معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از برگزاری انتخابات مجمع ملی جوانان تا دی ماه خبر داد و گفت: ادعای وزارت کشور در مورد ارسال نشدن نامه درخواست ثبت شناسه سازمان‌های مردم نهاد از سوی وزارت ورزش و جوانان درست نیست و آمادگی آن را داریم که این مکاتبات را رسانه‌ای کنیم.

روند صعودی «طلاق» از سال ۷۵ تا ۹۶

سلامت نیوز:معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از برگزاری انتخابات مجمع ملی جوانان تا دی ماه خبر داد و گفت: ادعای وزارت کشور در مورد ارسال نشدن نامه درخواست ثبت شناسه سازمان‌های مردم نهاد از سوی وزارت ورزش و جوانان درست نیست و آمادگی آن را داریم که این مکاتبات را رسانه‌ای کنیم.

به‌ گزارش ‌ سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمد مهدی تندگویان در نشست هفته‌ "ازدواج" با اشاره به این که رویکرد امسال معاونت جوانان این است که همایشها و نشست‌های بدون دستاورد در این حوزه برگزار نشود، گفت‌: برگزاری «جشنواره ازدواج» همزمان با این هفته‌ نیز بر اساس دستورالعملهای ابلاغی برگزار می‌شود و بعد از اجرای آن دستاوردها و مجموعه اقدامات مشخص بوده و پایش خواهد شد.  رویکردهای همایشی و برگزاری نشست‌های بدون دستاورد تعطیل شده و تبدیل به برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی شده است.

وی با اشاره به افزایش وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان در سال جاری، خاطر نشان کرد: تا هفته‌ گذشته ۳۶۰ هزار نفر وام ازدواج خود را دریافت کرده‌اند. همچنین دولت از ابتدای سال حدود پنج هزار میلیارد تومان بابت وام ازدواج پرداخت کرده است.

افزایش آمار ثبت ازدواج از ابتدای سال

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان  در ادامه‌ این نشست  با اشاره به این که آمارها نشان می‌دهد که افزایش وام ازدواج باعث افزایش انگیزه جوانان برای ازدواج شده است ، اظهار کرد: آمار ثبت ازدواج از ابتدای امسال افزایش یافته است. همچنین سه هزار و ۹۵۳ کارگاه‌ ازدواج در سال ۹۶ برای بیش از ۱۷۴ هزار نفر برگزار شده است.

مشکلات خانوادگی با ۶۰ درصد علت مراجعه کنندگان به کارگاه‌های ازدواج

تندگویان با بیان این که ۶۲ درصد از شرکت کنندگان کارگاه‌های ازدواج زنان بوده‌اند، بیان‌ کرد: ۳۷ درصد از مراجعه کنندگان آقایان بودند و همچنین ۵۷ درصد از این افراد مجرد و حدود ۴۲ درصد از آنها متاهل بوده‌اند.

وی در ادامه‌ اظهار کرد: ۱۲ درصد از مراجعه کنندگان بیکار، ۱۶ درصد دانشجو، ۲۰ درصد دارای شغل آزاد و ۱۴ درصد نیز خانه‌دار بودند. همچنین علت مراجعه ۶۰ درصد از این افراد مشکلات خانوادگی بوده است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به این که در استان تهران ۴۰ مرکز تخصصی مشغول فعالیت هستند، خاطر نشان کرد: در استان تهران ۱۲ هزار نفر به این مراکز مراجعه کرده‌اند.

«خیرین ازدواج» هنوز ساماندهی نشده‌اند

وی با اشاره به موضوع خیرین ازدواج نیز، تصریح کرد: متاسفانه هم چنان موضوع خیرین ازدواج ساماندهی نشده‌. با این حال در ۱۲ استان و سه شهرستان مجمع خیرین شکل گرفته است.

مراکز مشاوره وابسته به وزارت ورزش و جوانان یک هفته «رایگان» شد

تندگویان با اشاره به برگزاری جشنواره در هفته‌ "ازدواج" از ۲۲ تا ۲۸ مرداد ماه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه "مهارت‌های زندگی" در ۴۲۹ شهرستان، اظهار کرد: در سراسر این هفته‌ مراکز مشاوره زیر نظر وزارت ورزش و جوانان به شکل رایگان به مراجعه کنندگان خدمات ارائه می‌دهد.
روند صعودی طلاق از سال ۷۵ تا ۹۶

کاهش ۱۰ درصدی ازدواج در کشور

وی در این نشست با اشاره به این که نسبت طلاق به ازدواج در سال ۹۶  حدود ۲۹ درصد بوده است، بیان‌ کرد: این آمار به این معنا است که به ازای هر ۱۰۰ ازدواج ۲۹ طلاق اتفاق افتاده است.  همچنین نمودارها نشان می‌دهند که از سال ۷۵ تا ۹۶ روند طلاق صعودی بوده است.

مسایل اقتصادی و فرهنگی عمده علت کاهش ازدواجها/ افزایش نرخ بیکاری در سال ۹۵

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه‌ با اشاره به این که تعداد ازدواج در کل کشور به طور میانگین ۱۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد، خاطر نشان کرد: عمده علت این موضوع اقتصادی و سایر علل آن موضوعات فرهنگی مثل تغییر باورها و اعتقادات هستند. آمار بیکاری نیز نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در سال ۹۵، ۲۵.۹ درصد بوده است در حالی که این میزان در سال ۷۵ ، ۱۳.۷ درصد را نشان می‌دهد.

وی با بیان این که در حال‌ حاضر انجام مشاوره "ازدواج" به شکل قانون و اجباری در کشور اجرایی نمی‌شود، گفت‌: اجرای این فرایند نیاز به یک قانون کشوری از مراجع بالا دستی دارد و لازم است تا مجلس شورای اسلامی  در این حوزه قانونگذاری کند. در دیداری که با اعضای کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی داشته ام از آنها خواستم تا این مساله اجرایی شود. با این حال بازتاب نمایندگان نه خوب و نه بد بوده است. به طوری که برخی از نمایندگان معتقد هستند که اجباری کردن مشاوره ازدواج ممکن است سدی برای انجام پروسه ازدواج باشد.

آغاز موج مهاجرت در صورت افزایش وام ازدواج در تهران

تندگویان با اشاره به برخی از پیشنهادات در مورد این که وام پانزده میلیونی ازدواج کفاف هزینه‌های این حوزه را در تهران نسبت به شهرستان‌ها نمی‌دهد، بیان‌ کرد: در صورت تغییر مبلغ در تهران نسبت به شهرستان‌ها شاهد افزایش موج مهاجرت به تهران خواهیم بود. در حالی که انجام تبعیض‌های به این طریق راهکار مناسبی نیست.

وی در ادامه‌ این نشست در مورد بحث صدور مجوز مراکز مشاوره و اختلاف پیش آمده با سازمان بهزیستی در مورد مرجع صدور جواز برای این مراکز، نیز گفت‌: سازمان بهزیستی پیش از این مدعی بود که باید مسئولیت صدور مجوز بر عهده این سازمان باشد. در جلسه‌ای که در معاونت حقوقی ریاست جمهور برای این منظور برگزار شد، قرار شد تا در جلسه‌ای بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی؛ این دو سازمان با یکدیگر تفاهمنامه‌ای داشته باشند.

شورای نگهبان با درایت به موضوع منع به کارگیری بازنشستگان وارد شود

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان نیز، اظهار کرد: این قانون در حال‌ حاضر در شورای نگهبان به سر می‌برد و این نگرانی وجود دارد که تایید نشود، اما از شورای نگهبان می‌خواهیم  تا با درایت درباره این موضوع وارد شود و از آن محکم دفاع کند. همچنین از شورای نگهبان می‌خواهیم که در مورد رصد به کارگیری وضعیت افرادی که با اجرای این قانون به کار گرفته می‌شوند و شایسته سالاری آنها نیز توجه لازم را داشته باشند و بر مدل جایگزینی آنها تاکید کند.

وی در ادامه‌ به موضوع بازنشستگی اشاره و تصریح کرد: موضوع دیگری که در کنار شایسته سالاری وجود دارد این است که افرادی به کار گرفته نشوند که ممکن است یکی، دو سال آینده مشمول قانون بازنشستگی شوند، در غیر این صورت این مساله امید جامعه را بر هم می زند.

به تعداد مدیران مشمول قانون بازنشستگی، جوانان آماده به کار وجود دارند

تندگویان با بیان این که گزارشات نشان می‌دهد به اندازه مدیرانی که مشمول قانون بازنشستگی می‌شوند جوانانی آماده به کار هستند، ادامه‌ داد: چیزی به تعداد استخدامیهای دستگاه‌های مختلف افزوده نمی‌شود،‌ بلکه بنا است تا جوانانی که در دستگاه‌های مختلف مشغول به کار هستند، ارتقا یابند.

وی در مورد بحث سازمان‌های مردم نهاد و ابلاغیه دولت به وزارت ورزش و جوانان برای صدور مجوز برای این سازمان‌ها نیز، خاطر نشان کرد: با این حال اخذ شناسه سازمان‌های مردم نهاد فرایند دیگری دارد که در حوزه اختیار وزارت ورزش و جوانان نیست. برداشت وزارت ورزش و جوانان بر این بود که بر اساس تفاهمنامه‌های قبلی صدور شناسه تشکل‌های مردم نهاد جوانان در وزارت کشور به شکل اتوماتیک صورت می‌گیرد، اما در این سال‌ها وزارت کشور این کار را انجام نداده است و گفته می‌شود که تفاهمنامه پیشین را قبول ندارد. در حال‌ حاضر نیز اساسنامه انتخابات استانی تدوین شده است و رونمایی آن نیز صورت گرفته است.  تاکنون بیش از ۲۰ نامه به آقای رستم وندی در مورد ثبت شناسه‌های مردم نهاد ارسال شده است و همچنین در سطح وزراء نیز نامه‌هایی ارسال شده است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه‌ و با بیان این که هفته‌ گذشته روی این تفاهمنامه با وزارت کشور توافق شده است و بندهای آن را نیز پذیرفته‌ایم، افزود:  آقای رستم وندی قول داده‌اند که این تفاهمنامه به امضای وزیر برسد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود همچنین با اشاره به این که قرار است ظرف یک ماه آینده شرح وظایف معاونت جوانان در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح شده و به تصویب برسد، گفت‌: در صورتی که در این شرح وظایف این مورد نیز ذکر شود دیگر نیازی به تایید وزارت کشور نخواهیم داشت و می‌توانیم اعتبارنامه سازمان‌های مردم نهاد حوزه جوانان را خودمان صادر کنیم.

 تندگویان در پایان صحبت‌های خود همچنین، تصریح کرد: تا دی ماه انتخابات مجمع ملی سازمان های مردم نهاد برگزار خواهد شد؛ همچنین ادعای وزارت کشور در مورد عدم ارسال نامه درخواستی از سوی وزارت ورزش و جوانان درباره صدور شناسه سازمان‌های مردم نهاد جو انان به وزارت کشور درست نیست و آمادگی این را داریم که این مکاتبات را رسانه‌ای کنیم.


   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha