سلامت نیوز :براساس گزارش های اخیر یونیسف و سازمان بهداشت جهانی،میزان مرگ و میر كودكان درجهان به ویژه كودكان زیر پنج سال،در مقایسه با 20 سال گذشته به طور میانگین حدود 50 درصد كاهش یافته است.
محمد مهدی رضایی منش،متخصص كودكان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود:شاخص مرگ و میر كودكان یكی از مهمترین نشانگرهای بهداشتی و درمانی است و هركشوری كه بتواند میزان مرگ و میر كودكان در سنین مختلف را كاهش دهد،می تواند شاخص بهداشتی خود را ارتقا دهد.

وی گفت:‌درسال های اخیر میزان مرگ و میر كودكان درجهان كاهش یافته است كه مهمترین علت آن بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی،تغذیه ای و در مجموع بهبود وضعیت زندگی در بیشتر مناطق دنیا است.

رضایی منش،با بیان اینكه كاهش مرگ و میر كودكان دربرخی از كشورها بسیار چشمگیر است، تأكید كرد:براساس گزارش های اخیر یونیسف و سازمان بهداشت جهانی،میزان مرگ و میر كودكان درجهان به ویژه كودكان زیر پنج سال،در مقایسه با 20 سال گذشته به طور میانگین حدود 50 درصد كاهش یافته است.

وی تصریح كرد:درحال حاضر میزان مرگ و میر كودكان درجهان براساس گزارش های جهانی به طور میانگین حدود 50 مورد در هر هزار كودك است كه این میزان باید تا سال 2015 به 30 مورد در 1000 كودك كاهش یابد.


رضایی منش،اظهار داشت:با وجود كاهش قابل ملاحظه میزان مرگ و میر كودكان در جهان،اما هنوز بسیاری از كشورها با مشكل های مختلفی در زمینه پیشگیری از مرگ و میر كودكان مواجه هستند.


وی یادآور شد؛دربرخی از كشورها میزان مرگ و میر كودكان به اندازه ای بالا است كه بسیاری از خانواده ها برای جبران كودكان از دست رفته خود اقدام به زادو ولد و تولید مثل زیاد می كنند.

این متخصص كودكان با اشاره به اینكه دركشورهای پیشرفته و موسوم به OECD و برخی از كشورهای درحال توسعه،مشكل بهداشت و مرگ و میر كودكان تقریبا حل شده است، خاطر نشان كرد:امیدواریم با توجه بیشتر سازمان ها و كشورهای مختلف جهان به امر بهداشت كودكان به ویژه در كشورهای فقیر و كمتر توسعه یافته و كمك به پیشگیری از بیماری ها و نارسایی های مختلف دوران كودكی به ویژه بیماری های عفونی،آمار مرگ و میر كودكان در كشورهای با شیوع بالای مرگ و میر كودكان نیز كاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha