگاهی، روند پیری و تأثیرات ناشی از آن ازجمله ریزش مو، چروک پوست و سفید شدن موها را متوقف و وارونه کنند.

فرمول جوانی كشف شد

سلامت نیوز: تیمی از پژوهشگران دانشگاه آلاباما موفق شدند با تقویت میتوکندری سلول‌ها در موش‌های آزمایشگاهی، روند پیری و تأثیرات ناشی از آن ازجمله ریزش مو، چروک پوست و سفید شدن موها را متوقف و وارونه کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، دانشمندان آمریکایی در آزمایشگاه US lab با الهام گیری از مفاهیم باستانی خاور دور درزمینهٔ جوان شدن دوباره، به بررسی علمی این موضوع پرداخته و در آزمایش‌های اولیه خود توانستند روند سفید شدن و ریزش موها را که براثر پیری رخ می‌دهد، معکوس کرده و موش‌های آزمایشگاهی را مجدداً جوان کنند.

    میتوکندری بیش از ۹۰ درصد انرژی شیمیایی موردنیاز برای بقای سلول‌ها را تأمین می‌کند. عملکرد میتوکندری به‌طور مستقیم با عوارض پیری و بیماری‌های مرتبط با سن مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، اختلالات عصبی ازجمله پارکینسون و آلزایمر و برخی از سرطان‌ها در ارتباط است.

پرفسور کشوا کی سینگ (Keshav K Singh) از اساتید و پژوهشگران دانشگاه آلاباما با بهره‌گیری از عملکرد میتوکندری یا نیروی محرکه سلول‌ها، توانست موش‌هایی که براثر پیری دچار چروکیدگی پوست، ریزش و سفید شدن مو شده بودند را درمان کرده و این موش‌ها موهایی جدید و رنگی به دست آورده و چین‌وچروک پوست آن‌ها نیز از بین رفت.

وی در این رابطه اعلام کرد: «این پدیده را می‌توان نوعی دگردیسی بدن محسوب کرد که در متون باستانی ودیک از آن با عنوان کایا کالپا (kaya kalpa) یادشده است. این پدیده ازنظر علمی نوعی درمان محسوب می‌شود که طی آن زوال سلول‌ها و اندام که ناشی از پیری هستند، وارونه شده و طی آن سلول‌های پیر به سلول‌های جوان تبدیل می‌شوند. در حقیقت ازنظر علمی این پدیده امکان‌پذیر بوده و می‌توان سلول‌های پیر و فرسوده را جوان کرد.»

به گفته این دانشمند حوزه ژنتیک، میتوکندری بیش از ۹۰ درصد انرژی شیمیایی موردنیاز برای بقای سلول‌ها را تأمین می‌کند. عملکرد میتوکندری به‌طور مستقیم با عوارض پیری و بیماری‌های مرتبط با سن مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، اختلالات عصبی ازجمله پارکینسون و آلزایمر و برخی از سرطان‌ها در ارتباط است.

اعضای این گروه پژوهشی موفق به ارائه راهکاری شده‌اند که به کمک آن سلامت میتوکندری های سلول‌ها افزایش‌یافته و به‌این‌ترتیب از پیری و عوارض و بیماری‌های ناشی از آن پیشگیری خواهد شد. در کنار این درمان، داشتن سبک زندگی سالم ازجمله ورزش منظم و رژیم غذایی سالم می‌تواند نتایجی شگفت‌انگیز در پی داشته باشد. این موارد به‌طور طبیعی قادر به سالم‌تر نگه‌داشتن میتوکندری ها خواهند بود.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.
 
منبع: nature

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha