آتش‌سوزی گسترده در بخش عراقی تالاب هورالعظیم همچنان ادامه دارد و عملیات آب‌پاشی بالگردهای ایرانی هم موجب نشده این آتش‌سوزی مهار شود.

افزایش كانون‌های آتش در تالاب هورالعظیم

سلامت نیوز:آتش‌سوزی گسترده در بخش عراقی تالاب هورالعظیم همچنان ادامه دارد و عملیات آب‌پاشی بالگردهای ایرانی هم موجب نشده این آتش‌سوزی مهار شود.

 

به گزارش سلامت نیوز به  نقل از اعتماد ،از همین رو مسوولان در پی یافتن راه‌حلی جدید برای خاموش كردن آتشی هستند كه دود و آلودگی ناشی از آن بر زندگی مردم شهرهای مرزی استان خوزستان اثر منفی گذاشته است.

 

 

ظرف یك ماه گذشته دو بالگرد و یك فروند هواپیمای ایرانی تاكنون در سه مرحله و در هر مرحله به دفعات زیاد روی كانون‌های آتش آب ریخته‌اند اما این عملیات‌ها نه تنها برای مهار تمام كانون‌های آتش نتیجه بخش نبوده بلكه به گفته فرماندار هویزه به شمار كانون‌های آتش‌سوزی افزوده شده است. عملیات خاموش‌سازی آتش در حالی از سوی ایران در بخش عراقی تالاب هورالعظیم ادامه دارد كه به گفته مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست ایران، عراق تاكنون اقدامی برای خاموش كردن آتش انجام نداده است.

 

«همایون یوسفی»، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی هم دیروز  این موضوع را تایید كرد: «در این اتفاق طرف عراقی همكاری‌های لازم را انجام نداد.» همچنین در حالی كه پیش از این عیسی كلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست شورای عالی استان‌ها بر عمدی بودن آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم تاكید كرده است؛ همایون یوسفی نماینده اهواز در مجلس اظهارنظر قطعی در این باره را به «بررسی‌های بیشتر» موكول كرد. آتش‌سوزی همچنان در بخش عراقی تالاب هورالعظیم ادامه دارد و چند كانون جدید آتش هم به كانون‌های قبلی افزوده شده است. با ادامه یافتن آتش‌سوزی حالا گزینه رها‌سازی آب در بخش عراقی تالاب روی میز مسوولان است. این خبری است كه ناظم ثبوتی، فرماندار هویزه دیروز اعلام كرد.

ثبوتی افزود: هر یك از كانون‌های آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم را كه خاموش می‌كنیم، كانون‌های آتش دیگری فعال می‌شوند و در سه، چهار روز گذشته ١٠ تا ١١ كانون دیگر در بخش عراقی هور دچار حریق شده‌اند فرماندار هویزه تصریح كرد: عملیات اطفای حریق توسط بالگردهای آب‌پاش در حال انجام است اما همچنان انتشار دود در شهرستان هویزه وجود دارد. با توجه به خشك بودن بخش عراقی تالاب هورالعظیم، اصولی‌ترین راه مهار آتش، رهاسازی آب است.

راه‌حلی كه عراقی‌ها به آن عمل نكرده‌اند. فرماندار هویزه در این باره گفت: با توجه به مشكلاتی كه در كشور عراق وجود دارد، آنها تعهدی در این زمینه ندارند و با این شرایط باید از سمت ایران به بخش عراقی تالاب هورالعظیم آب رهاسازی شود. به گفته ثبوتی «رهاسازی آب از سوی ایران در بخش عراقی تالاب هورالعظیم در حال بررسی است».

پیش از این در ٢٣ تیرماه امسال عادل مولا، معاون اداره كل حفاظت محیط زیست خوزستان هم استفاده از بالگرد برای خاموش كردن آتش سوزی هورالعظیم را فاقد كارایی لازم ارزیابی كرده و به «ایرنا» گفته است: «بالگردهای آبپاش دردی را دوا نمی‌كنند. زیرا آب زیادی برای خاموش كردن آتش لازم است و از سوی دیگر این آب‌ها به دلیل دمای بالا، دوام نمی‌آورد و در عرض چند دقیقه تبخیر می‌شود.

تنها راه خاموش كردن آتش و جلوگیری از آتش سوزی مجدد، دادن حقابه است. آب تالاب باید به هر نحوی تامین شود.» حالا با ناكام ماندن عملیات‌های هوایی تنها گزینه پیش رو رها‌سازی آب در بخش عراقی تالاب است. با همكاری نكردن عراق حالا شاید ایران پیش‌قدم شود و برای مهار بحران كنونی به نیزارهای خشك شده هورالعظیم آب برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha