فاطمه دانشور، عضو سابق شورای شهر تهران :در نامه ای به پلیس امنیت خانه‌هایی را که زنان باردار در آنجا نگهداری می‌شوند و بعد نوزادشان فروخته می‌شود،معرفی کرده‌ایم.

خانه های مخصوص نگهداری از زنان باردار برای نوزادفروشی

سلامت نیوز: فاطمه دانشور، عضو سابق شورای شهر تهران :در نامه ای به پلیس امنیت خانه‌هایی را که زنان باردار در آنجا نگهداری می‌شوند و بعد نوزادشان فروخته می‌شود،معرفی کرده‌ایم


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، فاطمه دانشور، عضو سابق شورای شهر می‌گوید که خانه‌هایی وجود دارد که مخصوص نگهداری از زنان باردار با انواع آسیب‌های اجتماعی است و بعد از تولد فرزندانشان،‌ نوزادها را از آنها می‌خرند.

موسس خیریه مهرآفرین درباره اینکه عده‌ای از مسئولان نوزادفروشی را انکار می‌کنند، به پانا گفت: نمی‌دانم چطور این گزارش‌ها انکار می‌شود در حالی که مادرانی را می‌بینیم که رفتارهای پرخطر دارند، دچار اعتیاد هستند، فرزندانشان خارج از نکاح متولد می‌شوند و به دلیل وضعی که در آن زندگی می‌کنند چاره‌ای جز فروش نوزادشان ندارند.

در ازای 200 هزار تا 4میلیون تومان نوزادشان را می‌فروشند

عضو سابق شورای شهر با بیان اینکه نمی‌توان چنین مواردی را نادیده گرفت، گفت: بارها درباره این موارد هشدار داده‌ایم و نامه‌ نوشته‌ایم اما گوش شنوایی وجود ندارد و کاری انجام نمی‌شود. ما به پلیس امنیت نامه دادیم و خانه‌هایی را معرفی کردیم که زنان باردار در آنجا نگهداری می‌شوند. این خانه‌ها در مناطق شوش و هرندی هستند و دختران فراری، زنان معتاد یا زنانی که فرزندانی خارج از ازدواج باردار هستند نگهداری می‌شوند و در ازای دریافت مبالغ کمی، فرزندانشان را از آنها می‌گیرند. این مبالغ بستگی به وضع مادر که چقدر پرخطر باشد و اینکه نوزاد را به خانواده یا به باندهای تکدی‌گری بفروشند تفاوت دارد و مبالغی بین 200 هزار تا چهار میلیون تومان را شامل می‌شود.

او با اشاره به حضورش در یکی از مناطق محروم اضافه کرد: وقتی برای کمک رفته بودیم، در فاصله این که خانواده نیازمند را شناسایی و بعد برای آنها کمک ببریم، دو خانواده فرزندشان را واگذار کرده بودند یا آنها را در ازای مبلغی فروخته بودند یا به خانواده‌ای با توانایی مالی بیشتر داده بودند. معلوم است که این موارد گزارش نمی‌شود، وقتی هم خانواده نوزاد و هم خانواده دریافت‌کننده از این موضوع رضایت دارند، چه کسی می‌رود به پلیس چنین موضوعی را گزارش کند؟ مخصوصا وقتی که خانواده نوزاد اعتیاد داشته باشد،‌ دیگران هم به این موضوع وارد نمی‌شوند و همین که فرزندی از خانواده معتاد جدا شود، فکر می‌کنند اتفاق خوبی افتاده است و لازم نیست جایی مطرح شود.

600 مادر با وضع نابسامان را تحت پوشش قرار داده‌ایم

موسس خیریه مهرآفرین همچنین افزود: ما در طول فعالیتمان 600 مادر را با وضع نابسامان و غالبا معتاد که احتمال فروش نوزادشان وجود داشت تحت پوشش قرار دادیم، ارتباطمان را با آنها حفظ کرده‌ایم و در طول این مدت متوجه شدیم که سی تن از این زنان، نوزادشان در پیگیری‌های بعدی با آنها نبوده‌ است. این وضع نشان می‌دهد یا بچه را فروخته‌اند یا واگذار کرده‌اند یا از آنها دزدیده شده که به دلیل اینکه خودشان درگیر خرید و فروش مواد یا اقدامات غیرقانونی هستند، از مراجعه به پلیس واهمه دارند و این موضوعات را در خفا نگه می‌دارند.

مشکلات اقتصادی احتمال فروش نوزدان را چند برابر می‌کند

این فعال اجتماعی تاکید کرد: کاری به مدیریت قالیباف به عنوان شهردار ندارم اما شورای شهر چهارم در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالیت بیشتری داشت در حالی که شورای پنجم به این موضوعات توجه چندانی نشان نداده و اقدام عملی از آنها ندیده‌ایم. این در وضعی است که به دلیل مشکلات اقتصادی احتمال این که آسیب‌های اجتماعی از جمله نوزادفروشی بیشتر شود وجود دارد.

از مددکار ما تعهد گرفته‌اند که درباره آسیب‌های اجتماعی چیزی نگوید

دانشور گفت:‌ مساله اینجاست که هر وقت این موارد را رسانه‌ای می‌کنیم به ما می‌گویند چرا حرف زدید، بارها پیش آمده که به ما گفته‌اند درباره آسیب‌های اجتماعی حرف نزنید و سیاه‌نمایی نکنید، در حالی که اینها سیاه‌نمایی نیست،‌ بیان واقعیت است. دائم احضار می‌شویم، از مددکار موسسه ما تعهد گرفته‌اند که درباره آسیب‌های اجتماعی چیزی نگوید. اینها اتفاقاتی نیست که به کاهش آسیب اجتماعی کمک کند، به جای مبارزه با اعلام واقعیت‌ها باید برای کاهش آنها اقدامات عملی شود.

تقی رستم‌وندی، معاون وزیر کشور، مدتی پیش در پاسخ به سوال پانا درباره نوزادفروشی گفته بود:‌ تصویر سیاهی از جامعه ایرانی ترسیم می‌شود که درست نیست. گاهی وقتی معدود مواردی وجود دارد آن را به ابعاد گسترده‌تر تعمیم می‌دهند. مثلا درباره نوزادفروشی که در برخی رسانه‌ها به عنوان بحران مطرح می‌شود، ما این موضوع را انکار نمی‌کنیم، چه بسا پدیده‌هایی هست که به شکل زیرزمینی رخ می‌دهد اما تا امروز شکایتی در این زمینه نداشته‌ایم. این موضوع احتیاجی به شاکی خصوصی هم ندارد و هرکسی می‌تواند در این زمینه شکایت کند اما دستگاه‌های قضایی و انتظامی ما تایید نکرده‌اند که گزارشی در این زمینه به آنها رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha