سلامت نیوز :مسوول واحد بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه‌ای شایع‌ترین علل از بین رفتن دندان قبل از سنین 35 سالگی به شمار می‌رود.

به گزارش  ایسنا ، دکتر هروی با اشاره به اینکه یکی از عوامل موثر در سلامتی، برخورداری از دندان‌هایی سالم و عاری از هر گونه پوسیدگی است، ادامه داد: بر اساس تحقیقات وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی بر روی کودکان 12 ساله ایرانی مشخص شد که حدود 62 درصد آن‌ها دارای پوسیدگی دندان و 18 درصد مبتلا به بیماری لثه هستند.


وی با اشاره به اینکه در تحقیق دیگری که بر روی افراد40 ساله انجام شد، حدود 98 درصد آن‌ها به بیماری لثه و الیاف نگهدارنده دندان‌ها مبتلا بودند، افزود: اجرای برنامه‌های خود مراقبتی و فرهنگ‌سازی به منظور ارتقای آگاهی چگونگی مراقبت از دندان راهی موثر در پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان است.

وی استفاده از لبنیات، میوه و سبزی حاوی ویتامین‌های A، B و C به ویژه در دوران بارداری بانوان، کاهش تعداد دفعات مصرف مواد قندی، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، استفاده از فلوراید به منظور مقاوم کردن دندان‌ها در برابر پوسیدگی و مراجعه به دندانپزشکان هر 6 ماه یک بار را از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان برشمرد.

مسوول واحد بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه پنج دقیقه پس از مصرف مواد قندی، محیط دهان اسیدی شده و تا یک ساعت ادامه دارد و این اسید تولید شده چنانچه به طور مکرر ایجاد شود می‌تواند منجر به تخریب مینای دندان و شروع فرآیند پوسیدگی شود، گفت: مسواک زدن به روش صحیح و شستشوی دهان بعد از هر بار مصرف مواد قندی می‌تواند از تخریب مینای دندان جلوگیری کند.

دکتر هروی با اشاره به اینکه مسواک و نخ دندان با کمک همدیگر می‌توانند تمام سطوح دندان‌ها را تمیز و از تولید پلاک میکروبی که علت ایجاد بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان‌هاست، جلوگیری کند، افزود: هیچ یک از آن‌ها به تنهایی قادر به جلوگیری از تشکیل پلاک میکروبی نمی‌باشد و چنانچه از نخ دندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنیم فواید آن بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha