رئیس انجمن علمی گفتار درمانی ایران گفت: شکاف کام و لب از جمله اختلالات مادرزادی است که در اثر رشد ناقص اعضای بدن و در زمان تشکیل جنین رخ می دهد.

شایع ترین عوارض شکاف لب و کام

سلامت نیوز:رئیس انجمن علمی گفتار درمانی ایران گفت: شکاف کام و لب از جمله اختلالات مادرزادی است که در اثر رشد ناقص اعضای بدن و در زمان تشکیل جنین رخ می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران،علی قربانی فوق تخصص گفتار درمانی و رئیس انجمن علمی گفتار درمانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گفت: بیماری شکاف لب و کام یک نوع اختلال مادرزادی است که براثر مسائل ژنتیکی، جنینی و رادیولوژی ایجاد می شود و پزشکان علت اصلی آن را  رشد ناقص اعضای بدن در هنگام تشکیل جنین در داخل رحم مادر عنوان می کنند.

وی ادامه داد: حوزه دهان و بینی از یک ساختمان دو طبقه تشکیل شده است، عارضه شکاف لب و کام با اتصال این دو حفره به هم سبب بروز اختلالات تغذیه‌ای، تنفسی و به خصوص گفتاری و کودکان می‌شود.

وی ادامه داد: این بیماری به صورت مادرزادی و ژنتیک است و باعث بروز مشکلاتی در تغذیه کودکان می‌شود، زیرا در هنگام غذا خوردن مواد غذایی به جای مری از بینی کودک به دلیل باز بودن حفره بینی و دهان خارج می‌شود.

قربانی اضافه کرد: شکاف لب و کام بد شکلی چهره را به همراه خود دارد و بیمار اغلب  به صورت تو دماغی صحبت می کند  و اصواتی که از دهانش خارج می شود کاملا  نامفهوم است.

قربانی گفت: تلفظ نامفهوم کلمات در بیماران مبتلا به عارضه شکاف لب و کام باعث ایجاد تنش بین کودک با دیگران و حتی خانواده‌اش می‌شود و در نتیجه منجر به کاهش ارتباط کودکان با دیگران و سرخوردگی آنها در جامعه می‌شود.

لزوم و انجام اقدامات هماهنگ بین تیم‌های پزشکی مختلف در بیماری شکاف لب و کام

رئیس انجمن علمی گفتار درمانی ایران ادامه داد: عملکرد ساختمان اندام‌های گویایی به وسیله گروه گفتار درمانی درست می‌شود و این گروه در کنار تیم‌های جراحی تخصصی فک و دهان می‌توانند عارضه شکاف لب و کام را در کودکان درست کنند.

قربانی یادآور شد: در بیماری شکاف لب و کام باید همه تیم‌های پزشکی به صورت هماهنگ با یکدیگر اقدام به درمان این عارضه کنند تا  میزان اثربخشی درمان ارتقا پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha